Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grønlæggere,-det er ikke en race vel?  (Læst 2493 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

• Passiv bruger
  • Her er det mig, der bygger rede
Grønlæggere,-det er ikke en race vel?
« Dato: 03 Marts , 2015, 17:15 »
Jeg har fået forærende en kæmpe kurvfuld æg, i de flotteste farver. I blandt dem var der nogen 'badeværelses grønne' store æg. Jeg spurgte giver, hvad det var for en høne, der har lagt ægget, grønlæggere, sagde hun. Ok, og hvordan ser de ud, joh de har sådan en lang hals er hvide med lidt pletter. Så blev jeg så klog ;-). Er der nogen her, der ved hvad jeg har fået? De kommer ud af æggene på søndag, men da ligner de nok bare påskekyllinger :-).
Mth
Helle på Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Grønlæggere,-det er ikke en race vel?
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2015, 17:27 »
Nej det er krydsninger, mellem høns, som lægger blå og som lægger brune/beige æg. Der findes Grønlæggere eller Grünlæggere, som industrien laver og så findes der nok efterhånden 1000 vis af diverse krydsninger, som folk efterhånden har lavet og som måske eller måske ikke kommer til at lægge grønne æg.
Da det med grønne æg er højeste mode, og derfor en nem forretning for folk at lave lige pt. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2015, 17:37 »

Da det med grønne æg er højeste mode, og derfor en nem forretning for folk at lave lige pt.

Meget højeste mode, det virker næsten som om, folk er helt lige glade med, hvordan hønen ser ud.  Jeg har flere gange læst opslag i hønsegrupperne på fb, hvor folk ønsker sig grønne æg i deres flok!!!! Aldrig noget om at man ønsker sig en køn høne, som lægger grønne æg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2015, 17:44 »
Ja, fuldstændigt Helle, jeg forstår heller ikke at man kan være fløjtende lige glad med hønen bare æggene er grønne. Og på den bekostning kan man måske godt "købe katten i sækken". Eller få høns, som man ikke "magter" pga, af lave hegn og for lidt plads.

Men nu er jeg så heller ikke fan af grønne æg i forvejen.
« Senest Redigeret: 03 Marts , 2015, 17:48 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2015, 17:47 »
Jeg så for øvrigt en annonce, hvor køber ville have en høne, som lagde store hvide æg og igen ikke et ord om andet og ingen gang om hvor store æggene egentlig skulle være.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Raknes

• Passiv bruger
  • Her er det mig, der bygger rede
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2015, 17:48 »
Tak Lene, så er det altså bare en massebetegnelse :-) . Fint nok, æggene var nok ment til at spise, men så kan jeg spise hønsene i stedet :-). Synes bare det var sjovt at se, hvad der kommer ud.
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2015, 17:52 »
Tja der kan jo komme hvad som helst ud af æggene, når det enten er fra privates krydsninger eller industri hybrider, og alt efter hvad faderen er for en også.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2015, 20:24 »
Ååååh hvor dejligt. Så er jeg ikke helt alene alligevel. Har længe været såååå træt af den massive fokusering på æggenes farve. Om det så er grønne, blå eller mørkebrune. Selve hønsene må da være det vigtigste.
Og Helle dine nye kyllinger kan blive til hvad som helst, og bare fordi de kommer ud af et grønt æg, så er det ikke sikkert de fører evnen til at lægge grønne æg videre. Men det bliver da spændende for dig at følge.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2015, 20:45 »
Nu er der jo også rigtig mange kommentarer herinde om høns med forkert kam, for lidt eller for meget fjer på løb osv. osv.
Det er der nogen der går meget op i (alle der udstiller høns).

Så må andre vel også gå op i ægfarven, antallet af æg eller størrelsen på æg?

Og maran er bestemt lige så meget modedyr som høns med grønne æg. Og der er også folk i den klub som har øjnet chancen for at tjene penge.

Der er også nogen der går meget op i at lave nye farver på diverse racer. Og samtidig ikke kan forstå, at det bliver mere og mere svært at holde liv i gamle racer.
« Senest Redigeret: 03 Marts , 2015, 20:47 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 03 Marts , 2015, 21:45 »
Vi som opdrætter racehøns går da også op i æggene, for de skal da også følge standarden for racen.  ;)

Og man kan faktisk også godt både avle racefjerkræ og udstille + være 100 % selvforsynet med både kød og æg, for det ene udelukker bestemt ikke det andet. Selvom mange tror det. Det har jeg selv gjort siden 2001 og det går faktisk helt.

Men det er rigtigt at Maran også er blevet populær. Og det er både godt og ondt. Godt fordi der er kommet fokus på racen, og der endda er kommet en specialklub for dem. Og dårligt fordi nogen (både industrien og private) har øjnet en chance for at masse producere en masse høns af tvivlsom kvalitet.
Men nu er mange forhandlere i det mindste begyndt at kalde dem for brunlæggere eller mørklegere, da de ikke har så meget med racen Maran at gøre.
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2015, 06:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2015, 09:13 »
Jeg har marans og er blevet rigtig glade for dem, men grunden til at jeg fik dem var altså de flotte mørke æg og det er også stadig det jeg avler efter. Jeg ligger kun mørke æg i maskinen, men når jeg sorterer de dyr fra jeg vil beholde bliver det med standarden i hånden, og så håber jeg på de lægger mørke æg.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2015, 14:47 »
Det er bare mode. Først var det maranæg og nu araucana eller bare grønne.
Interessen er dalende.
Vi har ikke mange racehøns mere, for jeg synes, de giver for lidt æg efterhånden, fordi man mest kører efter udseende. Det er surt at skulle købe æg til husholdningen, når de smukke høns bare dovner den af, og kun lægger nok til at racen overlever.
Min 9 år gamle superhøne lægger æg hver dag igen i år.  Hendes kyllinger fra sidste år, lægger også hver dag.
Lidt frisk blod i en race er kun gavnlig, og vi er da ikke racistiske. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 04 Marts , 2015, 15:23 »
Jeg er nu ganske godt tilfreds med mine racers æg ydelse,  og køber aldrig æg.
Så mon ikke det har meget mere med hvilke racer det er, samt fodring og forhold at gøre.
End at slynge ud og påstår at alle racer høns ikke lægger æg eller lægger meget få æg.
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2015, 15:45 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 04 Marts , 2015, 15:30 »
Men når ønsket om æg er 365 om året pr. høne, så kommer det til at knibe lidt, og det gør det forøvrigt også for selv de "bedste" hybrider, selv om de kun er avlet til æglægning 
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2015, 15:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 Marts , 2015, 16:25 »
 Lene, du har vist misforstået mit indlæg.
Der er forskel på, hvor mange æg hver race lægger, og man bør forvente omkring minimum under normale " hønseforhold".
Jeg gad nok se den høne, der lægger 365 æg om året. De har alle brug for en pause.
Jeg påstår på ingen måde, at alle racehøns ikke lægger æg. Det er bare ikke alle, der lever op til standarden, da nogle avlere kører for længe på samme stamme.
Det er ikke mig, du skal blive sur på, men useriøse avlere, der sælger masser af look alike.