Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Akut hjælp til min høne  (Læst 6733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Akut hjælp til min høne
« Dato: 13 November , 2014, 15:06 »
Mine høns er ved er være 23 uger, store austrolorps. Den ene høne er blevet meget rød i ansigtet nu.
Men de sidste dage har hun ændret adfærd. Hun virker sløj og skidt. Hun sidder meget stille. Og idag kunne jeg bare gå hen og tage hende op, hvilket hun ellers ikke accepterer.

Tænker sur kro? Synes det er svær at mærke efter en bobbel ved hals, brystet. Især pga alle de fjer.

Kan det være æglægning, som er på vej?

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #1 Dato: 13 November , 2014, 16:46 »
Fejl fejl det er så en hane. Jeg tog sgu fejl. Jeg har SÅ dårlig samvittighed for opdagede, at hans vandtrug var Tom :(
De andre haner lader ham ikke komme til deres store vandtårn. Havde slet ikke opdaget, at det har Tom.
Kan han ikke være dehydreret :(

Han er nu indenfor og sover i hundekurven. Han har drukket 100 ml vand allerede. Han er ikke hævet ved halsen, som ved sur kro.

Puha jeg har det dårligt med mig selv lige nu.

Her ligger han nu og sover.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #2 Dato: 13 November , 2014, 18:03 »
Hvis han bliver holdt fra vand og foder, så vil han jo hurtig blive svag. Nu må du give ham lidt særbehandling i et par dage, mens du finder ud af, hvad der så skal ske, for det bliver nok ikke muligt at få et venskab etableret med de andre haner.

Jeg håber på, at han 'blot' trængte til mad og vand. Hvis han drak 1 dl på en gang, så har han i hvert fald været meget, meget tørstig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #3 Dato: 13 November , 2014, 18:22 »
Lige nu sover han for fulde hammer i soveværelset. Der er nemlig køligt og helt mørkt. Han drak ialt 200 ml vand. Jeg mærkede nøje efter helt inde under fjer og han er ikke hævet, som ved sur kro.
Godt nok skal han slagtes, når han er stor nok, men derfor skal han jo ikke lide. Det kan jeg ikke bære.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #4 Dato: 13 November , 2014, 19:30 »
Der er jo intet specielt, som tyder på, at han skulle have sur kro - hvis han ikke har fået lov til at spise, så er der heller ikke noget, som kan stoppe kroen.

At han har virket sløj og skidt og har gået for sig selv, er dækkende symptomer for næsten alle dårligdomme - og ham her får sikkert tæv, bliver holdt ned, og må ikke tage føde til sig, så han har ikke en fysisk sygdom men er trist og i underskud for næring og væske

Dejligt at han kan få sig en rolig og tryg nattesøvn i nat.

Jeg er mere bekymret for, hvad du har tænkt dig at gøre med ham, indtil han bliver stor
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #5 Dato: 13 November , 2014, 19:39 »
Mad får han rigeligt af, men vand bliver han holdt udenfor. Nu er han i pleje et par dage. Hvis det fortsætter på samme måde i dagene efter pleje, så bliver han slagtet og brugt til tarteletter.
Ingen dyr eller menneske skal mobbes sådan.

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #6 Dato: 14 November , 2014, 20:11 »
Idag kunne jeg ikke holde ud, at se ham så stille, så vi tog til dyrlæge.
Han blev nøje undersøgt og han har coccidiose (staves?).
Han har nu fået baycox og det samme har hele besætningen.
Imorgen skal jeg igang med den store rengøring i hønsegård for at fjerne smitte.
Lægen var ikke sikker på, at han kommer sig, men hun synes, at han skulle have en chance.
Så han ligger stadig her i min stue i en kurv og får masser af vand.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #7 Dato: 14 November , 2014, 20:35 »
Åh - det var godt, I kom afsted /o vi krydser fingre *k for, at han kommer igennem coccidie angrebet. Baycox går ind og virker øjeblikkeligt, men skaderne på tarmene kan tage lang tid at komme sig over, hvis han har gået med det i flere dage
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #8 Dato: 15 November , 2014, 10:12 »
Her til morgen var hanen mere skidt. Han har sovet inde, men kunne ikke engang stå op mere, så nu er han aflivet. Kunne jeg ikke bære at se på.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #9 Dato: 15 November , 2014, 11:03 »
Det var rigtig trist - men du gjorde i hvert fald et forsøg på at redde ham.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #10 Dato: 15 November , 2014, 16:33 »
Nu har hele besætningen fået baycox. Jeg har rengjort hønsegården. Lagt nyt flis, vendt jord osv. Samt revet hele haven for gammel hønsemøg, puha det var hårdt. Men hvor lang tid skal der nu gå før man må spise eventuelle æg?
Lægen sagde 8 uger - det er satme længe????
Er det korrekt?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #11 Dato: 15 November , 2014, 16:59 »
Ja - det er rigtigt. Baycox anvendes fortrinsvis til kvæg og svin og her er tilbagholdstid på slagt 77 dage. Høns har et hurtigere stofskifte end pattedyr, så tilbagehold på æg og slagt på disse ligger på omkring 60 dage
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #12 Dato: 15 November , 2014, 17:02 »
Ok så følger jeg det.
Er der mere jeg skal gøre ang rengøring/forebyggelse?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut hjælp til min høne
« Svar #13 Dato: 15 November , 2014, 18:05 »
Jeg synes allerede du har gjort meget - for år tilbage havde jeg selv en høne med coccidiose, dengang fik hønsehuset en tur med gasbrænderen indvendigt.

Min høne havde en anden sygdom som primær årsag til sin dårligdom. Coccidieæg findes i miljøet, og hønsene vil ikke kunne undgå at indtage disse æg i små mængder fra vilde, inficerede fugle. Hønsenes eget immunforsvar vil dog som oftest sørge for, at de små organismer ikke bider sig fast i tarmene, men udskilles med afføringen - hvis hønen så er sløj eller syg i forvejen og derfor har et nedsat immunforsvar, så giver det grobund for et coccidieangreb, som i sig selv kan slå hønen ihjel.

Du kan læse lidt om coccidier her:

http://www.gotlamarkiv.dk/information/faglige_artikler/staldcoccidiose.htm
« Senest Redigeret: 15 November , 2014, 18:07 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14