Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gal hane!!!  (Læst 4871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malyho

• Passiv bruger
Gal hane!!!
« Dato: 03 April , 2015, 20:31 »
Hej. Jeg har 3 Orpington 1 hane og to høner. Har altid sagt til folk at jeg ikke ville slagte hanen fordi han var så rar og godmodig selvom vores hund godt kan være lidt irriterende over for den  :D

Men her på det sidste er han blevet mærkelig, han galer hele tiden, hele dagen med max 1 minuts mellemrum, han løber efter os og idag da jeg gik og byggede et skur angreb han mig med benene op at mine.
Jeg prøver ikke at vise frygt og bare ignorere det for ikke at vise svaghedstegn, men man er sku lidt nervøs når man sidder på hug for at save noget og han komme mod en.
Hønsene går som i nok kan regne ud frit rundt og det er dem der absolut skal gå der hvor vi går og arbejder, selvom vi har 20.000 m2 de kan boldtre sig på. Det er selvfølgelig også hyggelig nok hvis ikke man blive angrebet. :-\
Hvad kan denne adfærd skyldes?
Det skal siges at ræven tog en af hans høner i fredags så han nu kun har 2 tilbage så vi snakkede lidt om at han måske "følte" at han var ved at miste sin flok.
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Henrik givskud

• Bruger
Sv: Gal hane!!!
« Svar #1 Dato: 03 April , 2015, 20:39 »
Af med knobben, hvis først han har gjort det en gang gør han det igen ,og hvis det så er et lille barn der får tur kan det gå galt. Frem med øksen !
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2015, 20:45 »
Ja det var også det vi nåede frem til, men er det ikke mærkeligt at han pludselig begynder at være sådan?

Har du nogle Orbington til salg?

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 April , 2015, 20:46 »
Ja, lidt forskelligt
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 03 April , 2015, 20:51 »
Synes det med haners temperament er interessant. Er helt enig i at han skal af mef hovedet. Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvor gammel han er og hvordan han er opfostret. Har han gået hos skruk eller under varmelampe og har han været meget i hænder?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 April , 2015, 20:59 »
Jeg fik ham sammen med de andre høner 2 sort (Heraf den ene ham) 2 gule (Heraf den ene en hane som blev slagtet sidste år) og en grå/ blå. Jeg fik dem ca. for et år siden og de var vel 14 dage gamle da jeg fik dem. De gik i en stor gruppe kyllinger i samme alder under varmelampe og jeg tror de er udruget i ruge maskine. Vi havde dem så i et varmt rum og med varmelampe lige da vi fik dem, indtil de var klar til at komme i hønse hus.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 03 April , 2015, 21:06 »
Tak for info. Jeg prøver at samle lidt erfaringer om hvad det ligger bag de aggressive haner. Temperament er jo til dels arveligt, men der må altså også ligge noget i opvæksten. Og så tænker jeg at det typisk kommer til udtryk i hanens første forår som kønsmoden, når hormonerne begynder at rase.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 April , 2015, 21:09 »
PS. Jeg har gået og hygget med dem, og fodret dem når jeg kom hjem fra arbejde osv. Men har ikke haft dem specielt meget oppe i hænderne, kun lidt nogle gange.

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 April , 2015, 21:11 »
Hmm det er bare ærgerligt når man lige syntes det gik så godt med hønse flokken.
Jeg må have ham aflivet og have fat i en ny.