Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rotter  (Læst 6796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tduedahl

• Passiv bruger
Rotter
« Dato: 21 Februar , 2015, 22:07 »
Hej med jer.
Jeg har brug for råd til rotteproblemer - i hønsegården er der store huller - rottehuller!!! Hvad gør I for at bekæmpe rotterne - kan jo ikke sætte klapfælder, og gift er jo heller ikke smart i hønsegården!!!
Så hvad har i af erfaringer med de bæster?
Mvh Trine

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Rotter
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2015, 23:10 »
Rotter skal anmeldes til kommunen, og så kommer "rottemanden" og fikser dine problemer. De er også flinke til at vejlede og generelt give gode råd.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2015, 07:57 »
Henriette har ret, det er lovpligtigt at anmelde rotter og de professionelle har masser af erfaring - også er det gratis for du har jo betalt via kommunen :)
De kommer med både fælder og gift og finder ud af hvordan det kan passe ind hos dig så du kommer bæsterne til livs - der er mange måder man kan have både gift og fælder også i en hønsegård :)
Derudover giver de også gerne gode råd til at gøre din ejendom u-attraktiv for rotter :-)

(her kæmper vi selv på nu 3. måned sammen med kommunens rottemand ..., vi har det værste rotteår nogensinde her hos os  /d )
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Anna Christina Landmark

• Passiv bruger
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2015, 21:25 »
Lugten af fritte skræmmer rotter væk, men det er bedst at anmelde det selvfølgelig. /o
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Tinggaard

• Gæst
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2015, 22:38 »
Vi læste at de ikke kan lide katteefterladenskaber så vi tømte kattebakken i rottehullerne og har ikke haft rotter de sidste 2-3 uger. Ved ikke om det er årsagen men det har i hvert fald virket her

Offline tduedahl

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2015, 20:36 »
Tak for jeres svar:) jeg er helt med på at rottemanden skal kontaktes - tænkte bare at i måske kendte nogle små tricks:) den med kattebakken vil jeg forsøge mig med!

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2015, 21:35 »
Ud over det lovformelige tilkald af kommunens rottemand, så kan man bestemt også gøre noget selv. Ryd op og beskyt dit lager af fodermidler!
Du kan også have et par smækfælder stående så du kan tage godt i mod en rottestrejfer.
Brug helst smækfælder af plast eller metal. De billigste af træ bliver med tiden ødelagt af fugt.
Nutella er det lokkemiddel jeg har haft mest held med. Tryk udløseren lidt ned så fælden står lettere, så undgår du at mus ustraffet guffer din af lokke mad.
Vigtigt at fællerne opsættes så høns ikke får adgang til dem. Brug evt. en kasse til at dække over fælden, og læg en mursten ovenpå så den ikke vælter.
Jeg selv har et par faste stationer som er vel afskærmet i udhuse.
Pøj-pøj med rottekampen /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Bettina KK

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2015, 11:38 »
Hej  :)
Vi har også rotter.! Desværre har rottemanden lagt giften uden for kassen til gift :(
-og vores høns har spist af giften!
De ser heldigvis upåvirket ud..men spørgsmålet er :
Er der nogen der ved om æggene påvirkes af giften og ikke kan spises?
Rottemanden kender ikke svaret.Har også kontaktet naturstyrelsen,der heller ikke kan hjælpe :-\
Nogen der kan hjælpe?
Mange hilsner
Bettina Kromann

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2015, 12:11 »
Alm. rottegift er det samme type stof som blodfortyndende medicin til mennesker.

Hvis de lige har spist det, så har du ikke set virkningen endnu - der går 4-6 dage.

Det vil sikkert gå i æggene, men dosis? det afhænger jo også meget af hvor meget en høne har indtaget. Prøv lige at læse dette her:
http://naturstyrelsen.dk/vandmiljoe/rottebekaempelse/kommunerrottebekaempere/meddelelser-fra-konsulenterne/04032100/

Der står at pga. halveringstiden kan behandling være nødvendig hos hunde i op til ½ år for at hindre dødsfald.

Er det en uge siden eller mere og hønsene er i live og ser sunde ud, kan der næppe være gift af betydning i dyrene/æggene.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Bettina KK

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2015, 12:17 »
Tak for svar og for linket  :)!
Hønsne har spist giften for små 2 uger siden-og trives fortsat

.Vi har ikke spist æggene siden.Tænker at det er risikofrit efter 3 uger.
Hilsner Bettina Kromann