Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns der ralle  (Læst 4483 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline marlene7913

• Passiv bruger
Høns der ralle
« Dato: 17 August , 2014, 18:08 »
Hvad stiller jeg op med en hane der bliver mere og mere hæs. Mine 4 høns har været lidt snottet og er nu begyndt at ralle. De går frit i haven, de får grønt, hønseguf med A-38, hvidløg, havergryn, lidt kartoffelmel, vitaminer og levertran 1 -2 gange om ugen ???
Jeg har haft fat i dem og lyst dem ned i halsen, der er ikke noget at se. Rumperne er fine afføringen er fint og fast og grøn af græsset, der virker ikke til at der er orm i.
  <+ HJÆLP

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Høns der ralle
« Svar #1 Dato: 17 August , 2014, 19:28 »
Når alle er ramt, så er det sikkert og forhåbentlig en ordentlig omgang virus forkølelse. Giv dem nogle dage mere og hold øje godt øje med dem - fortsætter det eller forværres, så kan der blive tale om medicin. Sørg for at de går tørt og uden træk ...om dagen kan det være lidt svært i denne regnvåde tid.

Hønseguf og levertran er fine ting at få indenbords et par gange om ugen

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nina Vitale

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 August , 2014, 19:57 »
Hvis det er noget der varer ved, eller koster hønseliv, så er Doktor DYR jo altid en sikker og ansvarlig beslutning :) :police: :angel:
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Offline marlene7913

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 August , 2014, 20:01 »
Tak Helle, jeg vil forsætte med at proppe hvidløg i vandet og hønsemaden og håbe på at det bliver bedre. Du har ret i, at det er svært at holde dem tørre, de elsker at gå rundt der uden for også i regnvejr.

Nina, det er også med i mine overvejelser, men hvis nu der var en der kendte en mirakel kur, så ville det jo være det vær at prøve  ;) :) 

Offline Nina Vitale

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 August , 2014, 20:05 »
Virus (som de fleste "forkølelser" opstår af - både hos dyr og mennesker) kan desværre ikke behandles.
Men som Helle nævner kan man understøtte dyrenes eget immunforsvar, og på denne måde håbe at dyrene bedres hurtigere.
 ;)
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Offline marlene7913

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 August , 2014, 22:21 »
Heldigvis virker de til at have det ok, ud over at de raller og hanen er hæs (som også kan have sine fordele lørdag og søndag morgen) de tre samt hanen foretrækker haven og spiser godt. Den sidste høne ligger i redekassen og raller mens hun er skruk. Jeg forsætter med hvidløg

Offline Ægge

• Passiv bruger
  • Har lidt hobby og brugs-fjerkræ
« Svar #6 Dato: 18 August , 2014, 11:08 »
Er det ikke blot forkølelse men en infektion i luftveje - som jeg var ramt af kan medicin hjælpe - jeg fik fra Dyrlægen noget Tylan - det tog det  :-)

Virus (som de fleste "forkølelser" opstår af - både hos dyr og mennesker) kan desværre ikke behandles.
Men som Helle nævner kan man understøtte dyrenes eget immunforsvar, og på denne måde håbe at dyrene bedres hurtigere.
 ;)
Var ret aktiv racefjerkræopdrætter fra 1979-1990 og har siden da ingen dyr haft.
Men har nu fornylig 25 år efter, genoptaget interessen i langt mindre målestok til familie/hobbybrug :)
Nuværende fjerkræ :
Amrock + Plymoth rock i tværstribet og sort - stor race
Samt moderne engelske kamphøns sort orangebrystede i dværg.
+ en flok krydsningsæglæggere - "Isa Brown - mix" :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 18 August , 2014, 12:01 »
Er det ikke blot forkølelse men en infektion i luftveje - som jeg var ramt af kan medicin hjælpe - jeg fik fra Dyrlægen noget Tylan - det tog det  :-)

Tylan tager en bakteriel infektion i luftvejene i løbet af et par dage /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline marlene7913

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 August , 2014, 19:59 »
Jeg kontakter dyre lægen i morgen. Tak for jeres råd