Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ensom høne lægger vindæg?  (Læst 5139 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
Ensom høne lægger vindæg?
« Dato: 02 April , 2015, 15:24 »
Jeg er helt ny i dette forum og har kun været hønseejer siden sommer. Vi har desværre måtte aflive vores ene silkehøne for nylig, så har derfor kun to silkehøns tilbage nu. Den ene har været skruk og ligget på æg i snart tre uger, så den sidste høne virker temmelig ensom i dagtimerne. Ingen af vores høns har nogensinde før lagt vindæg, men nu er den "ensomme" silkehøne begyndt at lægge vindæg. Først lagde hun et vindæg, så et almindeligt æg og derefter har hun to dage i træk lagt vindæg, som hun også har trådt i stykker. Hun har altid fået skaller og fuldfoder. Derudover har jeg prøvet at give hende hønseguf, hun går frit i haven og får rester fra køkkenet, når der er noget.
Kan høns lægge vindæg pga. stress? Og bliver høns stressede, når de er alene? Hun er jo næsten alene, da skrukhønen kun dukker op sporadisk.
Hun er klækket i maj sidste år, så hun er jo hverken ung eller gammel.
Håber en af jer kan hjælpe.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Sv: Ensom høne lægger vindæg?
« Svar #1 Dato: 03 April , 2015, 12:45 »
Høns er i høj grad sociale flokdyr. Flokken er både en trivselsmæssig social ting, og som det er nedarvet, selv i vores tamme racer, er vores høns "byttedyr", som holdet udkik for hinanden og hjælper hinanden i fødesøgning.
En "flok" høns er 5 eller flere. 3 kan også fungere for nogle racer bedre end andre, men dette er er minimum.
Høns trives ikke alene :(
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2015, 13:48 »
Hej og velkommen i "klubben"
Hvis din skruk har ligget i snart 3 uger, må den jo snart komme med kyllinger men ikke når du ingen hane har ellers må du koste den af reden, der er jo ingen grund til at den ligger skruk og bruger unødig kræfter på det, hvis den ikke får kyllinger :)
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Nanna K.

• Passiv bruger
    • Nanna og Pers hjemmeside
« Svar #3 Dato: 10 April , 2015, 18:50 »
Har også problem med vindæg!
Også silkehøns i dværg, 1 hane og 3 høns tilbage efter rævens besøg i dec. 2014. Ene høne på knap 2½ år, har ikke fældet det siden i sommer, så hun ligner noget der er løgn! Kedelig og  glansløs fjerdragt.  /d De andre i den lille flok er fine at se på.  /o

Hønsene lægger æg måske hveranden dag. Fint nok! Men den seneste 8-10 dage har der været 3-4 vindæg, og i dag var der 2! De har naturligvis adgang til skaller, har en 700 kvadratmeter stor, indhegnet hønsegård med græs og dejligt ukrudt. Får æglægningfoder og diverse fristelser ved siden af.

Hvorfor lægger hønsene disse vindæg? Nogen bud?
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 April , 2015, 19:22 »
Tak for jeres svar :)
Min skrukhøne lå på nogle æg, som muligvis var befrugtet ( vi havde fået dem af en hønseejer med hane) men vi havde som nye hønseforældre svært ved at vurdere, om de var befrugtet. Vi gennemlyste dem flere gange. Måske ville vi bare så gerne have at der var kyllinger. Men lige efter mit indlæg fandt vi ud af, at ingen af æggene var befrugtet. Øv - og så fik vi jaget skrukken af reden, og hun er sig selv igen nu.
Faktisk har min lille ensomme høne, som jo ikke mere er ensom, ikke lagt nogle vindæg siden. Jeg har givet hende ærter, da jeg læste et sted her på dette forum, at det også kunne være zinkmangel. Om var det var ensomhed eller zinkmangel må stå hen i det uvisse.
Jeg er helt enig i, at to høns er for lidt til en flok, men ud af de fem, som vi startede med var to haner og en er blevet aflivet, så nu er der kun de to tilbage. Vi havde håbet på at udvide flokken med nogle kyllinger 
:)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 April , 2015, 19:37 »
Måske skal jeg lige tilføje, at hvor gerne vi end vil have en hane, så må vi ikke have det her, hvor vi bor.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder