Hej Garbenfelt,
jeg synes det lyder som en god idé at få ænderne til at overnatte i stalden om natten.
Det gør jeg selv med mine - så er jeg sikker på, at ræven ikke kan tage dem (medmindre jeg glemmet at lukke døren

), og at de kan sove trygt, lunt og godt.
Hvordan du får vænnet dem til at sove i stalden, ja det er et godt spørgsmål.
I første omgang skal du have gennet dem ind i stalden, og der skal du nok værne dig med tålmodighed og tid

Men en dag du har mod på det og tid til det, prøver du stille og roligt at begynde at dirigere dem hen mod stalddøren. Går du får hårdt til dem, vil de flyve væk - men stille og roligt, i tilpas afstand, og måske to mand høj, kan det godt lykkes. Og 'bevæbnet' med et par lange pinde til at 'styre' deres retning med.
Når først du har dem inde i stalden, så lad dem blive der en uges tid og vænne sig til de nye forhold. Så kan du begynde at lukke dem ud igen. Men i starten skal du nok bruge lidt tid på at få dem ind igen om aftenen - ligesom høns er de vanedyr.
Og lad dem gå sultne ud om morgenen, og beløn dem så med et godt foder, når de kommer ind om aftenen.
Sådan gør jeg selv, og mine ænder står altid og tripper utålmodigt ved stalddøren om aftenen

I øvrigt opholder moskusænder sig mere på land end i vand - omend de selvfølgelig er meget glade for at bade. Så jeg ved ikke, hvor naturligt de vil søge tilflugt på vandet. Tror snarere de vil prøve at flyve deres vej. Og selv om de ikke er totalt natteblinde som høns, er det ikke nemt for dem at lette eller finde vej i mørke.
Så det med et redehus på pæl i vandet, tvivler jeg på de vil finde interessant, men jeg ved det ikke. I min erfaring vil de helst ruge i noget dybt og hult og gerne i højden f.eks. på et gammelt høloft - ude på de mest møre brædder, så andepasseren bare må finde sig i at få 15-20 ællinger mere at passe

Der er en anden diskussion igang her om samme emne:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=41237.msg344466#msg344466