Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan 10 dage gamle kyllinger sættes sammen med 1 dags ?  (Læst 2172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Kan 10 dage gamle kyllinger sættes sammen med 1 dags ?
« Dato: 25 April , 2015, 12:57 »
3. maj henter jeg 0,0,8 Brahmaer  *y, og den 4. maj 0,0,12 Barnevælder *o. Brahmanerne er klækket i denne weekend og Barnevælderene udruges i den kommende. Det jeg gerne vil spørge om, er - kan jeg sætte dem sammen under en fælles varmelampe ?.
Brahmanerne bliver sat i stalden den 3. og de andre kommer dagen efter
Hvis ikke, så kan jeg vel skille dem ad i de første dage, med et kyllingenet.   <L

Tinggaard

• Gæst
Sv: Kan 10 dage gamle kyllinger sættes sammen med 1 dags ?
« Svar #1 Dato: 25 April , 2015, 18:05 »
Mine kyllinger går i hold hvor der er en uge i mellem på samme måde som dine vil komme til. Det plejer ikke at være et problem at sætte dem sammen. Jeg giver nogle gange de gamle lidt lækkert mad når de nye skal til så de er optaget af andre spændende ting :-)

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 April , 2015, 19:11 »
Ja, det kan du roligt gøre
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 25 April , 2015, 21:01 »
Tak for svar /o. Det er dejligt, så kan de vokse op sammen. De vil kunne se de 4 voksne under opvæksten  og omvendt, så går denne sammenlukning forhåbentlig godt. Jeg har her på DFF læst, at de skal være mindst 10 uger for sammenføringen kan ske. Så det vil jeg forsøge. /o

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #4 Dato: 25 April , 2015, 23:09 »
For en sikkerheds skyld, lav et hjørne med havehegn, det kan 10 ugers kyllinger komme igennem men ikke en voksen høne, så har de et sted at være i fred hvis de gamle er stride
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 28 April , 2015, 12:45 »
Det kan være en fordel, at de små kan lære af de store, spise - drikke osv /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 28 April , 2015, 21:52 »
I dag har jeg fået at vide, at mine (snart  ;D) Barnevælder kyllinger er klar til at klæge  den kommende weekend. Der er 16 kyllinger på vej - iflg lysning af æg i går, af ham der har dem i rugemaskinen. De 12 er mine ;).
Så jeg glæder mig MEGET til på mandag *o.
Dejligt at vide, at de mindste ikke vil blive drillet af de større. Søndag henter jeg jo 8 Brahma kyllinger (og 1,3 Brahma)
Tak for de mange gode svar

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2015, 10:41 »
Så er 1,3,8 Brahmaer i hønsehuset  <P <L*o.
Og om få timer skal jeg hente 15 Barnevælder-daggamle-kyllinger. MEN MEN de Brahma kyllinger jeg fik i går, er fra knap 3 uger til lidt over 1 uge gamle. De er jo store  /o, men jeg tør ikke sætte de små nyklæggede kyllinger sammen med dem. Det går vist ikke. Så nu skal jeg ud og købe endnu en varmelampe og producere en kyllingegår til.
Brahma kyllingerne  er jo befjeret  <J, og set med mine øjne meget store. Så ......

De voksne - nøje hvor er de dejlige  /o. De er fra sidste år og brugt til produktion af rugeæg, så hønerne er lidt medtaget  :).
Nu skal de bare lære at "gå på pind" om natten - første nat foregik på gulvet. De sov ellers på pind, hvor de kommer fra. Men nu skal de nok dobbelt så højt op. Men jeg har altså pumpet cyk..., øh mener jeg har tømret en stige sammen til sovepindene. Vi får se.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2015, 11:45 »
Brahmaer hopper ikke særligt højt op. Tænker max 30 cm :-)

Dejligt du endelig har fået dine høns :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2015, 16:07 »
Jeg har mine nykläkkede kyllinger i en stor plastikkasse fra IKEA. den er gennensigtig og på 100+ liter. Der kan du godt have 15 kyllinger den förste uge, så de får lidt hår på brystet. Derefter ville jeg sätte dem alle sammen i samme gård.
Mvh Mette

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2015, 22:02 »
@Raziel Tak, ja det har jeg glædet mig meget til.
@Hallserydsgård God ide, mine fik et lille hjørne i Hønsehuset og en varmelampe.

nøj hvor er de nuser de små Barnevælder kyllinger <L. små dunede bolte, med striber  :). Og sikke de kan løbe, når man prikker til deres fodertrug. Så kommer de fisende og skal se, hvad det nu er for noget.
De større Brahma kyllinger, er mere reserveret. Men de ændre sig vel ved mere håndtering.
De voksne Brahmaer - sikke nogle store dyr. Især hanen, sikke en klippert 8). Og så rolige de er ved mig, selv om de kun har kendt mig i et døgn. Jeg forsøger nu også at indynde mig  :-* :-* ved at komme med grønt og æbler som jeg deler ud med rund hånd. Det kan de lide.  /o
Så nu er der dømt hygge i dagene, ugerne ja årene fremover  ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 04 Maj , 2015, 22:18 »
Det er sjovt som kyllinger kan have forskelligt sind lige fra klækning. Barneveldere er født tillidsfulde. Mine New Hampshire er til gengæld rædselslagne for mig selv om de bliver behandlet fuldstændig ens. Heldigvis går det over når de vokser til. Du skal huske at barneveldere er ekstremt længe om at få fjer, så du skal vente ret længe med at tage varmen fra dem. De kræver lidt ekstra tid som kyllinger før de kan sættes ud i hønsegården ude varme, men de er ellers ikke sarte.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2015, 22:10 »
ok, så Barnevelder får fjer lidt senere. I dag er de 4 dage - sikke nogle krudtugler. De er sørme blevet meget aktive. I forgårs var de meget hurtige til at tage et hvil. Dem er der blevet meget længer imellem. Og de 3 mindste og mest sovende, dem kan jeg ikke spotte mere.
De er også blevet bedre til at drikke. Det var sjovt at se når de lage nakken tilbage, for så tumlede de baglæns ind i træværket. Nu er der styr på vandindtaget.

Utroligt så hurtigt de forandre sig. De kommer fra en professionel opdrætter, det er helt tydeligt. Så ens de er.

Brahma kyllingerne - som jo er noget ældre (mellem 2 og 3 uger sidste fredag), de er godtnok ikke trykke ved mig. Jeg fjernede en kasse som stod under varmelampen, for de kom ikke rigtig ud i det øvrige rum. Nu trykker de sig tæt sammen oppe i det ene hjørne og ikke under varmelampen. De har også mange fjer - næsten over det hele. Så håber de ikke fryser. Når jeg er gået finder de vel ind under varmen igen.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2015, 21:33 »
I dag - Barnevelder - er nu en uge gammel. Jeg tog en op, for at se, om ikke den er ved at få fjer på vingerne. Det er den ??. Jeg så det allerede i onsdags (4 dg gl), at der var fjer på vej, Så det syntes jeg da er hurtigt.
Men nu er mine kyllinger naturligvis også særlig kloge og fremlige  *f, dejlige er de i hvert fald, det er hyggeligt at skære græs ud i små stykker og se dem fare rundt og æde løs og drille hinanden med - jeg fandt et særligt godt stykke *y

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2015, 23:24 »
Hans - Kurt: Det må være skønt at være kylling hos dig. Jeg er vild med dine fortællinger. Bliv ved