Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hyggesnak? Ikke helt, men mangler gode råd ang. hvepseboet og indfangning...  (Læst 1262 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Vi er meget generede af et hvepsebo lige over vores terrassedør- de har brugt et ikke tilmuret hul ved en spærforlængelse til halvtag. Jeg har tidligere fået råd via link til skadedyrsbekæmpelse, men det købte produkt virkede ikke. Det vil koste ca. 1.500 at få en proff over! What to do??

Ud af de 5 kyllinger vi fik i år, er der 3 haner. Den lille gruppe valgte at overnatte under halvtaget, så snart de kunne flyve op på spærrene. Jeg aner ikke, hvordan jeg skal indfange dem- hanerne skal slagtes, og de to unge høner helst ind i den gamle flok. Vi har stadig ikke hegnet selve hønsegården, hundene har lavet huller i det indre havehegn, sådan at jeg dagligt skal jage høns ud af huset( vores egen bolig altså), og særligt de 3 haner er LYNhurtige og "vilde dyr". Hvordan fanger man dem? ???
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Alle hvepsene, undtagen dronningen, dør nu her i efteråret og så starter dronningen op igen med at lave nye "slaver" til foråret.

Jeg havde også et hvepsebo i dørkamen til et af hønsehusene. Og der gjorde jeg det at jeg gik derud, da det var blevet mørkt (for så er de alle inde i boet) og så  sprøjtede jeg gift mod flyvende og krybende insekter op i hullet, næste morgen var der ro og hvepseboet kunne rages ned og smides ud. Enkelt og nemt.

Her er et billede af et delt hvepsebo, som har fået samme omgang, det er dog ikke særligt stort.

Men det er alligevel et imponerende byggeværk.
« Senest Redigeret: 22 Oktober , 2014, 12:54 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Angående de "vilde" høns, så kan de måske tages, når de er gået til ro om natten eller drives ind i et aflukke eller fanges, når de alligevel er inde i jeres eget hus.  ;D ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
Tak for svar Lene  :D Men boet her er altså inde over stuens loft bygget via et hul i muren, lige under taget... Jeg tør ikke tænke på, hvad det ville koste mht. murer, for at se boet :o

De vilde haner kommer IKKE ind til mig- Bettefis( vores gamle hane for nye brugere) og 3 hybrider + de 2 Farverolles er til gengæld hyppige gæster i selve boligen... begge dværgmaraner kommer kun ind for at hugge kattemad og så ud igen  ;D :angel:
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Men så kan du vel pumpe gift ind i det alligevel og så lukke hullet bagefter, og dermed tage livet af dronningen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline ncj

• Bruger
Hvepseboet uddør inden længe,og et hvepsebo er etårig og genbruges ikke igen.Luk ikke hullet da de kan risikere at finde anden udvej(ind i huset).
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Alice

• Bruger
Hej Lene
Du kan godt risikere, at hvepsene gnaver sig ind i huset. Det har vi prøvet, da vores nuværende bolig var sommerhus. Det er kun dronninger, som overlever vinteren, men der kan være en del af dem nu til efteråret. Vi kom op til et hus med hundredvis hvepse, de fleste nyklækkede dronninger, summende rundt inde i huset. De var ikke aggressive, men oversked vinduer og gardiner. Det lugter væmmeligt og er svært at vaske af. Frem til februar fandt vi halvdøde hvepse i kælderen.
Størstedelen fik fik bugt med ved at sprøjte insektgift ind i deres bo. Gør det om aftenen, når hvepsene er hjemme. Måske kan du få en lokal biavler til at komme iført sit udstyr og sprøjte med gift (som du selv har købt. Prøv forskellige mærker.)
God jagt.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
Hvepsene er stadigt ret aktive her :P Hullet de har bygget i er kun 2,5 m. fra brændeovnen, og halvtaget henover ydermuren er 4,5m. dybt og massivt- de synes sikkert, at de er kommet i Paradis...

Den ene hane er nu i bur og stærkt utilfreds- den noget større og allerflotteste baskede så voldsomt at jeg kun stod med en håndfuld smukke fjer efter fangstforsøg. Det ER altså bøvlet, at de sidder så højt om natten. Næste år får kun Maranerne lov til at ruge- de er bedre kyllingeførere og får indlemmet de små i flokken/huset....
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

• Gæst
Har lige sendt dig en pm ( om noget ganske andet ganske vist ).