Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseklap, er det en nødvendighed?  (Læst 10857 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Kamp

• Passiv bruger
Hønseklap, er det en nødvendighed?
« Dato: 19 April , 2009, 13:24 »
Jeg vil gerne ha' lavet et hønsehus og er i gang med tegningerne. Har læst lidt om de automatiske "hønseklap-åbnere," men det har jeg ikke buget til. Kunne man evt. ikke bare lade klappen stå åben 24/7? - Så man ikke skal tidligt ud og åbne. Man kunne jo bare lave en snoet gang hen til lemmen, så der ikke kommer træk. Giver mit spørgsmål mening  :D

Der kommer sikkert en masse spørgsmål fra mig i den kommende tid, håber i vil hjælpe.

Hilsen Martin

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Sv: Hønseklap, er det en nødvendighed?
« Svar #1 Dato: 19 April , 2009, 13:27 »
Velkommen på forum.

Du kan sagtens lade stå åbent, hvis dine høns er i en rovdyrs-sikker indhegning. Ellers er det lidt usikkert hvor mange dyr du har om morgenen  ;)
Hilsen Susanne

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 April , 2009, 13:31 »
Hej Martin og velkommen her til forummet  <I.

Se det kunne jo være meget snildt det du siger om bare at lade der være åbent 24/7, så man ikke skulle ud og lukke dem ud i al slags vejr. Men foruden det du nævner med trækket, så har vi jo forskellige dyr i den danske natur som f.eks ræve, som er meget glade for hønsesteg og dem vil vi jo ikke have på besøg  ;) ;D

Vi har selv en lem i hver gård som vi skal ud og fjerne for at hønsene kan komme ud, dette er kun fordi vi er førtidspensionister begge to, ellers havde vi med sikkerhed anskaffet os dem hvor man kan tidsindstille den. Det skal så lige siges, at vi har 4 afdelinger i gården, så det er 4*udgiften for sådan en lem  ;D, men skulle vi vinde i lotto så var det klart det jeg ville investere i

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 April , 2009, 13:42 »
hej jeg har en snoet gang som indgang den kan give lidt problemer i starten og når jeg har fået nye høns det er ikke hønse logik  ???at gå ud og ind når man ikke kan se lys/mørke hele vejen igenem.men når de er blevet puttet i genem et par gange virker det fint med hensyn til træk .ræven har jeg heltivis ikke haft besøg af.for han skal nok finde ind i labyrinten.håber at hunden klare den sag ;)
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 19 April , 2009, 16:47 »
Det kræver vel også at man enten ikke har en hane, eller bor et sted, hvor hanegal ikke vil genere ved 4-5 tiden om morgenen i hvert fald om sommeren. Og så selvfølgelig den sikrede hønsegård, så man ikke får ubudne gæster.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #5 Dato: 20 April , 2009, 20:06 »
Hej Martin, også velkommen herfra!

...Vi har selv en lem i hver gård som vi skal ud og fjerne for at hønsene kan komme ud, dette er kun fordi vi er førtidspensionister begge to, ellers havde vi med sikkerhed anskaffet os dem hvor man kan tidsindstille den. Det skal så lige siges, at vi har 4 afdelinger i gården, så det er 4*udgiften for sådan en lem  ;D, men skulle vi vinde i lotto så var det klart det jeg ville investere i
Hej Lisbeth, uden at forholde mig til pengene, vil jeg lige sige, at hvis lemmene sidder på samme væg, kan én "åbne/lukke-dims" klare alle fire lemme, blot man sørger for at montere passende kontravægte, og lader lemmene køre i passende skinner, der ikke er for stor gnidningsmodstand i... Og til det med budget, så er der godt nok mange ting til høns, man kan bruge alt for mange penge på, godt at man ikke er tvunget til at offentliggøre et regnskab med tal på hvor mange kroner et æg koster!  :)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 April , 2009, 20:21 »
Min hønselem står åben 24/7 og jeg har 7-9-13 aldrig haft besøg af ræven. De eneste der kan finde på at kigge ind om natten er fremmede katte, så der skal man selvfølgelig tage forholdsregler mht kyllinger.
Jeg har heller ike en snoet indgang ind til mine høns, men bare et almindelig åbent hul på 25*30-40 cm. Det fungerer fint her hos mig, men der er heller ikke så meget træt i min hønsegård.
Når jeg får råd vil jeg helt klart have en automatisk åbne-lukke lem :) Bare for at være sikker, for ræven kan jo også finde vej gennem en snoet gang.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 20 April , 2009, 20:28 »
Jeg har sat sådan nogle tykke fliser op indenfor, så det ikke trækker ind. Sat sådan at når de kikker ind, kan de kun se den dér flise, men drejer de til venstre, når de kommer ind, så kan de se resten :)

Og til det med budget, så er der godt nok mange ting til høns, man kan bruge alt for mange penge på, godt at man ikke er tvunget til at offentliggøre et regnskab med tal på hvor mange kroner et æg koster!  :)

Puh, jeg har ikke engang æg endnu!  <J

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2009, 11:03 »
Vores nuværende hønselem stå åben 24/7 året rundt af den simple grund at den overhovedet ikke KAN lukkes!! Vi har aldrig haft besøg af Mikkel ræv eller for den sags skyld andre dyr som kunne tænkes at kunne lide en lille kyllingesteg ! Og vi bor endda på landet, omringet af marker og rimelig tæt på en skov.
Men det kan da være at det sker en dag og med det i tankerne skal der monteres en lukkelem i mit nye hønseanlæg, som altså ikke står færdig endnu  ::)
Jeg "gider" ikke have en fuldautomatisk lukke lem, da jeg hellere vil lukke af selv og dermed være sikker på at de alle er kommet ind !
Jeg har heste som også skal ind, så for mig betyder det ikke noget at skulle lukke af for de andre dyr når jeg nu alligevel ER derude  ;)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 24 Maj , 2009, 11:30 »
Jeg hygger mig også med at "putte" mine høns hver aften, lige se at de alle er der, og at der ikke er nogen problemer. Men vi er jo alle forskellige.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 24 Maj , 2009, 11:37 »
Jeg har en automatisk lukke lem, men det betyder jo ikke, at jeg ikke er ude og putte hønsene.
Men den er en stor fordel at have, når man f.eks. er i byen, og også hvis man sover længe en dag, det skal hønsene jo ikke lide under, så de kommer ud kl. 0700, og lemmen lukkes, når det bliver mørkt.
Det er aldrig sket, at der er høns der ikke er kommet med ind, de er som regel gået til ro adskillige timer, før lemmen lukkes ved denne tid, ikke så lang tids forskel om vinteren.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 24 Maj , 2009, 12:07 »
Ja, når man ikke er hjemme, er det en god ting, så man ikke behøver at ulejlige en nabo  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

• Gæst
« Svar #12 Dato: 24 Maj , 2009, 12:25 »
Manden har bestilt en automatisk åbne/lukke ting. Den skal i det nye hønsehus når den kommer op. (forhåbenlig i næste weekend) Der skal stadig puttes høns, men det bliver lidt nemmere når nabo eller familie skal passe fjerkræ ind imellem. Det sker jo at man skal hjemmefra et døgn eller to.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 Maj , 2009, 12:34 »
Min personlige hønsehjerne troede, at tråden handlede om at klappe sine høns  ::)  Det synes jeg da bestemt, man skal gøre, hvis man kan komme til det.   ;D

Hos os har vi en lem, vi selv skal lukke og åbne.  Vores tre høns bor i et stort hønsehus, og de har mad og vand derinde og et ret stort vindue.  Vi er pensionister og sover længe, så hønsene bliver først lukket ud ca. 9.30; men de ser da ud til at trives alligevel.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 24 Maj , 2009, 20:48 »
Jeg har en automatisk lukke lem, men det betyder jo ikke, at jeg ikke er ude og putte hønsene.
Men den er en stor fordel at have, når man f.eks. er i byen, og også hvis man sover længe en dag, det skal hønsene jo ikke lide under, så de kommer ud kl. 0700, og lemmen lukkes, når det bliver mørkt.
Det er aldrig sket, at der er høns der ikke er kommet med ind, de er som regel gået til ro adskillige timer, før lemmen lukkes ved denne tid, ikke så lang tids forskel om vinteren.

Det er netop det med at få dem lukket ud, jeg også synes vil være dejligt! :) Som det er nu, gør jeg det gerne inden mine egne unger er gjort klar til dagen, og inden jeg får dagplejebørn, men nogen gange ville det nu være rart at kunne vente til vi går i haven om formiddagen, men det tror jeg ikke hønsene vil synes er en go idé! :D

Min personlige hønsehjerne troede, at tråden handlede om at klappe sine høns  ::)  Det synes jeg da bestemt, man skal gøre, hvis man kan komme til det.   ;D

Haha, tak for det gode råd, Lise! *g