Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan jeg fodre med?  (Læst 13208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
Kan jeg fodre med?
« Dato: 11 Januar , 2015, 11:09 »
Hej alle.
Jeg er ny her på forum og må sige at det er et super sted både til inspiration og information, jeg har et spørgsmål vedr Fodring.

Jeg har fonyligt læst/set at nogle økologer fodre med grovfoder hvilket jeg syntes er utroligt spændende da jeg i forvejen går og eksperimentere lidt med dette har selv lavet lidt græs ensilage og har iøvrigt fri adgang til både græs,majs og byg ærte ensilage da jeg bor til leje hos en større kvæg landmand, damerne er vilde med det og kan godt lide ideen om at de får "grønt" hele året og da der kun er mon kæreste og jeg i huset er det begrænset hvad vi har af køkken affald til 27 høns.. Men nu er det så at jeg spekulere på om jeg kan bytte deres piller ud med rapskager,sojaskrå og korn og evt i hvilket blandings forhold.. Så det er mit egentlige spørgsmål:-) håber i kan hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Kan jeg fodre med?
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2015, 12:31 »
rabskager kan give fiskesmag i æg, hvis de får for meget, du bør tilstræbe ca 16% protein, og så i min verden helst så meget forskelligt som muligt. rapskager er de ikk vilde med med mine får det ca 3-5 % og ellers 2 spande hvede, 2 spande byg, 1 spand ærter, ca 1/4 spand rapskager, 1 spand majs, havre, rug eller hvad jeg lige kan finde af øko til billige penge, bare for variationens skyld, du kan saktens suplere med ensilage , bårde majs og byg ærte, har du en stor gård kan du bare smide en grebfuld hist og pist eftersom de efterhånden som de spiser op, husk skaller og tilsæt oss gerne lidt vispumin hønsevitamintilskud

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2015, 13:05 »
Hej Kristian.
Tak for dit svar.
Men skal det forståes sådan at rapskager ikke har den store foder værdi for hønsene?
Hva med sojaskrå det er jo protein foder? Og evt roepiller og eller grønt piller?.. Ja vitamin skal de ha det glemte jeg bare at nævne i min oprindelige tekst.. Mvh kenneth
Mvh kenneth.
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
0,1 brun labrador

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2015, 13:32 »
jo rapskager kan hæve din protein %, jeg vil ikk anbefale soya, da det typisk fragtes den halve klode rundt, og dyrkes på milijøbelastende måder, det meste korn og majs ligge rpå 8-10% protein , ærter ca 20 så vidt jeg huske r og rapskager ca 32 %, spiret korn har højere protein %  så du kan med fordel spire korn hvis mulighederne tilader det, bare husk det må ikk stå og blive surt

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2015, 13:53 »
Ja okay men ikke desto mindre ville man realiteten godt kunne gi dem et protein tilskud i form af soja? Og hvordan med roepiller og evt grøntpiller?

Men når jeg nu giver dem korn med Ca 8-10% protein og majs ensilage med Ca det samme indhold og derudover byg/ærte helsæd med 14-15% og de så sammen med får kløvergræs ensilage med 17%
Så burde jeg jo i realiteten at kunne fodre med ren "grovfoder"? Det skal her til siges at deres gård er stort grøn set hele året og at jeg efter behov sår nyt græs og gerne kombineret med en korn blanding så får lidt a det hele...ved ikke om det er dumt at bruge så meget tid og krudt på grovfoder men syntes det er sjovt at eksperimentere med og som sagt så er damerne vilde med det og når det er sagt giver det en pæn farve i æggene...
Mvh kenneth.
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
0,1 brun labrador

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2015, 13:58 »
tror de vil skide sig ihjel, for at få næring nok, hvis du forstår, umidelbart hvis de mangler protein , får du langsomere tilvækst , og færere æg, umidel bart tror jeg hvis du vil fodre med grovfoder at du bør have andre racer end æggehybrider, hvad har du

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2015, 14:12 »
Lige nu har jeg 15 Issa'er (som jeg gerne vil bytte ud 1:8 tværstribet plymouth rock)
Og 1:11 sort austrolorps i stor race med henblik på avl men vil også her ned på 1:8 ihvertfald pr stamme..
Issa'erne får stadig fuld foder i pille form sammen med grovfoder og lorpserne får gra-mix hønse korn som i øvrigt er en super blanding... Men slet ikke gratis når man har så mange dyr... Og det må gerne koste penge at ha dyrene det er slet ikke det jeg vil undgå syntes bare det andet er tiltalende når jeg nu har adgang til det og derudover kan læse mig frem til at de forsøg der er lavet med det viser at det giver bedre trivsel hos dyrene..

Mvh kenneth.
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
0,1 brun labrador

Offline Ari

• Bruger
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2015, 02:36 »
Det er en rigtig interessant tråd! Så vidt jeg forstår på Kristian,  og også hører ellers, er at rapskager ikke er dårligt foder, men kan give bismag og hønsene heller ikke er vilde med det. Men du kan sikkert prøve dig frem til, hvor meget de vil spise og hvordan æggene kommer til at smage.

Kristian har også ganske ret i, at soya har stor miljøbelastning pga transporten, men det er et meget godt proteinfoder og er garanteret i dine hønsepiller. Foderproducenterne bruger det gerne, da det er noget af det nærmeste man kan komme animalsk protein. Økologerne er begyndt at eksperimentere med at fremstille fluelarver, som ville være den mest naturlige proteinkilde for høns.

Hvad angår proteinindholdet i de omtalte ensilagetyper, er jeg ret sikker på, at kun drøvtygger kan få fuld udnyttelse af den. Den 'snyder' så at sige. For fjerkræ må den udnyttede proteinprocent ligge en del lavere, uden at vide hvor meget.
« Senest Redigeret: 15 Januar , 2015, 02:39 Fra Ari »
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2015, 08:58 »
Hej Ari.

Tak for dit indspark og ja alt det med Fodring er et spændende emne og der rigtigt mange måder at gøre det på.

Og ja soja er lidt det sorte får når det kommer til miljø osv men som du selv siger er det en fantastisk protein kilde og de små mængder set skal bruges i mit foder har ikke de store skrupler med det må jeg indrømme.
Hva angår ensilage har du helt ret men der er jo både lidt ærter og lidt majs kærner i det og den lille smule plante materiale de så kan indeholde skulle være godt for deres tarme osv. Og så har de jo også noget at gå og hygge sig med... Det er lige så de løber efter greben når jeg kommer med det...

Jeg har forleden været ude og indkøbe hvede, byg,havre og knækket majs og så har jeg har jeg hos min udlejer købt et mildt protein foder der indeholder majs soja roe og lille smugle rapskager og lidt animalsk fedt plus et lavt indhold af div. mineraler...

Og blandingen jeg laver er som følger til Ca 10 kg

Hvede: 5 kg
Byg:      1,5 kg
Havre.    800g
Majs:      1kg
Protein foder: 1,5 kg
Skaller:  4000
Også kommer vispumim oveni og til 10 kg bruger jeg 70g
Og så får de lidt grov foder i gården 

Begyndte at fodre lorpserne med det i mandags og så ser jeg lige hvordan det går..

Overvejer lidt om hvede og byg indhold kan jævnes lidt ud fx 3 kg Byg og 4 kg hvede...
Mvh kenneth.
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
0,1 brun labrador

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2015, 11:34 »
Roepiller er der ikke så meget i af noget som helst, så det vil bare fylde dem op, så de evt. æder mindre af det "gode" foder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2015, 11:46 »
Hej Lene det er heller ikke en decideret roepille men pillerne indeholder roe det er en kombi pille med både soja raps roe lidt animalsk fedt og majs...
Mvh kenneth.
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
0,1 brun labrador

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2015, 19:01 »
roepiller er faktisk nogle forunderlige nogle.

de er ligesom et kryds mellem grovfoder og kalorierigt foder og der er faktisk næsten lige så mange kalorier i som i korn, og så indeholder de en del kalcium, så de kan bestemt have deres berettigelse i en foderplan :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 15 Januar , 2015, 19:06 »
hvad er protein % i det foder du har købt

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Januar , 2015, 20:46 »
Nimrod: det var også det jeg kunne læse mig ti i bøgerne fra landbrugsskolen

Kristian: den hedder 22 ca
Mvh kenneth.
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
0,1 brun labrador

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 16 Januar , 2015, 12:48 »
hvis du så vil hold edit protein oppe skal du brige ca 1/3-1/4 af det foder, ellers er et godt protein boster ærter