Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: topkvalitet rugeæg, hvordan?  (Læst 2302 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
topkvalitet rugeæg, hvordan?
« Dato: 19 Marts , 2015, 08:23 »
Jeg har skrevet nogle indlæg omkring dårlig udrugning af æg og har fået mange gode råd og erfaringer med på vejen. Jeg tror at jeg er nået dertil hvor jeg kan konstatere at maskinen kører ok men æggene måske ikke er topkvalitet.

Hvordan fodrer i i forhold til at give hønsene de bedste muligheder for at lægge gode rugeæg?

Hvis jeg skal give vitamintilskud i vandet hvor lang tid går der så før æggene er af god kvalitet?

De fordres med tilskudsfoder, korn og rester fra køkkenet og har masser af plads at gå udendørs.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Sv: topkvalitet rugeæg, hvordan?
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2015, 09:51 »
Med anvendelse af tilskudsfoder og et godt udendørsareal, så burde du være dækket ind med vitaminer. Allerede nu kan man supplere med grønt som mælkebøtter oma. Dyrenes naturlige reproduktion ligger sammen med forårets adgang til det friske grønt.
Jeg tror at mange overvitaminiserer for at gøre det godt, og giver i stedet hønsene nyreproblemer med at udskille de unødvendige overskydende vitaminer.
Hvor mange haner har du i forhold til høner?
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline ncj

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2015, 11:05 »
Orpington kan være så kraftig befjeret omkring kloarken at det kan hjælpe på befrugtningen at klippe hanen fra kloarken og ned og hønsene fra kloarken opad.Jeg gør det ved mine dværgkochin.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2015, 12:31 »
Selve befrugtningen har været god. Spørgsmålet er om kyllerne har været stærke nok til at komme ud for der er kun ca 1/3 der klækker. Resten kommer ikke ud men er fuldt udviklede. Har prøvet forskellige fugtforhold og alt er tjekket og kalibreret. Derfor tænker jeg at det  kan være kyllerne der ikke er stærke nok til at komme ud af ægget. Sidste hold der klækkede i weekenden gav 6 ud af 21, heraf 6 ikke befrugtede. 8 kom ikke ud, 1 var helt stiv af blomme så den blev aflivet og så måtte jeg hjælpe 1 ud og 'vaske' den for den var også begyndt at blive stiv pga blomme. Den lever fint idag
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2015, 12:50 »
Fugtigheden de sidste tre dage var mit første gæt ::).
Ikke alle haner er lige gode at avle på, ofte stiger resultaterne hvis man har mulighed for at holde flere haner! Men svært at sige noget skråsikkert om dette hvor der er mange muligheder i spil ???
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.