Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrug høne  (Læst 3429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Palle Andersen

• Passiv bruger
Skrug høne
« Dato: 11 August , 2014, 20:56 »
Hej,
Er forholdsvis nybegynder med hensyn til hønse avl. En af vore dejlige dværg Wyandotter har lagt sig til at ruge på 6 æg, vi har flyttet hende til en rugekasse hvor hun kan ligge i fred og ro, hun har adgang til både vand og foder, men har ikke rørt det, mit spørgsmål er, hvor længe kan hun ligge der uden at tage føde og vand til sig, og skal vi fortage os noget for at hjælpe hende.
Mvh Palle  :) :)

Offline Alice

• Bruger
Sv: Skrug høne
« Svar #1 Dato: 11 August , 2014, 23:10 »
Hej Palle
Jeg er også nybegynder siden okt. sidste år. En af mine høns, dengang 8 mdr. gammel blev skruk. Den fik lov at ruge på snydeæg og bordtennisbolde (den ville have 12 æg) i 14 dages tid.  Den nægtede at forlade reden, så hver dag bar jeg den ud i haven, hvor den spiste, drak, sandbadede og besørgede. Når det var overstået, fulgtes vi pænt ad til aflukket med rugereden. Erfarne "hønsefolk" fortalte mig, at jeg bare skulle lade døren til haven stå åben, men det hjalp altså ikke. Hun hakkede aldrig det mindste efter mig. Jeg er nok den eneste, der regelmæssigt har gået tur med sin rugehøne. Hun blev en fortræffelig plejemor for 12 daggamle kyllinger.
Mit råd er altså: Bær hende ud og bliv hos hende, mens hun er ude.
Venlig hilsen
Alice

Offline Jesper Janken

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 August , 2014, 23:12 »
Min kan for tiden finde på at ligge i op til 3 dage dog er det sjældent men ofte ligger hun i 2 uden at have forladt reden har dog også en skål vand stående så hun kan drikke af den fra reden uden at skulle rejse sig den bliver så fjernet når æggene skal til at klække
Lys Sussex 1.5.13
Grünlægger 0.2
Maran 0.0.10

Offline Jeanne

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 August , 2014, 23:55 »
Jeg har silkehøns og de er meget "skruk" så de forlader helst ikke reden ret tit, så jeg har hver eftermiddag båret dem ud og sat dem hvor de så skulle gå lidt før de kunne gå ind til reden igen. Jeg synes at de er i en form for trance når de ligger og i den varme periode vi lige har haft så har jeg valgt at bære dem ud 2 gange om dagen. De virker glade når de lige har rystede sig og går straks i gang med at spise, drikke og så støvbade. Det har virket super hos mig.
Mvh. Jeanne 
0.4,2 Sort dværg Orpington
0.2,8 Silkehøns

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 12 August , 2014, 16:04 »
Jeg har i alt haft 11 skrukhøner i år, og nogen af dem har heller ikke været af reden hver dag, men jeg har altså valgt at lade dem klare sagen selv, og det er også gået fint :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline hesselkildegaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 August , 2014, 21:47 »
Jeg har (formentlig) befrugtede æg, men MANGLER en skrughøne. Er der mon nogen der vil sælge eller låne mig en høne, der er skrug?
mvh søren; 30785167