Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne vil ikke ligge på æg.....  (Læst 9730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ksinning

• Passiv bruger
Høne vil ikke ligge på æg.....
« Dato: 15 April , 2015, 18:08 »
Vi vil gerne som ny startede hønseejere (1 år) opleve at få kyllinger og i den forbindelse har vi ladet æggene blive i rederne. (Vi har 2 høns og 1 hane)
Nu er der ca. 12 æg, men det virker ikke som om nogle af hønsene vil lægge sig fast på reden.

Er der nogle gode råd her, umiddelbart synes jeg der er lidt spild af æg hvis de ikke lægger sig skruk. Hvor lang tid kan æggene iøvrigt holde?

/Karsten

Offline Emilj547

• Passiv bruger
Sv: Høne vil ikke ligge på æg.....
« Svar #1 Dato: 15 April , 2015, 18:24 »
Hvilken race har i?

Offline Ksinning

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 April , 2015, 18:48 »
en sussex samt wyandotter hane og høne. Jeg havde håbet at sussex'en ville lægge sig skruk.

Offline Emilj547

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 April , 2015, 18:50 »
Hvilken slags sussex er det?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 15 April , 2015, 19:11 »
Det er ikke alle stammer af sussex og wyandotter, der skrukker. Tag og køb nogle kunstige æg og læg i reden. Du skal være sikker på at din skruk ligger fast før du kommer de rigtige rugeæg under hende. Og hvis du vælger at lade hende ruge hvor de andre høns kan komme til, så skal du ha mærket rugeæggene. Det gøres nemmest ved at tegne en streg hele vejen rundt om midten af æggene, så mærkningen kan ses lige meget hvordan æggene vender.

Men altså først og fremmest: skift æggene ud med kunstige æg, og så må du bare vente og se om du har en der gider skrukke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ksinning

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 April , 2015, 19:13 »
Racen er jeg faktisk ikke helt klar over - den er sort. se foto.

ok, jeg har taget æggene fra..Hvor langt tid kan de holde sig og hvordan opbevarer jeg dem bedst.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 15 April , 2015, 20:02 »
Rugeæg opbevares i en æggebakke. De skal stå m spidsen nedad og æggebakken skal stå på skrå og skiftevis vippes til den ene og den anden side 2-3 gange i døgnet. Fx ved at man sætter en mursten under den ene ende, som man flytter til den anden ende. Temperatur 12-15 grader. De kan holde max 2 uger, men skal helst være så friske som muligt, når de lægges under. Jeg vil anbefale dig at skifte de ældste æg ud med de nyeste dagligt og nøjes med 10-12 æg. På den måde kan du ha friskest mulige æg klar, hvis en af dine høner beslutter sig for at skrukke.

Offline Louise K

• Bruger
« Svar #7 Dato: 16 April , 2015, 10:04 »
Hej Karsten
Jeg har selv 10 stk høner i racen Lys Sussex samt en tilhørende hane.  Jeg fandt ud af at mine høner tilhører en stamme som ikke skrukker, men jeg gav nu ikke så let op alligevel.
Stædig som jeg er, lagde jeg i februar nogle snyde-æg i redekasserne og håbede så at moder natur ville være stærkere end den manglende rugelyst.

Tiden gik og der var ikke nogen som hoppede på den med de kunstige æg.. Og så alligevel.. Lige nu ligger Dagmar på 2. uge og ruger lystigt på 8 gummi-æg. Det er rigtig godt at hun ikke ved, at hun kommer fra en stamme som ikke skrukker.  :D
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Offline Ksinning

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 April , 2015, 20:32 »
Tak for de gode råd. Jeg vil forsøge med et par gummi æg i første omgang mht. sussex'en alternativ kan det være wyandotter'en vil igang, men den har desværre valgt at bygge en natur rede udenfor hønsehuset.

Offline Gok

• Bruger
« Svar #9 Dato: 16 April , 2015, 21:30 »
Ingen grund til at købe falske æg, for I kan jo bare koge 3-4 af gokkernes egne æg i 12-15 minutter ved svag varme, så de ikke revner, og så lægge dem i reden.
Jeg har lige brugt knebet, og min DværgWyangok hoppede straks på dem.
Efter nogle dage, havde jeg fundet nogle rugeæg, som hun nu ligger meget fast på.  8)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 16 April , 2015, 22:00 »
For øvrigt synes jeg ikke rigtig jeg kan se hverken sussex eller wyandot i de høns, du har lagt billeder op af. I mine øjne ligner de krydsninger. Ikke at der er noget galt i det, men det er jo rarest at vide hvad man har :)