Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane ind til 5 høns.  (Læst 5934 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rkn

• Passiv bruger
Hane ind til 5 høns.
« Dato: 04 Februar , 2015, 09:51 »
Har fået en silke hane af en kammerat.  Han er fra sommeren sidste år. 
Har 3 dværg dotter, og 2 sussex blandninger. 
Hvordan præsenter jeg bedst hanen ?
Skal jeg sætte ham ind på sove pinden i aften, eller skal han ind til dem i gården ?
Er det nemmere at indføre en kok til en flok end en høne ?
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hane ind til 5 høns.
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2015, 10:57 »
Jeg sætter altid høns sammen om dagen, da mine fjer ikke hopper på den der med, at har man sovet sammen, så har man glemt, at den/de nye ikke har været der altid. De nye skal alligevel finde plads i hierarkiet, og det gør man altså ikke om natten.

Jeg mener, du kan sætte hanen ind til de 5, når du synes - og ja - det er nemmere at introducere en hane til flokken. Måske synes hønerne, at han lige skal have nogle bank, men du kan også sagtens opleve, at de falder for hans indmigrende dans og varten op med det samme. Jeg går ud fra, at de har så meget plads, at hanen lige kan stikke af og stå for sig selv og sunde sig, hvis det mod forventinge bliver nødvendigt. Tillykke med hanemand og god fornøjelse.
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2015, 11:17 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2015, 11:03 »
Som jeg læser det, så er han yngre end pigerne. De kan godt risikere at være hårde ved ham. Men hvis en hane er meget hane, så har jeg oplevet at alle bekymringer blev gjort til skamme da han bare satte hønsene på plads ved det første møde.
Hvis han introduceres ude i det fri, så har han måske muligheden for bedre at finde fred hvis de er hårde ved ham. Hvis han introduceres ved morgenlyset i hønsehuset, så kan han blive udsat for hård mobning inden han finder ud.
Men han er på udebane, så hold øje med situationen i starten.
Held og lykke med det :)
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline rkn

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2015, 11:39 »
Mange tak for jeres gode råd.  Jeg prøver at sætte ham ind,  så han har en flugt vej,  hvis damerne er for hårde ved ham.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline rkn

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2015, 17:40 »
Så er stuen lige rengjort,  så det er klar til hanen.  Bliver spændende.  Kan desværre først hente ham kl 19

Og værelset til pigerne
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2015, 19:47 »
Det er godt at der er gjort rent - det føles lidt nyt og fremmed for damerne så - så er Hansemand ikke truet.

Hvis jeg skulle sætte en ny hane ind lige nu, ville jeg gøre det ved 15-16-tiden - det er stadig lyst, men ikke så længe. De kan nå at se hinanden an - og så gå til pinds. Og vågne til forhåbentlig god og fredelig sameksistens.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline rkn

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2015, 21:14 »
Så faldt der ro over flokken
Hanen blev sat ind kl 19:45
Det gik som forventet.   De 3 små sorte,  var ligeglade,  men de 2 hvide fruer skulle lige fortælle ham hvordan det hele skulle være.  Han gik til sidst ud af huset,  og lagde sig under det.   Efter 10 min,  løftede jeg ham ind til damerne igen.  Han gik over og fandt et lunt hjørne i rede kassen,  mens de 2 hvide snakkede højt.   Lyset slukker kl 20:30 også blev der ro.
Nu bliver lågen åbnet igen i morgen tidlig kl 7 også tager vi den derfra.  Lyset tænder ved dem kl 7:30

Det er gutten til højre,  jeg har fået.  Har ikke selv fået taget et billede af ham endnu.  Men det kommer.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline rkn

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2015, 08:41 »
Så gik morgenen også.  Den ene hvide dame,  giver ham nogle hak,  men hun har nu også altid været en hidsigprop .  Han tager det sådan set meget pænt. 
Han bliver sikkert træt af hendes hakken,  og sætter sig i respekt.  Håber jeg
Og lige billede af hane manden.

« Senest Redigeret: 05 Februar , 2015, 10:23 Fra rkn »
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter