Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyklækkede Maran kyllinger  (Læst 748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkrytter

• Passiv bruger
Nyklækkede Maran kyllinger
« Dato: 30 August , 2014, 13:52 »
Hej alle sammen
Er helt ny herinde, samt i hønsehold. Har undersøgt en masse i 6 mdr og har nu 15 Maranæg i rugemaskine, hvor jeg tror, at de 12 er befrugtet og levende.
De skulle gerne klække om ca 5 dage.

Men jeg har et spg til varme til de små kyllinger. Har en stor flamingo kasse med aviser i bunden, hø, vand og mad (ikke første døgn). Jeg har hængt en alm sparepære deri, og den varmer kassen til præcis 32 grader. Kan jeg anvende dette, eller skal de være en speciel varmelampe?

Håber nogen kan hjælpe, vil jo de kære små det aller bedste.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nyklækkede Maran kyllinger
« Svar #1 Dato: 30 August , 2014, 14:13 »
Du kan sagtens bruge sådan en pære. Det er temperaturen der er vigtigst, ikke selve pæretypen. Men du skal huske at det kun er i den ene ende, der skal være varmt. De skal også kunne komme væk fra varmen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 30 August , 2014, 15:30 »
Som Pia skriver, så er det vigtigt, at kyllingerne kan komme væk fra varmen - det er rigtigt, at pæretypen ikke er det vigtigste, men jeg mener, at en speciel varmepære eller en varmeplade (kyllingemoder) er at foretrække, så kyllingerne ikke skal gå i lys døgnet rundt.

Flamingo er en dårlig ide som kasse, da kyllingerne vil æde det, og det er nul nærings indtag i større mængder til små skabninger som har brug for 'sundt krudt' til at vokse. Af en eller anden grund, så elsker alle høns flamingo og kan flænse sådan en kasse i løbet af kort tid.

Mht til mad - så er det rigtigt, at kyllingerne kan klare sig uden føde i over et døgn, mens de er i rugemaskinen, men der skal fodres straks, de kommer ud i deres kasse - og her skal dine fingre agere hønemor og lære kyllingerne, hvor maden og vandet er.

Rigtig god fornøjelse med de kommende dunbolde
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 30 August , 2014, 15:40 »
I stedet for flamingokassen kan du bruge en stor plastikbalje, som man kan købe hos fx Harald Nyborg. Men de vokser jo hurtigt ud af deres første bolig.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 August , 2014, 21:17 »
Husk at de skal have adgang til sand eller fint grus til deres kråser, drop høet og strø dem i tørt sand istedet
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜