Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til artsbestemmelse  (Læst 15042 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline psindrup

• Passiv bruger
Sv: Hjælp til artsbestemmelse
« Svar #15 Dato: 19 Januar , 2015, 08:46 »
Du får mig ikke til at få dårlig samvittighed  8)  /o

Grunden til at jeg spurgte til deres race var at naboer og venner spurgte, og jeg ikke kunne svare ...

Nuff said

Peter

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 19 Januar , 2015, 09:24 »
Men så kan du jo så sige til dine naboer og venner at de er alle industri høns.  /o
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2015, 09:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline psindrup

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 19 Januar , 2015, 09:40 »
Har du virkelig så meget imod de høns jeg, som førstegangshønseejer, har købt, er "de forkerte høns", at du bliver ved med at insisterer på at det er industrihøns, uagtet at du ikke ved hvordan de er blevet til?

SKAL jeg have dårlig samvittighed, før du bliver tilfreds?

Med undrenede hilsen

Peter
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2015, 13:21 Fra psindrup »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #18 Dato: 19 Januar , 2015, 09:45 »
NEJ Peter, overhovedet ikke, men ville du ikke vide hvilke høns det er.?

For øvrigt er det da dig selv som nu kalder dem for forkerte høns og ikke mig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline psindrup

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 19 Januar , 2015, 09:49 »
Ja, af ren og skær nysgerrighed.

Jeg forstår ikke at du/I bliver ved med at insisterer på at kalde dem industrihøns, når de er blevet udruget under de fineste forhold, det intet har med industri at gøre.

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 20 Januar , 2015, 09:43 »
Hej Peter.

Jeg blander mig lige lidt. Der er ingen der har sagt at dine høns er mindre værd en andre høns! Det er dig der drager den konklusion.
Dine høns kaldes industrihøns eller hybrider. Det tilhører ikke kategorien racehøns.
Jeg siger IKKE at dette gør dem til dårligere høns, men det er fakta.
Industrihøns/hybrider er fremavlet til at yde mange æg (eller sætte meget kød hurtigt, hvis det er slagtehybrider), hvor racehøns skal leve op til et specielt udseende (både dyr og æg).

Det lyder lidt som om du selv synes at industrihøns/hybrider er dårlige høns??

Jeg sværger til racehøns i min hønsegård, men dømmer ikke andre for at have andre høns, og det læser jeg heller ikke at andre gør i denne tråd.

Prøv at tage en dyb indånding, og læs så hele tråden igennem igen....
Du spørger selv hvilke høns du har, og det får du svar på. Ingen dømmer hverken dig eller sine høns.

Håber du får en god oplevelse med dine nye høns.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline psindrup

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 20 Januar , 2015, 09:50 »
Jeg har trukket vejret dybt, og læst tråden igen.  /o

Ha' en go' dag og tak til alle der har bidraget til at gøre mig klogere på alle de forskellige "typer" høns
(tør dårligt skrive race mere, da mine Isa Brown tilsyneladende ikke er en race)  :police:

Peter

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 20 Januar , 2015, 09:58 »
Det er en helt almindelig fejl fra nybegyndere at tro at hybrider også er racehøns.

Vi er nogen stykker her på siden, der går meget op i racehøns. Vi avler, sorterer, stæber efter at dyrene holder standarten, og nogen udstiller også.
Vi oplyser gerne nye om forskellen på hybrider og racehøns.
Og alle har deres grund til at vælge lige netop den race eller hybrid der går i deres hønsegård.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 20 Januar , 2015, 11:19 »
For en nybegynder, så er det desværre er fair fejltagelse at købe industrihøns som racehøns. Flere af de professionelle hønsehandlere markedsfører nemlig deres industrihøns under disse navne.
Lige så ærgerlig en fejltagelse er det, at have de bedst mulige tanker om dyrevelfærd, og så alligevel starte ud med industrihøns :(
Men vi skal i disse tråde huske at uanset oprindelsen af vores høns, så er der forhåbentlig mere vi har til fælles som hønseholdere end der er ting som skiller os :)
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline psindrup

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 20 Januar , 2015, 12:17 »
Jeg havde ingen ambitioner om race-høns, så jeg har ikke købt katten i sækken.  8)

Jeg er også sikker på at private hønse-holdere interessere sig så meget for dyrevelfærd, at DET kan holde os sammen.

Peter

Offline Lunder

• Bruger
« Svar #25 Dato: 20 Januar , 2015, 21:21 »
Nu bliver jeg også lidt nysgerrig  :)

Høns som ikke er racehøns kan vel egentlig inddeles i to grupper:

- Hybrider/industrihøns som er bevidste blandinger med hensigt at optimere typisk ægproduktionen?
- tilfældige blandinger og gadekryds i folks brogede samlinger af havehøns?

1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #26 Dato: 20 Januar , 2015, 22:34 »
hov hov peter nu skal du jo ikk kande dine høns for isa brown, for det er de jo heller ikk når der er blandet lidt maran ind i mindst en af dem, og det skal du nok ikk være så ked af, de fleste høns der kaldes isa'r har et halvlangt f nummer som deres race betegenlse, ikk særligt romantisk, men det gør industrien nu engang, hanerne sorteres fra når de er dag gamle, så at få rene afkom er håbløst man arbejder med forskellige krydsninger for at skabe det perfekte produktions dyr, krydsningsfrodigheden går tabt i næste generation, det er vildt romatisk. om dine havehygge høns eller rundkørsler, eller hvad vi nu skal kalde dem, måske bare "høns" er vel i princippet lige gyldigt, hvis du er tilfreds og føler du har fået hvad du er lovet, og ellers er glad for dine høns, og deres æg. med dit oplæg har du nu hørt om muligheder for racehøns, hvor af nogle flyver andre ikke, hvis du evt skulle få problemer med det , har du jo nu noget du kan tænke over, og om du vil gøre det anderledes om et par år når dine høns er endt i gryden, og nye skal til, det blev lidt langt, til sidst skal du huske alt der er skrevet til dig e ri den bedste mening, fra folk der hverisær holder meget af deres høns race eller ej

Offline Alice

• Bruger
« Svar #27 Dato: 20 Januar , 2015, 23:50 »
Hej Peter
Jeg synes, dine høns ser smaddersøde ud. Det er sjovt, når man kan kende forskel på de forskellige dyr; de bliver ligesom mere individer. Mine første høns er også meget uens krydsninger, og jeg har købt kyllinger af flere forskellige racer for at få sjove æg. Men jeg kan altså ikke se forskel på de 2 welsumere, og de 2 sussex'er ligner også hinanden til forveksling. Krydsningerne er mere "personlige", lever bare op til deres egen standard, som er fin nok.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #28 Dato: 23 Januar , 2015, 21:17 »
Og dem der søger høns, og har et specifikt ønske, samt får erhvervet sig nogle racehøns (tror de måske), og udbyder kyllinger efter dem, så kan nye købere virkelig komme på glatis når jeg tænker på denne her annonce jeg netop læste på et andet site:

"Det må meget gerne være orpington i flere farver, med fjer på benene"

;D ;D ;D ;D

Vil man have racehøns så skal man altså selv sætte sig ind i standarden på racen!