Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns gå på skærver?  (Læst 11296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lykkegodthaab

• Bruger
Kan høns gå på skærver?
« Dato: 07 April , 2015, 20:55 »
Ja, som overskriften siger vil jeg høre om høns kan gå på skærver?
De skal jo helst ikke skære deres fødder, men på den anden side så trives høns jo også på bjergsider og klippeøer.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kan høns gå på skærver?
« Svar #1 Dato: 07 April , 2015, 21:58 »
Jeg ville i hvert fald ikke ha det i hønsegården. Det må ikke være rart at gå rundt og skrabe og støvbade i, og de vil sikkert også skrabe det ud til alle sider. En hønsegård kommer hurtigt til at ligne et bombekrater.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 April , 2015, 22:03 »
Skærver er næppe lette at skrabe i under hønsenes naturlige fødesøgning. Jeg antager at skærver kan anvendes til at dræne området snævert omkring hønsehuset hvis det behøves. Men det er nok bedre at bruge en tagrende og en faskine, hvis dette er problemet.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lykkegodthaab

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 April , 2015, 20:13 »
Måske jeg mangler at tilføje lidt oplysninger

Offline john wellendorph

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2015, 09:41 »
Ja !

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 09 April , 2015, 11:19 »
Det er en trist omgang for en høne at gå på skærver. De vil gerne have jord at skrabe i.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lykkegodthaab

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 April , 2015, 21:53 »
Måske jeg mangler at tilføje lidt oplysninger

Og de kom så ikke med i mit indlæg kan jeg se.

Pt har vi udgravet et 30 cm dybt hul, hvor der i bunden er lagt volierenet og op af kanterne fliser.
Hullet skal så fyldes ud med noget, som fungerer godt som dræn. Lige nu tænker jeg et lag af det overskydende jord, et lag skærver og øverst støbemix, som skulle være velegnet pga de små sten og sand.

Her ovenpå skal det hævede hønsehus og den indre hønsegård være. Udenpå den indre hønsegård kan vi montere en stor flytbar hønsefræser, så hønsene altid har adgang til grønt græs at skrabe i.
« Senest Redigeret: 10 April , 2015, 21:59 Fra Lykkegodthaab »

Offline Gok

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 April , 2015, 23:19 »
Det er en misforståelse at tro, at sten og skærver fungerer som dræn, hvis jord kan skylles ned mellem stenene. Tværtimod forringes den drænende egenskab!
Så vil det være bedre med alm. grus.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #8 Dato: 11 April , 2015, 05:16 »
Mon ikke det er lige så smart bare at fylde jord i det hele?  Mine høns graver i hvert fald meget, og nogen af deres huller er omkring 30 cm dybe. Så jeg tror du får det hele blandet sammen alligevel. Min ene hønsegård er lavet i en gammel indkørsel, of selvom gruset er skrabt af, så er virkelig træt af alle de sten der dukker op hvor hønsene støvbader.

Offline Lykkegodthaab

• Bruger
« Svar #9 Dato: 11 April , 2015, 11:19 »
Hvad med sand?
Bliver hønsefødderne ikke mindre grattede af det end jord?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 11 April , 2015, 15:25 »
Jeg har ikke prøvet med sand, men jeg synes ikke mine får grattede fødder, og det er endda fjerfusser. Men jeg har også fyldt hønsegården med visne blade i efteråret, og det meste af gården er overdækket.

Offline john wellendorph

• Bruger
« Svar #11 Dato: 13 April , 2015, 11:42 »
Jeg hælder også til den med bare at fylde det opgravede jord tilbage i hullet. I min hønsegård fungerer oprydningen på den måde at jeg et par gange eller 3 om året graver et stort hul midt i hønsegården sådan en 3-5 trillebøre fulde, der køres på kompostbunken. Der efter skraber jeg overfladejorden fra resten af hønsegården ned i hullet (sådan at det kan "afgasse" / formulde lidt inden det næste gang der graves kommer på kompostbunken). Så bliver alt strøelse og halm mm fra gulvet i hønsehuset skrabet ud i hønsegården (der er stadig en masse kornrester oa. som hønsene godt kan lide at gå og skrabe i tilbage). Hønsehuset får så nyt strøelse og halm og alle er glade. I hønsegården fylder jeg græsafklip oa. fra haven så der er altid en masse at gå og skrabe i. Hønsegården har også plads til en mindre "sandkasse" til lidt støvbad.

Alt dette egentlig bare for at sige at det kommer ikke til at fungerer med et lag af skerver lige meget hvad du ligger øverst, hønsene vil skrabe huller i det øverstelag og du vil få en blanding af alt ink. hønseklatter som du får svært ved at rydde op i.