Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid musvåge?  (Læst 1758 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Hvid musvåge?
« Dato: 22 April , 2009, 09:05 »
Ovre på marken over for vores hus sidder en rovfugl, som er kridhvid set forfra, fra siden og bagfra kan man se den er grå/brun i nakken, langs vingekanter og vingespidser og på halen. Den har lange hvide 'bukser'. Den er ret stor, måske som en musvåge eller lidt mindre. Den sidder på jorden og går lidt rundt. Desværre sidder den omkring 150 m væk, og jeg vil ikke kunne snige mig nærmere uden at den kan se mig. Så jeg har kun en kikkert at observere den med.

Hvad kan det mon være for en? Jeg har kigget i min fuglebog, men der er ikke rigtigt nogen fugl der ligner den helt.

Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid musvåge?
« Svar #1 Dato: 22 April , 2009, 09:09 »
Det kan sagtens være en Musvåge, her hvor jeg bor er der et par Musvåger, hvor den ene er meget hvid/broget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 April , 2009, 09:11 »
Der bor faktisk en hvid musvåge her på egnen. Jeg ved ikke, hvor langt omkring de normalt kommer, men jeg har mødt den ved landevejen mellen Nyborg og Hesselager. Den er ikke albino, bare meget lys - og hvis ikke det er den, kan det jo være, den har en bror i nærheden af dig ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 April , 2009, 09:12 »
Tja, jeg bor ikke så langt fra Hesselager, så måske den lige har taget en afstikker hertil. Troede først det var en måge...  :D
Mvh Marianne

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 22 April , 2009, 09:58 »
Her hos os er det de unge musvåger, der er meget lyse. Altså ungerne fra sidste år. Mange af dem er helt hvide på undersiden, nogle også i hovedet. De voksne er brune, men med lyse aftegninger under vingerne. Jeg tror faktisk at musvågen er en af de fugle, der har individuel fjerdragt, for min svoger lidt fra os har en meget lys voksen musvåge.
Vi bor ud mod en mark og en kirsebærplantage, hvor der i mange år har været en musvågerede i læbæltet. Lige nu tigger "teenagerne" deres forældre om mad med lange, klagende skrig. Så kommer forældrefuglene og giver dem DASK med en vinge. så er det bare om at flytte hjemmefra - de små søskende er på vej!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #5 Dato: 22 April , 2009, 10:12 »
Hejsa
Det er sikkert en ung musvåge. Unge musvåger er netop kendetegnet ved at de er lyse - og de kan altså være så lyse at de næsten ser hvide ud.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 22 April , 2009, 10:26 »
Der findes mange af de hvide musvåger...de er vist især udbredt her på Bornholm. Husker ikke helt historien, men de har vist avlet sig ind østfra mener jeg det er  :)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 April , 2009, 10:31 »
Ja, men så skal det nok passe at det er en musvåge. Kridhvid er den over det meste af kroppen. Sjovt og anderledes. Tak for jeres indlæg  :D
Mvh Marianne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 April , 2009, 19:08 »
Kan sagtens være en musvåge. Er den kun lys på undersidden eller også på ryggen? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 April , 2009, 19:32 »
Dem har vi ozz masser af her *ss*
Med venlig hilsen Søs

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 22 April , 2009, 20:07 »
De er helt hvide fortil og spættede bagtil...

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 April , 2009, 21:43 »
Set forfra er den helt kridhvid, ikke bare lys. Set fra siden: lidt gråbrun i nakken, langs vingekanter og på halen. Lange hvide 'bukser'. Har set mange lyse musvåger, men aldrig en som denne. Men tak for jeres indlæg!  :D
Mvh Marianne

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #12 Dato: 22 April , 2009, 21:50 »
Hej

Det kan være en hvepsevåge, de er lidt lysere end musvåger, vi har flere eksenplare udstoppet her på skolen og jeg var lige ud og kikke efter.

Vil tage billeder i morgen.

Tommy   

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #13 Dato: 22 April , 2009, 21:57 »
Kan det være en ung fjeldvåge, mon? Det passer med beskrivelsen af de buskede ben, dog er fjeldvåger ofte noget mere farverige end "kridhvid"! Men musvåger har meget stor variation i farvespillet, så det kan deres norske fætre måske også have?

Klik evt ind her og se en række billeder, måske det kan afklare om det var en fjeldvåge eller ej?

http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=196

Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 April , 2009, 22:14 »
Hej og tak til jer begge,
Ved hjælp af dit link, Christian, er mysteriet nok opklaret - se på denne fugl, og tag det brune væk fra bryst, hovede og langs ryggen - og vupti: det er den musvåge jeg så  :)

http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=53282
Mvh Marianne