Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fastsættelse af hakkeorden  (Læst 2999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas Thomsen

• Passiv bruger
Fastsættelse af hakkeorden
« Dato: 15 ſeptember , 2014, 16:10 »
Hejsa
Jeg har nu haft mine 3 Sussex damer siden starten af juni (de var 9 mdr da jeg fik dem).
To af dem er meget rene, og en er meget beskidt bagi - som om den ikke renser sig selv godt nok. I lang tid har det været sidstnævnte som har styret hierarkiet i huset. Hun har godt nok hakket lidt efter en høne, men ikke noget som har efterladt fjer i buret, indtil for nyligt. Hus og bur er fuld af fjer, og specielt en af damerne mangler en del fjer bagi. Har netop nu observeret at hun også ser ret jammerlig ud omkring halspartiet. Jeg stod og observerede dem lidt på afstand, og det ser lidt ud som om de bekriger hinanden lidt..

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om det er normalt at de forsøger at fastsætte en ny hakkeorden, og om fjerne som er overalt stammer fra kun 1 høne som bliver hakket af de andre, eller om det skyldes de skifter fjerpragt hver især? Mon i kan hjælpe mig? ^_^

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Fastsættelse af hakkeorden
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2014, 16:18 »
Jeg tror ikke, der kan være tvivl om, at dine høner fælder. Hvis du tager den hårdest ramte op i hænderne, så vil du sikkert kunne se pigge skyde frem fra de bare områder. Det er fjerhylstre med de nye fjer.

Hvorfor de er lidt halvsure på hinanden, kan jeg ikke svare dig på - høns plejer at blive mere eller mindre trætte i fældeperioden, fordi den nye fjersætning koster rigtig meget energi at producere.

Er der ændret noget ved hønernes levested og hvor meget plads har de at bo på?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Andreas Thomsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2014, 16:29 »
Hej Helle
Det lyder dejligt :)
Nej de bor samme sted som de har gjort siden juni. Deres æglægning har indtil nu været ret normal. De sidste dage har der ikke været mange æg at finde..

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2014, 16:37 »
At æggestrømmen er aftaget tyder også på fældetid, så den er god nok /o, måske bliver dine høner mere irriterede på hinanden end trætte i denne periode - hvem ved?! ;) server proteinrige godbidder med løs hånd i denne tid, hvor de producerer nye fjer.

- og så glemte jeg lige den beskidte bagdel - der er altså nogle høns, som er tilbøjelig til at være mere eller mindre permanent beskidte bagi...jeg har altid selv et par stykker eller tre. jeg klipper lidt af pudderkvasten væk, så der ikke er så mange fjer at skidte til, og især om sommeren vasker jeg deres bagdele i vand og sæbe, så fluerne ikke lægger æg i bagdelen - dette kan være fatalt for hønen.
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2014, 16:42 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Andreas Thomsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2014, 16:39 »
Er møllerens kornblanding ok? Det er det de hele tiden har fået mens jeg har haft dem + lidt skræller og mælkebøtter ol :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2014, 16:44 »
Er møllerens kornblanding ok? Det er det de hele tiden har fået mens jeg har haft dem + lidt skræller og mælkebøtter ol :)

Det ved jeg ikke, her må andre hjælpe dig. Mine høns får både frisk hakket oksekød, levende melorme og meget andet som supplement til deres daglige mad
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Andreas Thomsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2014, 16:52 »
Holy Moly! Oksekød ligefrem? Det kan jeg desværre ikke lige hamle op med på en SU :P Det ynder jeg selv at spise ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 15 ſeptember , 2014, 17:19 »
He he - der har jeg selv været en gang for mange, mange år siden ;), men prøv at kigge her - der skulle være nogle ideer til proteinrigt tilskud - det behøver jo ikke være økologisk

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Foder/%C3%98kologiskeProteinkilder
Med venlig hilsen
Helle Kjelst