Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er det for et utøj?  (Læst 5722 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frk. Jensen

• Passiv bruger
Hvad er det for et utøj?
« Dato: 10 Oktober , 2014, 14:39 »
Hej

Jeg har 7 blandet høns. Jeg har oplevet, at når jeg har passet dem, så kribler det på mine hænder. Det er små dyr, meget meget meget små. De er runde og har ben og "horn". Jeg har nu set, at der er rigtig mange på spanden jeg bruger til at muger ud i. Jeg muger ud 1-2 gange i ugen. En dag spanden ikke kom på mødingen med det sammen, kunne den næsten selv gå, fordi der var de her dyr over det hele.

Men der er ikke "blod", når de kvases, som det beskrives med blodmider og de er for små til at være lopper. Der ligger lidt fjer i stalden, tænker at det er hønsene, der napper efter dyrene måske...?

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, der er blevet gjort hovedrent flere gange. Jeg bruger staldlosan under pinden og har lagt det i bunden af redekasserne.

Nogen der kan hjælpe?

Vh Janne
Janne Marie Jensen
7 høns, lidt af hvert, men søde :-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er det for et utøj?
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2014, 17:02 »
Hvis de er i omgivelserne og på inventaret, så er det højst sandsynligt blodmider og der er MANGE-

Stalosan er virker på vira og svampe og ikke utøj.

Prøv at søge på blodmider og evt. også Hemexcide og se de tråde, som er om det. For der ER mange tråde om problemet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2014, 17:32 »
Uanset hvad kryb du har boende med hønsene, så er det super godt at give dem et pust i rumpen med fluespray /insektspray og så behandle omgivelserne..gulv, vægge, loft og pinde med blodmide dræbende midler. 2 midler er ganske miljøvenlige men indeholder en masse tørstof som simpelthen kvæler de små mider..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2014, 18:30 »
Det ER blodmider - som bare ikke har spist sig tykke og røde endnu.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2014, 18:34 »
Men selvom det virker uoverskueligt, så kan det altså lade sig gøre at få det udryddet,  men du skal altså lige gøre en indsats ☺
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2014, 19:16 »
Uanset hvad kryb du har boende med hønsene, så er det super godt at give dem et pust i rumpen med fluespray /insektspray og så behandle omgivelserne..gulv, vægge, loft og pinde med blodmide dræbende midler. 2 midler er ganske miljøvenlige men indeholder en masse tørstof som simpelthen kvæler de små mider..

Som Metmus skriver, så skal du hurtigt få behandlet hønsene - med den invasion af sultne mider kan de hurtigt få drænet hønsene for blod og tage livet af dem - og så ellers i gang med at få krybet ud af hønsehuset.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frk. Jensen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2014, 19:19 »
Jeg vil naturligvis gøre en indsats og det med det samme, for vil kun mine høns det bedste. Var blot ikke klar over hvilken indsats, der var den rigtige. Når de små kryb ikke passede på de beskrivelser jeg kunne finde, MEN NU går i kamp mod blodmider!

Tak for jeres svar, det var en stor hjælp.

Smil
Janne Marie Jensen

Offline Frk. Jensen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2014, 13:16 »
Så er der styr på Hemexcide - det kommer i morgen. Rengøring og fluespray, og de har lige fået en stor portion hønseguf.

Endnu en gang tak.
Janne Marie Jensen