Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er nogle af mine haner værd at evt avle med?  (Læst 5052 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkrytter

• Passiv bruger
Er nogle af mine haner værd at evt avle med?
« Dato: 05 December , 2014, 13:47 »
Har 3 store austrolorps haner. De er ikke udvokset endnu, de er ca 28 uger.
Ser de ok ud?

Offline Frkrytter

• Passiv bruger
Sv: Er nogle af mine haner værd at evt avle med?
« Svar #1 Dato: 05 December , 2014, 13:48 »
Her er flere

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 December , 2014, 14:00 »
Umiddelbart fin farve, her tænkes på grøn glans!  Jeg er ikke så glad for at sige noget om typen, da et foto undertiden kan snyde.  Måske hanen kun lige i foto øjeblikket står som den gør.  Altid bedre at se dyret i bevægelse.

Men noget du bør huske, er at folde vingen ud. Der sidder enorm meget god viden om dyret i vingen.
Husk ikke noget hvidt i f.eks. vinger, og tjek kamtøj, de fleste kamme er nemlig ikke så nemme at se på billederne :)

Offline Frkrytter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 December , 2014, 14:04 »
De er alle sammen meget grønne i solen. Ingen hvide fjer nogle steder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 05 December , 2014, 14:10 »
Nu er det så om hvad avlsplanen går ud på, for er det havehøns, så er de alle nok lige fine, men er det til videre avl af Australorps efter standarden, så må brillerne på.

En dejlig ting at sige om dem er at de i hvert fald har noget bryst, for mange dyr  bliver alt for trekantede og fladbrystede at se på-

Men halerne er noget til den stejle side og hanen på billede 1 ser ud til at have skæv hale. Men igen som Rudy også er inde på, så er billederne ikke de bedste at vurdere ud fra.

Og hoveddelene kan slet ikke ses ordentligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 December , 2014, 14:12 »
De er alle sammen meget grønne i solen. Ingen hvide fjer nogle steder.

Så vidt, så godt.  Altså, jeg mener det er jo rigtig fint.
Så er det bare at gå og se hanerne ifh. til hinanden mht. typen.  Skulle der være enkelte som du syntes er næsten lige gode, så ville jeg se på om dun er helt mørke, helt ind til skindet.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 05 December , 2014, 14:15 »
Ellers få fat på din lokale klub, der er sikkert hjælp at hente. Ellers er der jo også specialklubben for Australorps, som måske har et medlem i nærheden.

Og ikke mindst så er der jo lige om lidt LU, hvor der altid er mange Australorps udstillet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 December , 2014, 18:04 »
syntes det er fine dyr, og selv hvis det kun er til havebrug, kan du jo ligeså godt , avlle efter det rigtige, efter standarden , de spiser jo ligemeget, de har jo alle noget stejl hale, måske nr 4 ikk så meget, men hvis de ellers er rimeligt ens, så hav fokus på hoved dele, med pæne ensartede takker på kammen, der er 1 og 2 måske ikk de bedste, men som andre skriver tag til lu og snak med dem i klubben og få evt vist nogle dyr, så du ved lidt om hvad du kan kigge efter, ok jeg kan ikk huske om det er dem, der helst skal være gule under tærene, der jo heller ikk skal være skæve .

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
« Svar #8 Dato: 05 December , 2014, 20:06 »
Jeg vil også gerne give mit bud med til prisen på høns.
Syntes - eller har ikke selv oplevet at fordi nogle høns eller haner er billige, at de så skulle leve dårligere end høns som er dyre. Hvis man kan lide dyrene - så mener jeg ikke at det har noget med prisen at gøre.  Jeg har selv købt høns som ikke var særlige dyre - da jeg jo heller ikke gå op i om de ser "rigtigt" ud. Jeg syntes at der er hyggeligt med høns i have og jeg passer mine høns godt. Så det er nok ikke alle som ikke behandler dyr godt selv om de enten er gratis eller næsten....
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 December , 2014, 23:39 »
I forhold til den tid og ofte ofte også følelser vi lægger i vores fjerkræ, så er det vigtigt at vi også til havehøns går efter det bedste og racetypiske. Ingen grund til at vi kun kaster os over det frasprterede fjerkræ, og slet ikke hvis det er noget vi vil avle videre på. Glæden bliver større hvis det du avler på også er godt efter standarden. Og hvorfor avle i andre retninger end denne. Havehøns der skal avles på bør også være det bedst mulige.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.