Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi skrive 12 Januar og hun er skruk  (Læst 6586 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elvira

• Bruger
Vi skrive 12 Januar og hun er skruk
« Dato: 12 Januar , 2015, 12:42 »
Jeg har en høne der i går lå sig skruk.
Er det ikke meget tidligt at ligge sig skruk?

Hvordan er det lige man kan se om et æg er befrugtet? For vi har ikke set kokken forsøge at betræde nogle af hønerne. Der er jo ingen grund til hun ligge på æg der ikke er befrugtet, der bare rødner, er der?

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Sv: Vi skrive 12 Januar og hun er skruk
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2015, 13:46 »
Af din formulering antager jeg at du gerne vil ruge med din skruk. Men vent lidt, for lad der lige gå lidt tid, så du kan se om hun er stabil nok til at starte en rugning. Og, det ER lige tidligt nok, hvis hønemor ikke skal have kyllinger i sne. Har du indendørsforhold og varmelampe, så betyder dette Jo mindre. Men du skal vel lige samle de æg du ønsker der skal ruges ud. Saml æggene, opbevar dem et svalt sted og vend dem 2-3 gange om dagen indtil du sætter i gang, på een gang naturligvis. Hvis din hane ikke er aktiv, så har det ingen mening at bruge egne æg!
Dagene er allerede blevet 30 min. længere, og denne vendte udvikling er nok til at de første høns får forårsfornemmelser :)
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2015, 14:07 »
Mine silkehøner har lagt skruk på skift gennem hele efteråret og vinteren. Har to, der ligger, lige nu.

Ang. det med at se om æg er befrugtede, så prøv at bruge søgefunktionen og søg på "lyse æg", så kommer der nogle fine tråde om emnet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2015, 14:55 »
Tak for svarene. Vi er ikke interesseret i kyllinger pt.

Hanen er meget ung, så er ikke sikker på han kan finde ud af det helt endnu.

Udfordringen består i at den høne der ligger sig skurk gerne er ret standhaftig, og lægger ingen æg imens ;) Men fred være med det:-)

Glatnak

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2015, 14:56 »
Det er da rigtigt at man med lysning af æg, kan se om de er befrugtet - men der går jo lige 8 dage inden man kan se noget.

Jeg tror trådstarter spørger efter om man kan se det med det samme, så hønen ikke ligger på ubefrugtede æg.
Og så vidt jeg ved, er det ikke muligt inden for 2-3 dage at se om de er befrugtet - uden at bruge laboratorie udstyr til at teste æggehviden.

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2015, 16:04 »
Det er da rigtigt at man med lysning af æg, kan se om de er befrugtet - men der går jo lige 8 dage inden man kan se noget.

Jeg tror trådstarter spørger efter om man kan se det med det samme, så hønen ikke ligger på ubefrugtede æg.
Og så vidt jeg ved, er det ikke muligt inden for 2-3 dage at se om de er befrugtet - uden at bruge laboratorie udstyr til at teste æggehviden.

Tak. Ja jeg formulerede mig vist ikke så tydeligt.

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 Februar , 2015, 19:53 »
Tænk den kære Elvira ligger der trofast endnu. Hun ligger ikke på æg, hun ligger bare :) Heldigvis er hun ikke slem til at hakke eller være meget sur når der skal samles æg. De andre bliver ved at lægge under hende. (lige nu er de dog gået i strække efter kokken flyttede)

Hvor lang tid er det længste i har prøvet en høne er blevet liggende?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 16 Februar , 2015, 19:59 »
Jeg har læst om nogen herinde der faktisk lagde til de døde af sult. Men hvis ikke du vil ha æg under hende, så prøv at afskrukke hende. Jeg har haft godt held med at lukke dem for sig selv et andet sted i 3-4 dage. Evt hvis du har et stort kaninbur eller andet i den stil.

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 Februar , 2015, 20:04 »
Ja det er også min frygt, derfor bliver hun sat til maden hver dag, hun spiser heldigvis.

Skal det forstås sådan at du fjerner hønen fra hønsegården/huset? Det skal da prøves.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 16 Februar , 2015, 21:21 »
Jeg har mange opdelinger i min hønsestald, da det er et gammelt volieresetup, der har været brugt til parakitter i sin tid. Så der er god mulighed for at tage en skruk fra for sig selv i en af voliererne, så hun ikke kan komme til reden. Det plejer at lykkes. I yderste konsekvens kan man jo blive nødt til at købe nogle daggamle kyllinger.

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2015, 16:08 »
Ja så er det jo nemt at tage en fra. Jeg har overvejet om jeg skal have fat i et par kyllinger til hende. Daggamle, betyder det egentlig max. en dag gamle eller hvordan?