Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - Syg hane?  (Læst 2021 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
Hjælp - Syg hane?
« Dato: 07 November , 2014, 14:35 »
Da jeg kom hjem for en time siden og lukkede hønsene ud i haven, blev hanen liggende. Det er før sket at han ligger og gasser sig sammen med hønsene, men jeg har aldrig set ham blive liggende... Han ser egenlig helt almindelig og frisk ud i øjnene og kammen. Flokken går i en helt lukket hønsegård - der kan ikke komme nogen ind, hverken ræv, mår eller lign. Han er meget stor og jeg kan ikke tumle ham alene, må vente med at undersøge ham nærmere til min mand kommer hjem.
Men - er der nogen af jer der kan komme med et bud på, hvorfor en stor ung Australorps hane pludseligt bare ligger ned?
4,1 Sort Australorps

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Hjælp - Syg hane?
« Svar #1 Dato: 07 November , 2014, 16:34 »
Jeg har oplevet det med en Orpingtonhane i voksealderen. Da jeg fik den ind viste det sig at den var fuld (virkelig fuld) af lus. Han var så svag at han ikke kunne støtte på benene. Han kom sig fint da han var blevet behandlet og havde fået ekstra foder og omsorg i en uges tid. Har også oplevet det ved høner og hver gang har det været fordi de var afkræftede af een eller anden grund, som jeg ikke altid har kunnet finde. Men ro i en kasse indendørs ved stabil temperatur og al det foder de overhovedet har kunnet æde, har hver gang løst problemet.

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 November , 2014, 16:45 »
Tak for svar :-) Desværre var det ikke så "enkelt". Da vi fik løftet ham op var det tydeligt at han var helt slap i den ene side - jeg gætter på en hjerneblødning? I hvert fald blev det øksen :-(
4,1 Sort Australorps

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 07 November , 2014, 17:36 »
Øv hvor ærgerligt for jer. Det er nu rarest selv at bestemme hvornår de kære fjer skal herfra.