Jeg har ikke købt
et eneste buræg i mange, mange år, men jeg har altså arvet 4 hybrider, som jeg nu er glad for. Vi går også udenom varer produceret med buræg.
Racehønsene er langt de smukkeste, men især en enkelt hybrid har en helt særlig charme og sin egen måde at søge kontakt på
De 3 af dem bliver her, til de dør af alderdom- den sidste er noget aggressiv overfor andre i flokken og bliver slagtet inden næste års kyllinger dukker op. De 3 andre hjalp med de små i sommers og er særdeles sociale i gruppen og overfor os.
I løbet af nogle år har vi nok kun dværgmaraner og EA`er tilbage- altså to grupper, der kan gå sammen uden for avlssæssonen. Af de høns, vi har levet med indtil videre, er de de sjoveste personligheder. Både Orpington og Farverolles er da dejligt rolige og smukke, men de mindre er altså mere underholdende og har mere personlighed.
Hvis vi ikke har æg nok til eget og nærmeste families forbrug om vinteren, vil jeg igen søge et par gode æglæggere uanset race/herkomst, og så håbe på ligeså stor charme igen. 2 af vores skrukkede i sommers og har selv udruget æg- jeg er ret sikker på, at to af hønekyllingerne er deres med Bettefis som far. Vi er måske allerede selvforsynede fremover...