Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hane  (Læst 11710 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Scooter1376

• Passiv bruger
hane
« Dato: 05 December , 2014, 15:35 »
hvilken race hane kan bruges til isa brown høner hvis jeg vil have kyllinger og vil de kunne gå sammen med resten af flokken eller skal de tages fra og kun gå med rugemor?
mvh
mathias

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: hane
« Svar #1 Dato: 05 December , 2014, 16:10 »
hvilken race hane kan bruges til isa brown høner hvis jeg vil have kyllinger og vil de kunne gå sammen med resten af flokken eller skal de tages fra og kun gå med rugemor?
mvh
mathias

Det er bedst at vælge en hane, som ikke er for tung - så en hane af mellemstor race som araucana, maran, danske landhøns osv. er fine.

Hvis hønsene er fritgående eller har en meget stor hønsegård, så kan skrukken og kyllingerne som regel sagtens gå sammen med resten af flokken. Jeg har selv fået nogle meget fine, robuste og kødfulde kyllinger fra mine Isa'er først med en araucana hane og senest med en araucana/faverolles hane - sidstnævnte har givet nogle meget smukke hønekyllinger.

Du skal lige vide, at Isa'er godt kan skrukke, men det er ret sjældent, at de gør det.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Scooter1376

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 December , 2014, 16:30 »
jeg har en høne der har skrukket et par gange allerede
dvs at en hane ikke behøver at være samme race? hvilken race er så bedst til ikke at gale for meget?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 05 December , 2014, 17:14 »
Nej - hanen behøver slet ikke være samme race, for at der kommer kyllinger - og når du allerede har en villig skrukhøne, så er det jo rigtig fint. Mht til at finde en hane så bugner markedet for tiden af ledige unghaner, som søger en hønsegård

Alle haner galer - nogle mere end andre, men jeg tror 'galeiveren' er mere individ bestemt end race bestemt. Min araucana/faverolles hane galer om morgenen, til middag og så galer han godnat ved 17 tiden om sommeren - her om vinteren galer han om morgenen, og så galer han måske et par gange mere i løbet af dagen.
« Senest Redigeret: 05 December , 2014, 17:23 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 05 December , 2014, 18:01 »
Nu er det jo så sådan at isa Brown ikke er en race men en F1 krydsning. Så alle haner ville kunne bruges, men vælg en let eller mellemstor en, som kan styre dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 December , 2014, 21:23 »
Vores orpington hane er slemt glad for vores 3år gamle isa brown høne  ;D

Hun har nu også klaret faverolle hanen i sin tid uden at lide overlast.

Fruen melder nu ind med at orpington hanen skal have hugget hovedet af fordi han voldtager hende hver dag. Haha.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Scooter1376

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 December , 2014, 21:33 »
kan kochin eller batman hane bruges?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 05 December , 2014, 21:42 »
Batman er en hybrid ligesom Isa er, og Kochin er en meget stor race, som ikke har temperament nok til at styre hybrid høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 December , 2014, 23:06 »
Ok, at du søger en hane til avl, men hvorfor søger du så ikke også nogle rigtige racehøns til den hane du søger?
Der er mange høner som er bedre end Isa Brown til de små hønsehold, - syntes jeg.
De fleste kommer til at holde af deres høns uanset oprindelsen, så derfor er det vigtigt at man vælger en god kvalitet at starte med. 
Industrihøns hører (om noget sted) hjemme i industrien.
Med venlig hilsen

Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Scooter1376

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 December , 2014, 23:16 »
måske fordi  jeg er godt tilfreds med de høns jeg har

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 06 December , 2014, 05:43 »
måske fordi  jeg er godt tilfreds med de høns jeg har

Fin indstilling . Udvælg du dig en mellemstor hane i det store udvalg, som er tilgængelig nu, så kan han og hønerne nå at lære hinanden rigtig godt at kende, inden hormonerne for alvor begynder at boble, når vi kommer til lysere tider - har du en velfungerende flok høner, så skal du ikke tænke i temperament. Isaér har ikke behov for at blive 'styret' mere end andre høner.

Pøj, pøj med projektet  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 06 December , 2014, 07:22 »
Hvis du vælger en araucanahane, får du i hvert fald fine og helt særprægede kyllinger. Nogle af hønekyllingerne vil nok give dig olivenfarvede æg :). Ellers, som Helle også skriver, så bugner markedet af fine hanekyllinger der søger nyt hjem, så det er bare at gå i gang med at lede. /o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 06 December , 2014, 07:48 »
Her er en af mine skønne Isa - araucana/faverolles høne'kyllinger' fra i år - hun er lige begyndt at lægge olivengrønne æg

« Senest Redigeret: 06 December , 2014, 08:50 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Scooter1376

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 December , 2014, 08:05 »
Her er min skønne Isa - araucana/faverolles høne'kylling' fra i år - hun er lige begyndt at lægge olivengrønne æg

den er fin☺

Offline Scooter1376

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 December , 2014, 00:30 »
så fik jeg købt mig en fin hane idag han er 5 mnd og en flot fyr af racen araucaner så må vi se om han kan styre flokken