Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus størrelse ved orpington?  (Læst 7387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikke1

• Passiv bruger
Hønsehus størrelse ved orpington?
« Dato: 26 April , 2015, 10:45 »
Hej hønseholdere  :)
Jeg er helt ny i forhold til høns, og for at komme i gang har jeg købt et lille hønsehus. Jeg kunne godt tænke mig at få 3-4 orpington, stor race, men er usikker på om de kan være i det hus jeg har?
Gulvarialet i huset er 50x65, og der er to siddepinde a 50 cm med 10 cm afsted. Døren ind er 27x24 cm. Derudover er der to redekasser, begge 30x30 cm. Jeg har indhegnet et godt skykke have, så der skulle være god plads ude om dagen :)
Hilsen Rikke

Offline Margrethe

• Bruger
Sv: Hønsehus størrelse ved orpington?
« Svar #1 Dato: 26 April , 2015, 11:29 »
Jeg vil mene det er alt for lille til store Orpington, medmindre de skal bakke ud af huset ;) Du skal ned i dværgracer til et hus af den størrelse.

Offline Gok

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 April , 2015, 12:18 »
Jeg er tilbøjelig til at tro, at Rikke har målt forkert.
Et hønsehus med gulvarealet 50 x 65 cm findes næppe.
Måske skal tommestokken vendes?

Der er både redekasser og siddepinde.....
Der er noget som ikke passer sammen  ;)

Offline Rikke1

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 April , 2015, 13:18 »
Tak for dit svar Margerthe, havde det på fornemmelsen! Men nu er det sådan at min mand selvfølgelig kun vil have store høns ;D
Hvis jeg selv skal i gang med at bygge, hvor stor skal det så være til 4 orpington høns?
Gok, nok er jeg ny i forhold til høns, men jeg har styr på tommestokken ;)
Redekasserne kommer ud over gulvarealet, og henover gulvet er der 2 siddepinde, hævet ca 5 cm over gulvet.

Offline Gok

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 April , 2015, 13:36 »
  :-[......... ;)

Offline Rikke1

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 April , 2015, 13:49 »
Kan der være 3-4 dværg orpington'er i huset?

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 April , 2015, 13:56 »
Store høns er rolige og hyggelige dyr. De giver store æg, og er fortrinlige slagtedyr. Store høns som Orpington er ikke meget flyvende og derfor lette at indhegne. - forstår godt at det er den slags I vil have ;)
Selv om det lyder mærkeligt så er der ikke rigtigt gode hønsehuse at købe som færdigvarer. De bedste som fås er dyre og alligevel hverken isolerede eller med et ordentligt tag.
Man kan enten starte fra bunden, og lade vandfaste standardplader bestemme størrelsen (2,44 X 1,22). Eller købe et redskabsskur som man arbejder videre på.
Næsten alle som starter med høns erkender senere at de byggede for småt. Laver man det godt, så giver det mange glæder og holder længe. /o
Jeres meget lille kaninbur (undskyld) er ikke egnet til høns!
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 April , 2015, 14:16 »
Hej hønseholdere  :)
Jeg er helt ny i forhold til høns, og for at komme i gang har jeg købt et lille hønsehus. Jeg kunne godt tænke mig at få 3-4 orpington, stor race, men er usikker på om de kan være i det hus jeg har?
Gulvarialet i huset er 50x65, og der er to siddepinde a 50 cm med 10 cm afsted. Døren ind er 27x24 cm. Derudover er der to redekasser, begge 30x30 cm. Jeg har indhegnet et godt skykke have, så der skulle være god plads ude om dagen :)
Hilsen Rikke

I nød kan det bruges til en reservehane, såfremt der er en dværg.  Alternativt som rugerum, dog når der kommer kyllinger, så må de rykke ind i noget størrer.

Som "Veteran" anfører, så er netop et hus bygget over en standard plade (122-244) fortrinlig mht. størrelse til en stamme. Hvis store Orpington, så bør der være mindst ½ m2 pr. dyr.

Offline Rikke1

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 April , 2015, 20:05 »
Tak for tilbagemeldingerne :)
Vi overvejer nu om vi skal i gang selv eller bygge det om som vi har...

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 April , 2015, 22:20 »
I ca. hver tredje danske have står der et legehus, som ungerne for længst er blevet trætte af. Flere af dem har en fint størrelse og er godt bygget. Lidt om- og tilbygning og så har man fint hønsehus. Eller som skrevet, kan man også forsøge sig med et færdig lavet redskabsskur og tilsætte vinduer mm. Der er flere muligheder, hvis man ikke har tid eller evner til at bygge fra bunden.