Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Melasse  (Læst 2421 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsehvisker

• Passiv bruger
  • Har lige Fået NH kyllinger fra Hellevad
Melasse
« Dato: 28 April , 2015, 22:31 »
Hej forum været væk et stykke tid
er der nogen der har erfaringer med at blande melasse i blødfoder. altså kværnet korn gammelt brød madrester der bliver blandet med vand og ender som en slags grød
jeg vil prøve at få hønsene til at spise mere rug i min blanding og håber at gøre det mere smagfuldt første servering gik ikke så godt de gammle tapre altædende new hampshire sagde :( øv
håber nogen har lidt erfaringer de vil dele hilsen Kasper

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Melasse
« Svar #1 Dato: 28 April , 2015, 22:35 »
Rug er nu heller ikke specielt godt til høns, så måske derfor de "siger nej tak"

Og endvidere hvis du blander mere korn og brød i foderet jo mere nedsætter du det samlede protein indhold,  og så kvitterer de bare med at gå ned i æglægning eller stopper helt.
« Senest Redigeret: 28 April , 2015, 22:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 29 April , 2015, 10:22 »
Høns er ikke særligt glade for rug. Den bedste måde at få dem til at spise det på er nok at spire det og give dem det som spirer. Søg evt på "fodder" som er det engelske udtryk for spirer til foder
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hønsehvisker

• Passiv bruger
  • Har lige Fået NH kyllinger fra Hellevad
« Svar #3 Dato: 29 April , 2015, 17:24 »
hej tak for jeres svar jeg blander fiske mel i mit blødfoder så protein mangler de ikke.jeg læste engang i en gammel landbrugs bog at rug er godt for fordøjelsen hos høns og kvæg muligvis osse andre dyr men det var svært at få dem til at  spise det.
Jeg kan osse best lide boller men spiser mest rugbrød

da jeg passede køer fik vi dem til at spise nok halm ved at give mellasse som "glasur" og så tænkte jeg om man ku narre høns på samme måde

kan desværrer ikke huske navnet på bogen

mvh Hønsehvisker