Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaring med/vurdering af færdigkøbt hønsehus fra Bangs  (Læst 11876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Hej,

jeg overvejer at købe et færdigbygget hønsehus fra Bangs, da jeg er fuldstændig uhandy og ude af stand til at bygge et selv. Mine høns er p.t. i et legehus, som er ved at forfalde, så jeg vil gerne give dem bedre forhold. Jeg kigger på dette hus fra Bangs:

http://bangs.dk/hoensehuse-familie/

Jeg ved godt, at hønsegården er for lille, men det skal kun bruges til nathus - de har 50 m2 at boltre sig på :-)

Når jeg ser de helt billige hønsehuse, så er de nærmest bygget af pindebrænde - men jeg synes, at det ser ud til, at det her hus er af en ok kvalitet?

Hvad mener I?

Hilsen Tina
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Lene Skelmose

  • Gæst
Jeg mener at vide - men kan selvfølgelig være fejlinformeret- at ham der står bag designet hos Bangs i dag har egen forretning
 - Wood Nordic. Jeg har købt en anden model derfra og må sige at huset fungerer virkelig godt. Det er gennemtænkt. Ikke de mest solide materialer. Kunne godt have tænkt mig en mere solid grundkonstruktion. Hvis det var det eneste hønsehus jeg skulle have ville jeg vælge noget mere solidt.

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Jeg har kigget på deres hjemmeside og kan godt se, at Bangs hus ligner deres model 4 ret meget:

http://woodnordic.dk/hoensehuse/hoensehus-model-4/
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 293
Jeg synes det er et ok hus, når alternativet, -det hjemmelavede solide hus, ikke er aktuelt. Prisen er lav, men du skal lige sørge for at tilkøbe vindue og  ventilation. Der bliver utåleligt varmt om sommeren i en konstruktion uden isolering, 40 grader og derover, og det er trods alt derinde gokkerne skal lægge deres æg.
Du skal også betale for monteringen.
Du skal (selv) montere en vindueshasp eller lign. så døren kan stå lidt åben om sommeren, for ellers er klimaet bare utåleligt!
Vinduet er naturligvis fast, og kan ikke åbnes.
Der bliver koldt indenfor om vinteren, men gokkerne er godt klædt på, og du kan sammenligne med en lille Solsort med meget mindre fjertykkelse, og som er henvist til en vindomsust soveplads i et træ, uden andre beskyttelsesforanstaltninger.
Du skal forestille dig, at du går ind i det lille hus og gør rent, og kalker eller lign. for at dræbe utøj.
Det er naturligvis adgangen til haven, som gør, at hønsegårdens størrelse er mindre betydende.
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2015, 19:59 Fra Gok »

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Hvis man kan nøjes med et for lille hønsehus, så er prisen med de nødvendige "optioner" over 5 kg.
Hvis du allierer dig med en der har en sav og skruemaskine, så kan du lave det dobbelte for det halve, og give dine høns en mere værdig trivsel.
Høns med god trivsel giver glæde til deres ejere, så prøv at tage papir og blyant og se hvad du kan få ud af nogle standardplader /o
Det er en skændsel at sælge så små huse med så små løbegårde. Hvad skal hønsene lave andet en fjerpilleri og æggespisning. Da man ved dette fra starten, så skal man sgu (undskyld) tage sig sammen og lave det rigtigt. Hvis man ikke er god til det og må anstrenge sig lidt, så vil glæden være så meget større ved at lave et resultat der er i orden. Jeg tillader mig lidt følelser i dette, for høns er levende dyr, og det er ikke bare et halvtag til din knallert!
Billederne viser høns, børn og sommersolskin :-\. Dit hønsehus skal stå sin prøve hele året. Det viste uisolerede bur vil være koldt og fugtigt om vinteren og en veritabel stegeovn om sommeren.
Hvis det efterisoleres kan det bruges til et skrukhus i forårsmånederne. Men et hønsehus er det ikke!
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Bare rolig, det skal kun bruges til SOVEHUS  ::)

Jeg har desværre ikke et netværk, som jeg kan trække på, så jeg lige kan ringe efter en med en boreskruemaskine - derfor skal jeg hyre en prof. håndværker med fuld timeløn og moms, hvis jeg skal lave et hønsehus selv. Og jeg har altså kun 3 dejlige høns.

Ønsker bare noget de kan sove godt og sikkert i  :laugh:

Hilsen Tina
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
"Sovehuset" er der hvor næste dags æg produceres! Jeg antager, at det også er der hvor dine høns skal søge ly når de er regnvåde og ind for at lægge æg? Hønsehuset er en vigtig del af dine høns' liv. Det er liv vi som hønseejere har et ansvar for.
Laerning by doing, og hvis du vil være en god hønseejer, så vil du vokse med opgaven, skaf til denne lejlighed det netværk du mangler. Kan du ikke det, så er det dit problem, og bør ikke være et problem for de dyr du har i din varetægt. Beklager at jeg ikke kan acceptere dårligere dyrevelfærd, også selv om man ikke har lyst til selv at slå søm i.
Mvh.

« Senest Redigeret: 21 Marts , 2015, 15:17 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Altså jeg lærer jo nyt hver dag og det er jeg glad for - også andres mening og erfaringer, det er jo derfor jeg spørger.

Jeg har haft mine høns i et års tid nu, de har det skønt, lægger gladelig æg og løber i hælene på mig, hver gang jeg er i haven. De har en stor gård, hvor der er træer til skygge/læ og jeg har også lavet et lille ekstra skjul med tag, hvis de vil i tørvejr. Ikke desto mindre er de mest ude i det fri og går absolut kun i huset for at sove eller lægge et æg. Også hvis det regner. Ofte tager vi en slapper sammen og sidder og hygger lidt med lidt majs eller korn. Eller jeg graver lidt i deres går, så de kan slås om regnormene. De har også adgang til resten af haven eftermiddag og aften, når vi er hjemme - der står en bænk med hynder i carporten, som rammes af eftermiddagssolen og den elsker de og ligge og fise den af i. Når de altså ikke invaderer mit skur eller min udestue - eller grov-roder i min kompostbunke.

Deres nuværende hus (legehus) står direkte på fliser og fordelen ved et Bangs hus vil så vidt jeg kan forstå være, at det bliver løftet op fra jorden, så mus og rotter ikke bliver fristet til at bryde ind. Det vil også give endnu et læ/skjul under huset. Jeg kan altså ikke helt se, hvad der specifikt er dårligt ved huset? Der er en stor låge til at rense ud - og jeg kan selv lægge noget linolium i bunden, så det bliver nemmere at holde rent. Og det ser da tæt nok ud? Hvis det er FOR tæt, så er jeg udemærket i stand til at arrangere nogen lufthuller - jeg kan bare ikke bygge et helt hønsehus fra grunden.

Hilsen Tina :)
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Lene Skelmose

  • Gæst
Det hus jeg har fra Wood Nordic blot i en anden model- er altså mere regntæt end det dyre redskabsskur vi købte som hovedhønsehus. Der er netop tænkt på at konstruere huset så der ikke løber vand ind - små finesser med stor virkning. Mit står i skygge for middagssolen så der bliver ikke for varmt og det driver ikke af fugt.  Det er på alle måder velfungerende. Vi købte det fordi vi havde et akut behov for et aflastningshus og vi har bestemt ikke fortrudt. Eneste problem er den lidt spinkle grundkonstruktion ellers fungerer det fint. Og jeg er altså meget perniffen med at mine høns har gode levebetingelser!!!!

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Nu du nævner redskabsskur, så har jeg også kigget på et fra Jemogfix:

http://www.jemogfix.dk/butik/haven/carporte_redskabsrum/redskabsrum.aspx?view=1&pid=9042719

Det synes jeg bare næsten er for stort til 3 høns - og det vil give mig nogle problemer i forhold til placering, for når det er så stort, så skal der vist overholdes afstandskrav til nabo. Men ville det hus være en bedre løsning?

Hilsen Tina
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Offline stigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Jeres erfaring med/vurdering af færdigkøbt hønsehus fra Bangs
« Svar #10 Dato: 21 Marts , 2015, 09:22 »
TinaK. Det høres ut som at dine høns har det helt flott, og det huset duger i massevis til sovehus. Men ventilasjon må det være.

Veteranen. Du skriver en masse tull og skremmer folk fra å begynne med en fantastisk, og samtidig viktig hobby. 

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med/vurdering af færdigkøbt hønsehus fra Bangs
« Svar #11 Dato: 21 Marts , 2015, 10:41 »
Sidst jeg besøgte Bangs havde han egen tømrer gående, men om det fortsat er sådan ved jeg ikke. Ellers er der en del produktionsskoler der sælger hønsehuse, ofte billigere end diverse forhandlere, og ofte i en bedre kvalitet. Der er en produktionsskole ved Svinninge på Vestsjælland der sælger fine huse, bygget af gode materialer af skolens elever. De koster fra 3500 kroner.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Jeres erfaring med/vurdering af færdigkøbt hønsehus fra Bangs
« Svar #12 Dato: 21 Marts , 2015, 11:25 »
Jem&fix - modellen skal vel også samles? Uden at være ekspert så tror jeg næsten det er lettere at bygge selv end at samle det der. Det ligner i konstruktion det vi købte hos Coop - og det var temmelig krævende. Uden vores nabo var det aldrig lykkedes!  Vi har døjet meget med at der kom/ kommer vand ind - fejl i konstruktionen- og har måttet lave en del ekstra tætnearbejde. Huset fra Wood Nordic var ret enkelt at samle og alt var mærket af så det var let at finde ud af. Du skal også overveje hvordan du får lavet fundamentet så huset er sikret så det ikke rejser af i den første storm. [IMG]http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/21/911928bdecbd347fcb6d9c3683b6200e.jpg[/IMG vores Wood Nordic hus bliver indtil vi finder anden løsning bundet forsvarligt til udhusets stolper i kraftigt blæsevejr. Står godt i læ så det går an.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Jeres erfaring med/vurdering af færdigkøbt hønsehus fra Bangs
« Svar #13 Dato: 21 Marts , 2015, 11:27 »
håber billedet kommer på i denne omgang.

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Jeres erfaring med/vurdering af færdigkøbt hønsehus fra Bangs
« Svar #14 Dato: 21 Marts , 2015, 11:32 »
Ja, ved nærmere eftertanke, så er der både omkostninger til en tømrer til at samle samt en som skal støbe et fundamet med jemogfix skuret.
Jeg tror jeg vil prøve at se, hvor på Vestsjælland den der produktionsskole ligger - har forespurgt på en i nærheden og de gad i hvert fald ikke ;-)
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl