Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En flok med 2 haner?  (Læst 2161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

• Passiv bruger
En flok med 2 haner?
« Dato: 16 August , 2014, 07:32 »
Ja det har jeg ikke pt men efter sommeren vil jeg måske stå med 15 høns og 1 hane og jeg hører fra forskellig side, at det optimale er max 10 høns per hane og max en flok på 20 (med 2 haner i). Jeg har lige nu en rigtig godmodig hane på ca 3 år og en hanekylling af samme race. Jeg kunne jo lade den unge hanekylling overleve og lade ham indgå i flokken. Ville det mon fungere eller hvad er jeres erfaring?  De går frit i hele haven.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: En flok med 2 haner?
« Svar #1 Dato: 16 August , 2014, 07:37 »
Er hanekyllingen vokset op med flokken? Hvis ja, kan du give det en chance, men det er ikke sikekrt at det går. Det er sådan lidt 50/50 om hanerne vil acceptere hinanden. Hvis unghanen ikke er vokset op i flokken tror jeg, at det bliver svært.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 August , 2014, 11:56 »
Tak for input Tanja. Den går sammen med sin "mor" og 5 søskende (er nok ca 4 uger gammel men tydelig en hanekylling). De går i en indhegning lige ved siden af hvor de andre er. Når de bliver store nok til at gå frit (altså store nok ift. katte og rovfugle) tror jeg prøver at lave overvåget samvær ;-) og ser hvad der sker.
Hvis 2 haner skal gå sammen - skal de så helst være vokset op sammen?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 16 August , 2014, 13:11 »
Ja, ellers er det nok helt håbløst, med mindre de går frit på flere tusind m2 og med rigtig mange høner til deling. Jeg har pt. to næsten kønsmodne hanekyllinger gående hos mine araucana. De accepteres af den gamle hane - i hvert fald lidt endnu - og de er vokset op med ham. Havde jeg til gengæld sat en hane ind på samme alder, som den gamle hane ikke kendte til, ville der blive ballade med det samme.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"