Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Beskidte rugeæg--opdatering....  (Læst 9097 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
Beskidte rugeæg--opdatering....
« Dato: 29 April , 2009, 17:18 »
Hej.
Jeg har en stor orpington, der ligger på 13 æg. Idag da jeg kom ned til hende, havde hun lavet en ordenlig rugeklat i kassen og smadret et par æg. Så de fleste æg var helt smurt ind i enten blomme eller lort. Jeg vaskede æggene i lunt vand, men måtte smide et par ud, som var iskolde. Mit spørgsmål er så, om jeg overhovedet kan forvente kyllinger, eller er rugeæggene ødelagt? ???
Hun blev lagt på i lørdags.
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2009, 19:23 Fra Signe26 »
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Beskidte rugeæg
« Svar #1 Dato: 29 April , 2009, 17:22 »
Hvis de er fra i lørdags, tror jeg nok, jeg ville vælge at lægge nye under hende. Disse kan du koge og mose til de andre høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 April , 2009, 17:36 »
Øv. Det er rugeæg fra store lyse sussex, som jeg har været ude og købe, så det er ret ærgerligt. :( Men hun er vist lidt af en klumpedumpe - hende rugemor.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 29 April , 2009, 17:39 »
Signe, jeg vil ikke afvise, at jeg er pessimist, men måske er der nogle andre klogere hoveder, der kan komme på banen.  *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 April , 2009, 17:46 »
Jeg har en lille bitte landhøne, som gerne sku "nedkomme" med fem små kyllinger på lørdag, og hun har også to gange "skidt i sengen." (heldigvis ved siden af æggene) Er det normalt, at de kan finde på det? Jeg har nemlig ikke været udsat for det før.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 29 April , 2009, 18:37 »
Mine har aldrig gjort det, derimod er det sket efter at kyllingene er klækket, og blevet halvstore, at "mor" ikke har kunnet holde sig og lagt en gevaldig klat. Jeg har lagt mærke til at de stadig "skrukke-skider" om natten eller rettere sagt om morgenen, når de sover sammen med kyllingerne, om dagen har de derimod normale klatter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #6 Dato: 29 April , 2009, 19:49 »
Jeg har et par snavstede i rugemaskinen, og har lyst æg idag, nogle af de snavsede var ikke befrugtede men så er der alligevel et par stykker som er befrugtet, så må vi se om der kommer kyllinger ud af dem  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #7 Dato: 29 April , 2009, 20:37 »
Min landhøne/chabo har også "skidt i sengen", så baljen, æggene og hende mås var smurt ind i møg! ::)
Jeg vaskede baljen med rodalon, skiftede lidt af redemateriale, skrabede æggene lidt med en urtekniv. Flere af de æg jeg skrabede er klækket med en sund kylling i.
Mutters mås er stadig snavset! Jeg håber hun stopper showet med "sengeskidningen" nu kyllerne ligger der, de er nok ikke sådan liiiiige at skrabe rene  ;)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 April , 2009, 21:23 »
Ja jeg må prøve at lyse dem på søndag, og så må vi se. Men jeg håber da på et par stykker :D

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 29 April , 2009, 22:18 »
Jeg havde også en brahma der sked i sengen og den gjorde det jævnligt så jeg måtte tage æg fra rugemaskinen og lade knække under hende.  :-\
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 April , 2009, 22:42 »
Nu er Orpington jo ikke den mest elegante  ;) Min tidligere Orpington sked også i sin rede mens hun rugede og klumpede rundt, men heldigvis uden at træde æggene i stykker, men det var vist mere held end forstand  :D Dog aftog svineriet i reden efter kyllingerne var kommet og hun var en seriøs god hønemor! Pludselig var det milde væsen ikke nødvendigvis så mild længere  ;) :D Så hende kan jeg takke for mine 3 fine australops blev opdraget  :D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #11 Dato: 30 April , 2009, 08:20 »
 :D Så ved jeg at hun kun skal have plastæg, og rigtige kyllinger når tid er  *b *p
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 April , 2009, 14:25 »
Det er godt nok ærgeligt med æggene. Hvis de ikke dur mere må jeg samle nogle flere til dig :)
Jeg har på fornemmelsen at det med at skrukkerne skider i reden handler om at man skal sørge for at de kommer af reden. Nogen gange går de jo så meget i trance at de lige skal løftes af, ellers ligger de jo i flere dage.
Jeg havde en skruk som jeg måtte tvinge af reden før den kom af i starten, men så lærte den selv at gå på toilettet ;)
Lige nu har jeg en skruk som jeg bare skal åbne døren for så ved den at den skal af reden. Og IH hvor den larmer når den kommer af reden. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 April , 2009, 17:33 »
Jeg håber nu stadig, at der kommer et par kyllinger ud af de grissede æg :) Hun rugede, sammen med sin søster, tre små dværgkyllinger ud sidste år, og de var virkelig fantastiske kyllingemødre. Grunden til at der ikke kom flere, var ikke deres skyld, men min helt ekstremt dovne (Men søde) gamle hane. Jeg havde, for et par år siden, en voldsomt aggresiv hønemor med bare én enkelt kylling. Jeg var den eneste, der ku gå ind til hende, og alligevel skreg hun og angreb hver eneste gang. Hun var fuldstændig skør. Og sådan er mine orpingtoner laaaaangt fra. De er søde og flinke, selvom de har små guldklumper at passe på. ;)

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 Maj , 2009, 18:19 »
Lige en opdatering:
Jeg lyste de ti æg idag, og der var to , som der var liv i. Så jeg håber, at de klarer den de næste to uger :)
Så de overlevede trods alt det hurlumhej....