Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: specielle æg  (Læst 13335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Christina Landmark

• Passiv bruger
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
specielle æg
« Dato: 22 Februar , 2015, 09:08 »
Jeg er lidt nysgerrig efter at hører hvilke racer der ligger hvilke slags æg. Altså araucana ligger grønne/blå æg, og Maran lægger shokoladebrune æg, men hvad med dem der ligger sorte, lyserøde og grå æg?  ::) Jeg har set æg i alverdens farver, men ved ikke hvor jeg skal lede, for at få et svar på at det er sandt.  :-\
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: specielle æg
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2015, 09:13 »
Sorte og grå æg eksisterer ikke, mens lyserøde, lilla og olivengrønne æg kan findes. De opstår som regel ved at blande forskellige racer, og ved tilfældigheder. Jeg har fået et lilla æg fra en maran, et lyserødt æg fra en hvid blandingshøne, og krydser du araucana med maran kommer der olivengrønne æg ud af det.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2015, 09:19 »
Okay, men har set et billede med sorte og grå æg. :o
Wow, jamen det er jo helt perfekt. Lyserøde æg lyder også ret specielt, ved du hvilke racer der er i den der ligger lyserøde æg?  :)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2015, 09:36 »
Jeg har nogle barneveldere - der kommer af og til et æg, som ikke er lysebrunt, men nærmest gammelrosa i farven, yndigt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2015, 11:07 »
Jeg ved slet ikke hvilke racer der er i mine hvide høns. Jeg lavede et billede for nogle år siden, hvor jeg gjorde nogle æg i æggebakken sort/hvid i Photoshop. Billedet blev desværre delt mange gange uden min tilladelse, og bl.a. DR brugte billedet til tilfældige artikler om æg, uden at kreditere mig som fotograf. Der er mange der tror, at de æg vitterlig er sorte og grå, men det er ren Photoshop, og derfor burde billedet aldrig været blevet vist af virksomheder, uden min tilladelse. Måske er det sådan et billede du også har set af sorte og grå æg?

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2015, 11:21 »
Nu er der altså også andre egenskaber ved høns, der kan være langt vigtigere end hvilken farve æggeskallen har.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2015, 11:43 »
Nej, det var et billede hvor der lå æg i alle mulige farver i en skål. Jeg kan se at de sorte er falske i farven.  :o Men de sorte/grå æg jeg så lignede rigtige sorte æg.
Nej, for mit vedkommende vil farven have stor betydning, når jeg en gang bliver ægproducent. Hvis jeg altså klare udfordringerne  :-X

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2015, 11:47 »
Men jeg kan kun bruge det til noget, hvis jeg ved hvilke racer der skal kombineres, for at få den farve jeg leder efter.
Hey, er der nogen der kender en opdrætter som sælger Araucana g Maran? Og som fortsat vil gøre det i fremtiden? :)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Februar , 2015, 12:44 »
Man kan få sorte og grå æg fra cayugaænder.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Februar , 2015, 13:15 »
Jeg kan kun bruge hønseæg, men tak for info  :D

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #10 Dato: 22 Februar , 2015, 18:54 »
Nu er der altså også andre egenskaber ved høns, der kan være langt vigtigere end hvilken farve æggeskallen har.
Så rigtigt /o /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2015, 20:34 »
Vil prøve og besvare dine spørgsmål.
Turkisblå æg finder du ved Araucana og Engelske Araucana(grøn er en fejl)
Den nye Creme Legbar race skulle lægge lige fra turkisblå og lysegrønne æg til mørk olivenfarvede æg.
Mørkebrune æg finder du ved Maran især, som både kan være plettede og ensfarvede. De mørkeste kan være næsten sorte af udseende, men disse er ekstrem sjældne og meget svære at lave. Stammerne der laver disse er kun avlet efter ægfarve og intet andet så flere døjer ofte med egernhale, elendige kamme og nogle sågar med skæve/krumme tæer af hvad jeg har set.
Barneveldere og Welsumere lægger også Mørkebrune æg med mørke til sorte pletter.

Alm. lysebrune til brune æg finder man især ved mange af de mellemsvære racer plus hybrieder.

Cremefarvede/gullige/grumset hvide æg finder man feks. ved Orloff, Faverolles, Nøgenhalse, Sumatra og andre kamphønseracer især.

Hvide æg finder man ved flere lette æglægningsracer som Brakel, Campiner, Minorka, Andalusier, Spanier, Italiener og Danske Landhøns plus Hybrieder.

Rosa/lyserøde æg findes på to måder. Den ene hvor de er jævnt ensfarvet Rosa på skallen og den anden hvor det er et lysebrunt æg med rødligt skær som er hvidplettet/meleret hvis man studere det hvorved den lyserøde/rosa farve opstår.
Nogle Sussex og Australorpsstammer avler rimelig rent de lyserøde æg videre i stammen så en stor del af afkommet også lægger denne farve imens andre er det mere et enkelt endivid i flokken eller stammen som lægger disse æg.

Vi har så herhjemme en stamme Dværg Wyandotter der lægger meget spraglede æg fra de lysebrune(næsten Cremefarvede) til brune æg med rødlig tone eller ej, plus nogle har lilla pletter. Det rødlige gør også vi får begge typer Rosa/lyserøde ved vores i lysere eller mørkere grad, men det er som regel enkeltendivider og ikke generelt de kommer.

Det var lidt hvad jeg kender til af de rene racer herudover kan man krydse sig til forskellige farver for grønne æg. Hvis du blander turkisblå med cremefarvede får du hvidlige med grønligt skær til lysegrønne æg og hvis du blander turkisblå med Mørkebrune får man Olivengrønne æg. Alt efter intensiteten af de lysebrune til brune æg kombineret med det turkisblå gen kan man også variere de grønne farver og yderligere ved også at få det rødlige/rosa ind over.

Det var så lidt at tænke over.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen