Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene sviner med maden  (Læst 7675 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hønsene sviner med maden
« Dato: 14 Oktober , 2014, 07:13 »
Jeg har i sommer givet økologiske hønsepiller blandet med hvede, og det har hønsene været glade for. Jeg løb tør for hønsepiller kort før en to ugers rejse i september, og nåede ikke at få nye hønsepiller hjem. Hønsepasserne fodrede derfor udelukkende med hvede i de to uger. Da jeg kom hjem, havde hønsene svinet med maden, skrabet en masse hvede ud på gulvet. Jeg fik med det samme købt nye hønsepiller, desuden økologisk havre, byg og konventionel majs. Jeg har lavet en - synes jeg selv - lækker blanding til hønsene som består af det ovenstående, men hønsene er åbenbart ikke enige, for de rager alt maden ud af fodertårnet. Det er noget værre griseri!  /1 Der ligger flere kilo spredt rundt om fodertårnet, og det er det samme i begge mine hønsehuse.

Nogen logisk forklaring på den pludselige kræsenhed? ???

Hønsene får iblandet kalkskaller fra Faxe Kalkbrud i foderet, og har desuden adgang til kalk ved siden af. De kommer på græs dagligt, og får lidt guf i ny og næ, som kan bestå af alt fra friske grøntsager til rester fra middagsmaden.

Er der et godt fodertårn jeg kan anvende i stedet for, som gør det sværere for hønsene at skrabe foderet ud af? Jeg bruger disse i dag:

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hønsene sviner med maden
« Svar #1 Dato: 14 Oktober , 2014, 08:46 »
De får alt for meget foder, lær dem at æde op til natten.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2014, 09:19 »
Ja, de får foder i hhv. en 18 kgs automat og den anden kan der vel være 10 kg i. Jeg fylder op hos araucanaerne en gang om ugen, og hos maranerne ca. hver 1½ uge. Jeg kommer ikke ud i det med at rationere foderet og stille det væk om natten, selv om det er lidt fristende i øjeblikket, i hvert fald hos maranerne, når de sviner SÅ meget med maden. Det har de aldrig gjort før i det omfang, og det synes jeg er mystisk.
Venlig hilsen Tanja

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #3 Dato: 14 Oktober , 2014, 10:12 »
Mine høns skraber altid det mindst lækre ud for at komme ind til godbiderne f.eks. solsikkekerner.
Men de får altså ikke fyldt op, før de har spist op - også det de har smidt på gulvet  :P

Er det rigtigt slemt, fjerner jeg fodertårnet om aftenen, så hønsene ikke har andet valg end at spise fra gulvet, når de går af pinden om morgenen. Virker bedst i den lyse årstid, hvor de vågner noget tidligere end mig  ::)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 14 Oktober , 2014, 10:43 »
Jeg bruger også fodertårn til at hænge op og har heller ikke problemer med at de sviner med foderet, heller ikke selvom de får tilskudspiller blandet med korn (hvede, byg, majs og ærter), men jeg fodre og vander også hver morgen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2014, 11:05 »
Et eller andet sted her på sitet ligger nogle billeder af eddikedunke, der er skåret hul i. Jeg har tyvstjålet ideen, sat to dunke op støttet af et par mursten - og det er slut med madspild. De skal bare vende sådan, at hanen ikke kan skrabe savsmulden op i dem, når hans hormoner tager over og spånerne flyver rundt. Det går an til få høns, til mange vil det nok kræve en form for fiksering.
Jeg har dog lige købt et par galvaniserede fodersiloer til at hænge på væggen - ser lidt pænere ud, men princippet er det samme.

Offline Jesper Janken

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2014, 15:01 »
Jeg har også et fodertårn hængene inde i huset men i den har jeg kun den alm hønsemad i pilleform det mere spænende bliver fordelt i hønsegården hvor de så kan bruge lidt tid på at finde det mine har desværre ikke adgang til haven pga ræven men jeg har en plan om at købe en spreder til en af de fodertønder jeg alligevel har stående som jeg bruger til vildtet i skoven den kan så programeres til en given mænge flere gange om dagen tænker det vil aktivere dem i længere tid end som nu hvor de får det hele en gang om dagen

Her er et billede af den spreder

Den skrues op under bunden på en fodertønde der står på ben
Lys Sussex 1.5.13
Grünlægger 0.2
Maran 0.0.10

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #7 Dato: 14 Oktober , 2014, 22:10 »
Jeg giver kun piller i tårn, og lækrer ting får de på gulvet eller ude.jeg gider nemlig heller ikke det svineri. Har før haft et tårn hvede  og et piller, så spiste de hvede den ene dag og pillerne næste.
Du har sku  luksushøns Tanja
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2014, 19:51 »
Jeg vil ind til videre lade dem æde foderet op på gulvet. Jeg forstår ikke, hvorfor de pludselig er blevet så sære, men nu må de spise det på gulvet, før de får fyldt fodertårnene op på ny. Mange tak for svar.
Venlig hilsen Tanja