Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grønlæggere,-det er ikke en race vel?  (Læst 2506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Grønlæggere,-det er ikke en race vel?
« Svar #15 Dato: 04 Marts , 2015, 17:20 »
Vi har ikke mange racehøns mere, for jeg synes, de giver for lidt æg efterhånden, fordi man mest kører efter udseende. Det er surt at skulle købe æg til husholdningen, når de smukke høns bare dovner den af, og kun lægger nok til at racen overlever.

Tja hvordan tror du, Edmond at folk som er meget nye og som ikke ved noget som helst om høns vil opfatte dette. For jeg forstår det som at alle racehøns bliver skåret over en kam. Når nu der bare skrives racehøns.

Og bare rolig jeg bliver ikke sur, det er livet nemlig alt for kort til det.
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2015, 17:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bolding

• Passiv bruger
Sv: Grønlæggere,-det er ikke en race vel?
« Svar #16 Dato: 04 Marts , 2015, 19:19 »
Der skrives at der findes grønlæggere og grünlæggere. Kan nogen forklare mig forskellen?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #17 Dato: 04 Marts , 2015, 19:42 »
Grunlæggere (med de to prikker over, som min tablet ikke kan lave) er forhandlernes varenavn på den fremavlede hybrid.

Grønlægger med ø er haveopdræt hvor man parrer en race der lægger blå æg med en race der lægger brune æg. Afkommet derfra lægger grønlige æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 04 Marts , 2015, 20:54 »
Men Edmond har i hvert fald fat i noget.

Også på udenlandske fjerkræsider kan man læse om problemerne med faldende æglægning og/eller lavere slagtevægt på mange racer.
Det skyldes sikkert både indavl og avl styret af hønsenes udsende. Og det hjælper ikke på problemet bare at hetze hybrider.

Hvis nogen har orpington, så kan jeg blandt andet oplyse, at det en gang ikke var ualmindeligt at en orpington kunne lave 300 æg eller mere på et år (læst i engelsk fjerkræbog). I hvert fald i England. Nu skal man vist være glad, hvis de laver det halve, og en tredjedel er nok mere realistisk.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Grønlæggere,-det er ikke en race vel?
« Svar #19 Dato: 04 Marts , 2015, 22:41 »
Hetze hybrider, den var sgu god, for det er jo selvfølge ikke at hetze racefjerkræ, når alle bliver skåret over en kam og udråbt både som indavlet og ubrugeligt om en orpington skal kunne lægge 300 æg eller mere endda er jo så lige spørgsmålet, da det er en af de racer, som også skrukker meget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alice

• Bruger
« Svar #20 Dato: 04 Marts , 2015, 23:37 »
Grünlæggere er høns, der lægger grønne æg.
Isbar er en race, fremavlet af Martin Silverudd. Den lægger grønne æg. Findes i hvid, blå, sort og hvid med pletter.
Isbarer flyver udmærket, men er alligevel flinke til at blive i indhegningen sammen med flokken. Mine holder sig pænt bag et 1 m højt nethegn, og de opfører sig pænt over for alle andre høns.
Silverudd har fremavlet flere racer. Målet var at skabe høns, som var hårdføre, gav rimeligt med æg, gode brugshøns for hønsehold i mindre skala. Da industrihønsene kort tid efter blev "opfundet", fik Silverudds racer ikke den store betydning. Nu har man fået øjnene op for deres kvaliteter, så der er opdrættere, der prøver at bevare dem.
De har aldrig været tænkt som udstillingsracer.
Krydsning maran/isbar skulle vist give ekstra mørkebrune æg.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #21 Dato: 05 Marts , 2015, 09:30 »
Men Edmond har i hvert fald fat i noget.

Også på udenlandske fjerkræsider kan man læse om problemerne med faldende æglægning og/eller lavere slagtevægt på mange racer.
Det skyldes sikkert både indavl og avl styret af hønsenes udsende. Og det hjælper ikke på problemet bare at hetze hybrider.

Hvis nogen har orpington, så kan jeg blandt andet oplyse, at det en gang ikke var ualmindeligt at en orpington kunne lave 300 æg eller mere på et år (læst i engelsk fjerkræbog). I hvert fald i England. Nu skal man vist være glad, hvis de laver det halve, og en tredjedel er nok mere realistisk.

Jeg er har Orpington og jeg har faktisk gået og spekuleret på, hvad der mon er sket med racen siden sidst jeg havde dem for ca 30 år siden. Dengang var det store, livskraftige dyr med god æglægning - ingen problemer med at holde standardvægten der. Min nuværende flok startede med syv individer for to år siden. I dag er kun to tilbage og den ene- en god æglægger- kæmper jeg med at få op i vægt efter fældningen. Den anden er fin livskraftig, men lægger kun meget sjældent et lille æg i dværghønsestørrelse. Een er endt i fryseren.  Måske jeg bare har været uheldig.

For ikke at gå helt i sort købte jeg sidste sommer syv Australorpkyllinger. De voksede flot - ingen sygdom, god ædelyst. 4 haner i fryseren og de tre høner lægger fint med æg. Det er jo en helt andet statistik Mit motto: "Hvad skal man med hybrider, når der findes Australorp" - men det burde man kunne sige om de fleste racer. For lige at undgå misforståelser så forventer jeg ikke høns, der "sprøjter" æg ud, blot smukke, livskraftige høns med en god æglægning over et par år og gerne mere.

Jeg er dog ikke færdig med Orpingtons- kan slet ikke undvære de bedårende høns.

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 05 Marts , 2015, 14:36 »
Jeg skær ikke alle racehøns over en kam. Jeg er bare blevet skuffet for tit. Vi er bl. a. flere gange kørt flere hundrede km. og brugt bunker af penge på kyllinger fra præmierede avlede.
Det værste var dengang, vi kørte fra Rødekro til Nordjylland efter 30 dobbeltsømmede Barnevelder kyllinger. Vi havde dem et år, før de røg i fryseren, så få æg lagde de, men kønne var de da.
Det næste hold var lidt bedre, men ikke nok til at vi gad fortsætte med racen, som vi ellers altid havde været glade for.
Lene.  De eneste rugeæg vi kunne finde i en fart, da vi fik en skruk sent på en sommer, var Orpington. Afkommet lagde næsten ingen æg, så der var flere til fryseren.
Min superhøne er Austral  Orps. <3