Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger  (Læst 5651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline johnny larsen

• Passiv bruger
kyllinger
« Dato: 28 April , 2009, 19:41 »
hejsa

jeg har lige et spørgsmål vdr slagtekyllinger jeg er blevet tilbudt en masse slagtekyllinger men jeg ville høre om man kan gøre dem til voksen og få dem til at ligge æg

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: kyllinger
« Svar #1 Dato: 28 April , 2009, 19:50 »
Tja, det er jo deres naturlige udvikling.
Hvilken race er de og hvor gamle er de?
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline johnny larsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 April , 2009, 19:55 »
jamen de er jo 31 dage gammel når jeg får dem. det er p. rock racen

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 28 April , 2009, 20:04 »
Johnny
Hvis du lader dem blive store, altså IKKE slagter dem, så vil de jo blive til store høns.
Er der høner imellem så vil de jo begynde at lægge æg når de er ca 20 - 25 uger gamle.
Hvis det er blandet - høner og haner - så kan du nemt gemme hønerne samt en hane og så har du jo en hel hønse familie    *d  som kan lave kyllinger til dig hvis det var noget.
Er der for mange haner så kan de jo bare blive til skagte kyllinger når de er store nok. *p
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 28 April , 2009, 21:15 »
Ja hvis de kan gå til den tid. Jeg ville ikke avle med dem, hvis det er de hvide, der kaldes plymouth rock, de er hybrider skabt til hurtig vækst og ikke videre avl.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 29 April , 2009, 14:22 »
Jeg har de tværstribede ply-rock og de trives fint. Er store flotte høns og selv om der altid er fodder hos dem har de ingen problemer med benene.
Der må jo så  *e være flere slags---hvad ved jeg---mine er i som en Sussex både af sind og størrelse  *p
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 April , 2009, 14:45 »
De kan godt få et fornuftigt liv på bæredygtige ben hvis de har plads til at motionere. Her i huset bliver de dog ikke mere end max 6 mrd. Den sidste jeg slagtede var på 4 kg. Du skal holde dem på streng diæt. De har ingen mæthedsfornemmelse så at have foder stående frit tilgængelig er en skidt ide. da de er kodet til at være "muskelhøns" skal du ikke regne med den store æglægning. På samme måde som der er forskel på malke og kødkvæg.

har du dem gående sammen med andre racer som jeg har er det svært at styre hvor meget de spiser da de jo får sammen med de andre høns. Og de bliver fede. Næste gang jeg slagter skal det være før der kommer så meget fedt på hønen.

Vil du ha´dem gående indtil de fylder bedre i gryden synes jeg det er en fin ide ....men ellers vil jeg ikk anbefale dem ...til noget som helst. Og jeg er ellers fortaler for at alle høns uanset hvad har en værdi ....men lige netop her synes jeg det er til deres eget bedste lige at nyde en bette ferie for så at få fred.

På den anden side kan det også bare være mig der ikke bryder mig om når de er udvoksede at man så tydeligt kan se resultaterne af menneskelig indblanding.

Men hvis du gerne vil ha´æglægningshøns...så syns jeg du under alle omstændigheder er bedre tjent med at erhverve dig dem der er beregnet til formålet.
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 April , 2009, 14:49 »
Linda.... der er stor forskel på rockere som alm sund race og så dem der træder ud af en hal og lige undslipper slagteriet.
Med venlig hilsen Søs

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 29 April , 2009, 15:56 »
Søs.
Så må det jo altså være den alm sunde race som jeg har, for jeg har slet ingen problemer med mine  ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 April , 2009, 16:01 »
Det er det nok også ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 29 April , 2009, 17:15 »
Vi har flere gange købt "slagtekyllinger" (hvid Plymouth Rock) og haft nogle af dem gående til 5-6 kilo-størrelse. En enkelt gang to høner til 2års-alderen. Vi fandt ud af at de skulle gå på græs med lidt tilskud af hvede. Fik de start- og voksefoder - så brækkede de ned i benene, altså gik af led i enten hæl eller hofte. Vi måtte nødslagte en del før vi fandt ud af at de ikke tåler alt for meget mad. Til gengæld synes jeg at de på naturligt foder (som de selv skulle finde) er sunde og raske. De er venlige og sjove - og de to høner lagde faktisk rimeligt med æg (som var hvide i modsætning til vores æglæggeres, der var brune). Så hvis man kan lide dem, så kan det sagtens lade sig gøre at beholde nogen. De minder vist meget om andre store racer.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

mbilenberg

• Gæst
« Svar #11 Dato: 30 April , 2009, 09:17 »
Ligger Plymouth Rock herunder også Hvide Plymouth Rock ikke brune æg?

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 30 April , 2009, 09:33 »
Da jeg var næsten nybegynder som hønseholder  købte jeg 2 hvide Plymouth Rock, havde jeg vidst bedre havde jeg aldrig købt dem, for jeg måtte desværre slagte dem, da deres ben ikke kunne blive ved med at bære dem.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte