Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Børn og æg!  (Læst 1377 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
Børn og æg!
« Dato: 29 August , 2014, 12:06 »
Ja, jeg ved ikke helt hvad der er med børn og æg. Enten vil de slet ikke spise ægget, kun spise hviden eller kun blommen. Og det når man serverer dem hårdkogte!

Jeg synes, at det er synd, at barnet ikke får spist sine æg. Lidt ligesom hvis de ikke drikker deres glas mælk. /d

Er der nogen, der har nogle tricks i ærmet?  :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Børn og æg!
« Svar #1 Dato: 29 August , 2014, 12:07 »
Tja, der er jo nok dem, som vil mene at mennesket slet ikke har behov for hverken æg eller mælk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 August , 2014, 12:10 »
Det har du så ret i, men så har de brug for kosttilskud i stedet, men den diskussion skal jeg nu ikke ud i. Jeg respekterer vegetarers og veganers leveveje.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 29 August , 2014, 15:30 »
Nej det er også en farlig debat den der....

Men angående de kræsne børn, tja.... så kunne du jo forbyde æggene og sige at det skam kun er for voksne, for så kunne de måske blive interesseret i dem. For så blev det jo først spændende.

Det hjælper i hvert fald ikke at sige at de skal spise dem, for så har de magten når de så siger NEJ....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 August , 2014, 17:33 »
Mine børn har været vilde med scrambled eggs og omelet, mens hvide + blomme hver for sig var lidt 'vamle'.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 29 August , 2014, 20:30 »
vores datter elsker æg, og vores søn vil helst ikke spise dem. Den diskussion vil jeg overhovedet ikke tage med dem. For mig er det ok ikke og spise ting som man har smagt på, og som ikke er faldet i smag. Det går jeg ikke så højt op i
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 August , 2014, 22:21 »
Ja, røræg er lidt mere populært. Dengang, før jeg gik med tophat og stok, spiste jeg kun hviden (hø hø) men så fandt jeg ud hvor godt hele ægget smagte! Man ændrer åbenbart smag når man vokser, og så handler det jo om at "reintroducere" maden, som man ikke kunne lide, evt. tilberedt på en anden måde.

Den omvendte psykologi er helt sikkert også en måde der skal afprøves! Lidt sjov, men hvis den er effektiv, så hvorfor ikke.  ;D

Tanja, jeg tror at du er på rette spor! Jeg søgte lidt videre og fandt æggeforme!
Af en eller anden grund er de udsolgt de fleste steder, men jeg fandt da det her til en rimelig pris. Jeg tror, at jeg vil prøve dem af. Ser meget spændende ud! :D

Offline Soria

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 August , 2014, 17:00 »
Her følger opskriften på min egen æggelivret som barn: Kog æggene smilende (7-8 min. afhængig af æggenes størrelse) pil dem og mos dem groft med en gaffel. Det skulle gerne give en sammenhængende masse, som så skal blandes med fintsnittet purløg. Anbring det på rugbrød og drys lidt salt på. Uhm!

PS: Kommer man til at koge æggene for længe kan man tilsætte en lille smule majonæse til at holde massen sammen.

Offline Alice

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 August , 2014, 17:38 »
Jeg har endnu ikke mødt det barn, som ikke elsker pandekager.

Altså æg kan udmærket indgå i andre retter, hvis barnet synes, det er for "koncentreret". Som før nævnt er scrambled egg en mere mild udgave, som de fleste børn elsker. Æggekage, måske den gammeldags brødæggekage. Du kan jo altid hælde frugtmos eller nyslynget honning over herlighederne, hvis hvidt sukker er en anelse for slemt for samvittigheden.

Hjemmelavet is plejer også at være et hit. Man kan udmærket bruge både blomme og hvide til is. Det er pjat kun at bruge blommerne.

Brug æg i madlavningen.  pirogger med skinkefyld (hårdkogt, hakket æg + skinke + fransk sennep rørt op i hytteost. salt og peber)= dejlig håndmad.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2014, 15:52 »
Wow, så mange gode idéer!

Soria, din opskrift minder mig om noget "kraftfoder" jeg engang lavede til zebrafinker. Det bestod også af hårdkogte æg most groft med gaffel dog blev det blandet med rasp. Det smagte også godt! Dog en tand for tørt, men siden jeg ikke er zebrafinke kan jeg vel bare drikke lidt mælk til hvis jeg skulle finde på at have det til morgenmad. :D

Men en update skylder jeg jer nok, jeg havde jo købt æggeforme med bamse- og kanin-motiv. Nu er de her, og resultatet ser nogenlunde ud som på billedet. Jeg synes, at det er herresjovt! :laugh:

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #11 Dato: 08 ſeptember , 2014, 14:11 »
Tålmodighed hjælper også af og til . Vores knægt på 6 er nemlig ENDELIG begyndt at spise æg. Og de er selvfølgelig fra hans egne høns.

Favorit:
Hårdkogt på brød
En klat mayo
Ristet løg
Nå ja ....har du husket salt mor ?....
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 ſeptember , 2014, 14:16 »
Jeg spiste selv kun blommen da jeg var lille, hæ hæ!  :D Men det handler om at tilsætte det rigtige kan jeg udlede. Og så er der jo altid røræg! Jeg har prøvet at mikse det med lidt hakket kalvekød og med tomater til er det også superb!

Fedt at se opskrifter, hvor æg er hovedingrediensen og ikke bare en lille del!