Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kun hanekyllinger  (Læst 4031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pia Hansson

• Passiv bruger
Kun hanekyllinger
« Dato: 04 Januar , 2015, 10:28 »
Hej kære fjerkræsfolk og go søndag til alle.
Lige et hurtigt spørgsmål.
Jeg har i sommers fået to "kuld" kyllinger, 3 i det første og 5 i det andet. Ud af de 8 kyllinger er der kun kommet 2 høner. Min svigerinde fik i sommer også 10 kyllinger heraf blev der kun 1 høne. Når jeg snakker med min nabo der også har høns, siger han der kommer ca 50% af hver køn. Er det bare os der har været uheldige, eller er der en større tendens til hanekyllinger?
Med hønsevenlige hilsner
Pia
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Kun hanekyllinger
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2015, 10:29 »
Tror det er helt tilfældigt.  :)
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2015, 10:42 »
Normalt siger man 50/50, men et er jo teori og noget andet er praksis, der er også dem som mener at der kan være haneår, hvor der så kommer flere haner end høner.

Der er måske også endda haner, som laver flere hanner end hunner, eller omvendt.  Eller høner, som gør det.

At få flest haner er måske bare uheldigt eller hvis man elsker kyllingesteg, så er det måske endda heldigt.  ;)
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2015, 10:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pia Hansson

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2015, 10:51 »
Ja, jeg læste om en herinde, der slagtede dem tidligt så smagte de meget bedre, så når jeg skal ha slagtede de lidt større haner engang i feb/marst, så ryger de små med, det bliver jeg nemlig nød til at prøve. <D
Så må jeg jo "bare" købe mig til nogle høner til æglægningen engang til foråret.

Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2015, 18:27 »
I 2014 fik jeg i alt 15 haner og 1 høne. Jeg har aldrig oplevet noget lignende.
Så vidt jeg husker, er det hos høns og andre fugle hønen, der "afgør" kønnet. Det vil sige, det afgørende kønskromosom kommer fra hønen, modsat mennesker og andre pattedyr. Jeg ved ikke, om der er høner, som er disponeret for kun at få det ene køn. Jeg er fristet til at tro det efter at have stået med 15 "galninge":)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2015, 19:21 »
I 2014 fik jeg i alt 15 haner og 1 høne. Jeg har aldrig oplevet noget lignende.
Så vidt jeg husker, er det hos høns og andre fugle hønen, der "afgør" kønnet. Det vil sige, det afgørende kønskromosom kommer fra hønen, modsat mennesker og andre pattedyr. Jeg ved ikke, om der er høner, som er disponeret for kun at få det ene køn. Jeg er fristet til at tro det efter at have stået med 15 "galninge":)

Ja - det var så usædvanligt, at jeg fik din "høst" fortalt på udstillingen i Føllegården  ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14