Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning - hvad gør jeg galt?  (Læst 2218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

• Bruger
Rugning - hvad gør jeg galt?
« Dato: 29 Marts , 2015, 19:59 »
Jeg har i dag 22 dag af en rugning. Der var ca 15 æg, der udviklede sig - i hvert fald indtil sidste uge, hvor jeg sorterede for sidste gang. Fra 18 dag har fugtigheden ligget stabilt mellem 60 og 65. Ikke desto mindre er der kun kommet 6 kyllinger ud af det  :-[. Jeg venter selvfølglig et par dage endnu, men Tor ikke meget på det. Jeg har taget de klækkede ud (ved det godt  ;), men jeg har holdt fugtigheden på plads imens) og puttet dem under en skruk. Men hvad hulan er der galt?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Sv: Rugning - hvad gør jeg galt?
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2015, 22:52 »
Ikke det bedste resultat, så forstår godt din frustration :(.
Der er flere muligheder som også handler om rugeæggene og altså ikke kun rugeprocessen.
De klækkede kyllinger skulle måske være blevet i rugemaskinen lidt mere for at stimulere nogle flere til at komme ud?
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Tove

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2015, 09:00 »
Helt enig, men de første var 48 timer gamle, og så turde jeg ikke mere. Og da der ser meget stille ud for restens vedkommende endte jeg med at vurdere, at det var vigtigst, at de klækkede kom ud til deres mødre  ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2015, 09:19 »
De sidste gange jeg har ruget, har jeg efter gode råd fra andre herinde ventet med at sætte fugtigheden op, til der var stjerne i nogle af æggene, altså kyllingerne var kommet så langt i udviklingen, at de begyndte at klækkes. Det har hjulpet på mit rugeresultat - hvis ikke kyllerne er klar til den høje fugtighed, så drukner de i æggene.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Tove

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2015, 11:38 »
Ok - det er da et forsøg værd