Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns mobber :-/  (Læst 2977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mivse

• Passiv bruger
Mine høns mobber :-/
« Dato: 13 Februar , 2015, 20:00 »
Halløj
Jeg har fire høns som har gået sammen i et halvt års tid. Nu har vi så udvidet besætningen med to nye høns, men de gamle vil bare overhovedet ikke acceptere dem  :-[ De får ikke lov til at komme ind i hønsehuset, de får ikke lov til at spise og drikke, og hvis de bevæger sig for meget rundt, bliver de jagtet om bag hønsehuset hvor de lige akkurat kan klemme sig ind. Så sidder de så der, til de igen får mod på at bevæge sig frem, og så bliver de jagtet igen  :(
Nu har jeg simpelthen inddraget lidt af hønsegården til de to nye, og lavet et stykke til dem. Men det holder jo ikke i længden  :o Kan jeg gøre noget for at få de gamle til at acceptere de nye??

Vh Mia

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Mine høns mobber :-/
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2015, 20:12 »
Hm - hvor meget plads har de nu 6 høns?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mivse

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2015, 20:15 »
De har ca. 40  kvm i hønsegården - den ene tager sig dog den frihed at hoppe over hegnet, så den har hele haven  ::)

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Februar , 2015, 17:30 »
Det er altid lettest at have kuld af samme slags høns, eller i hvertfald en homogen flok i både alder og størrelse. Hvis man har en god hane som opsynsmand, så går det meget lettere. Høns er flokdyr og nytilkomne er ikke en del af flokken. Det kan lykkes men det kan tage lang tid. Jo tættere de går des sværere er det.
Jeg prøvede selv at installere to yngre høner i flokken sidste sommer, og jeg måtte afskærme dem i hønsehuset så de kunne få en siddeplads for natten. Efter 4 måneder kunne jeg fjerne adskillelsen, og endelig var de blevet en del af flokken.
Desværre ingen "trylleløsning".  :(
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Mivse

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2015, 18:22 »
Øv det var ikke godt nyt  :-\ Jeg har desværre ingen hane, da jeg bor i en by og ikke vil genere naboerne med hanegal  ;)
Jeg håber det går med tiden. Jeg startede med to høns, udvidede så med en og senere en til, og det har ikke været noget problem før, men måske er det for voldsomt med to nye på en gang?  :o

Vh Mia

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2015, 19:57 »
Nej det er tvært imod bedst med flere nye ad gangen. En enkelt ny høne kan blive mobbet meget voldsomt. Dine to nye har jo i det mindste hinanden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.