Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Græsfoder om vinteren  (Læst 14144 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

• Bruger
Græsfoder om vinteren
« Dato: 03 Januar , 2015, 23:21 »
Jeg eksperimenter lidt med at lave vinterfoder, som kan kompensere for manglen på græs og andet grønt på denne årstid. Da høns af mange gode grunde er vilde med græs, har jeg forsøgt med en vinterversion, i form af økologiske græspiller beregnet til heste. I første forsøg opblødte jeg pillerne i vand og serverede dem for hønsene. Uden den store succes. Det gad de bare ikke!
Nu har jeg i stedet hældt græspillerne i blenderen sammen med gulerødder, som de er vant til at få, og så var interessen pludselig tilstede. Gulerødderne giver fugt og smag til det tørrede græs, plus tilførerde gode vitaminer fra rødderne. Ren win-win :)
Og husk at halvere de appelsiner, I ikke får spist og læg dem ud til hønsene. De fleste elsker det C-vitamintilskud.

Glatnak

• Gæst
Sv: Græsfoder om vinteren
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2015, 13:11 »
Mht. de halve appelsiner, kan jeg supplere med at vi er meget glade for hjemmelavet juice.
Vi skærer skallen af - den er bitter, og bruger altså kun frugtkødet.
Herefter en blanding af Appelsin, Grape, Citron og mandarin/clementin og æbler (Aarstiderne har en super Citrus Juice kasse til 99Kr)
Frugtkødet sorteres fra i vores Juice maskine, og kommer ud i små trevler - dvs det er rimeligt findelt og trevlet

Alle vores høns elsker dette (der er lidt over 20) og alt er væk på under 10 min (og der er vel ca. hvad der svarer til 10-12 appelsiner)

Hanen GokFar er den grådigste, og ser somme tider ud som om han ville ønske han havde taget en mindre mundfuld, da trevlerne har det med at kunne hænge i hinanden til en stor klump, hvis man tager mange på en gang.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2015, 16:01 »
Mht c vitamin et mennesket og marsvinet de eneste 'dyr' der er afhængig af at få det tilført gennem kosten. Andre dyr er i stand til at danne det selv. Dermed ikke udelukket at de kan have nytte af et tilskud.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2015, 16:53 »
Jeg laver altid et lager at grønt i løbet af sommeren. Der er tråde her inde ang. konservering/opbevaring. Jeg stamper det i store spande med låg + tape rundt ved låg, for det er vigtigt at der intet luft kommer ind. Der er flere måder på opbevaring, nogle bruger sorte sække, dem gik jeg væk fra da der let blev lavet huller enten af mig selv hvis uforsigtig eller mus. Så kan jeg give fjerkræet grønt (ensileret) hele vinteren igennem. Det er vilde med det når der ikke er adgang til grønt pga. sne.

Offline Pia Hansson

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2015, 16:58 »
Jeg laver altid et lager at grønt i løbet af sommeren. Der er tråde her inde ang. konservering/opbevaring.
Kan du evt linke til en tråd. Det lyder jo som en genial ide.
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2015, 17:19 »
Jeg går i gang med at lede/søge når jeg lige har tid engang :)
Ellers kommer andre mig måske i forkøbet. Søgeordet er: ensilage, skulle jeg mene /o

Offline Pia Hansson

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2015, 17:27 »
Jeg kan jo også selv lige prøve, det var bare hvis du lige havde det "liggende" ;D
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2015, 18:31 »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2015, 18:32 »
Grønkål bruger jeg, men desværre får jeg aldrig selv sået nok, så det er ikke billig grønfoder. Men selv mine kræsne ænder ("det har jeg ikke fået før, så det kan jeg ikke lide") kaster sig grådigt over det grønne drys - så jeg må vel bare se at få solgt nogle flere æg ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2015, 20:00 »
Interessant oplysning, at de selv kan danne C-vitamin. Jeg fortsætter dog med de halve appelsiner, da hønsene elsker dem.

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2015, 21:24 »
Jeg giver sommetider mine hvidkål eller rødkål, kørt gennem råkostjernet i køkkenmaskinen. Det kræver lidt tilvænning, men efter nogle gange spiser de det. Tit kan man få forholdsvis store kål for en tier.
1.5 New Hampshire

Offline Soria

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2015, 21:56 »
Apropos hvidkål, så så jeg en video på YouTube, hvor hønseejeren blot hængte hvidkålen op i en snor, hvorefter hønsene selv hakkede hvidkålen i sig: http://youtu.be/ETCKJZzYb98?list=PL4B778DAE8FA99483

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 Januar , 2015, 16:19 »
Jeg har også lavet græsensilage i lille målestok. Det fungerer fint og hønsene vil gerne have det. Dog bliver det ret hurtigt dårligt når først poserne er åbnet. Man kan lugte det (så vidt jeg husker skal det lugte af mælkesyre og ikke smørsyre)(i hvert fald går lugten fra rar til ubehagelig).

Jeg laver også saft af æbler, gulerødder og rødbeder. Hønsene er vilde med resterne. Man kan dog også putte resterne i brød, kartoffelmos, suppe, kødsovs, lasagne osv. til menneskemad. Vi har også godt af fibre.

Men er spiret korn ikke bedre (og billigere) end græspiller? især i forhold til vitaminer. Man kan lave en stor portion og give hønsene det i forskellige stadier. Noget af det når kornet har fået 3-4 cm grøn top (ca. 4-5 dage).

Jordskokker er også rigtig god vintermad til høns. Ekstremt let at dyrke og mine vil i hvert fald gerne spise dem. I år har jeg fået op til 4 kg pr. plante. Vi spiser selv ca. et kilo, et par rødder puttes i jorden til næste års høst og hønsene spiser resten.
Kål og gulerødder har sikkert mere næring, men det er også noget mere krævende at dyrke.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 08 Januar , 2015, 09:07 »
@ Margrethe
Jeg har engang lært at mennesker og marsvin er de eneste der skal have tilført c vitamin. Tjekkede lige. Det er ikke helt rigtigt. Fandt dette på Wikipedia:

"De fleste dyr kan selv producere stoffet, og det er derfor ikke et vitamin for disse dyr. Men nogle dyr er afhængige af at få tilført L-ascorbinsyre i kosten. Foruden mennesker drejer det sig om aber, marsvin, nogle flagermus, fugle og de fleste fisk."

Så C-vitamintilskud er en god ide - beklager min vildledning :(

« Senest Redigeret: 08 Januar , 2015, 09:11 Fra Lene Skelmose »

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #14 Dato: 17 Januar , 2015, 18:14 »
Jeg fik fat i en sæk grøntfoder i torsdags. Kiloprisen bliver straks en anden når der bliver hældt vand på pillerne, utroligt som de suger vætske til sig. Jeg smagte på blandingen, for at vurdere om hønsene mon kun lide det.  ;D Dejlig frisk græssmag. Og ingen grove plantedele i. Der blev blandet gulerodssmuld i fra mit juiceapparat. Og lidt hakket ost for at fange hønsenes interesse. De to første dage var der ikke stor interesse, men lidt tog de. Men allerede i dag, var der noget mere interesse, tror faktiskt bare de skal vænne sig til det.  /o
Men fremover bliver det en meget mindre portion græspiller der bliver opblødt.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race