Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Masser af høns, ingen æg  (Læst 4363 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Foghorn

• Passiv bruger
Masser af høns, ingen æg
« Dato: 09 August , 2014, 07:47 »
Hej alle.

Jeg har 2 Sussex og 2 New Hampshire, nu på 3. måned. De var godt 2 måneder da jeg fik dem. Den ene Sussex har lagt æg i et godt stykke tid og den anden var også begyndt for en måned siden. De lagde æg hver dag, men nu er den ene blevet skruk... MEGET.

De 2 New Hampshire har ikke lagt et eneste endnu.

De går alle frit i haven, spiser græs, roser, nedfaldsfrugt, fuldfoder, skaller osv.

Men det bliver kun til et enkelt æg hver eller hver 2. dag, fra vores ene trofaste Sussex.

Er der nogle gode råd, eller er det af med hatten og nye høns?

mvh.

Foghon Leghorn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Masser af høns, ingen æg
« Svar #1 Dato: 09 August , 2014, 08:03 »
1-2 mange høns.....  :D

Uanset hvilke høns man vælger, så skal man ikke forvente 365 æg om året pr. høne.

Høns som er skrukke lægger ikke æg, så der går allerede en fra.

Hvis der er undersøgt for utøj og foderet er i orden. Så må det så også udelukkes.

Så er det med at de går helt frit. For høns som har megen plads og megen frihed, kan hurtigt begynde at lægge æg alle andre steder end lige netop i reden i hønsehuset. Endvidere er der også mange andre dyr som elsker æg og som kan snuppe dem.

Så er der alderen, normalt starter de fleste høns med æglægning når de er 5-6 måneder, så mon ikke New Hampshierne snart kommer i gang.
« Senest Redigeret: 09 August , 2014, 08:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Foghorn

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 August , 2014, 08:07 »
Hele vores have er hegnet ind, og de skræmmer selv skaderne væk. Vi har været rundt at kigge under de få buske vi har, og der ligger ikke noget.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #3 Dato: 09 August , 2014, 18:02 »
Tjek hus og høns for utøj...

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 August , 2014, 21:15 »
Måske er de ikke færdige med at fælde deres fjer?????
vh bjarne m

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 August , 2014, 23:37 »
Jeg gætter på æggetyve i form af krager\skader. Her kæmper hønsene mod dem, men æggetyvene løber ofte med sejren :-(

Offline Anna Christina Landmark

• Passiv bruger
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
« Svar #6 Dato: 10 August , 2014, 17:44 »
Jeg tror såmænd bare det er fordi dine New Hampshire ikke er klar til at lægge æg. Hvis der havde været æggetyve, ville de nok have efterladt spor efter sig, foreksempel fjer eller æggeskaller, hvis ægget blev ædt på stedet. Jeg har ikke oplevet høns der begyndte at lægge æg i så tidlig en alder, som dine Sussex, så måske er det nærmere dem der er noget galt med, altså psykisk. :laugh: Ej, men jeg tror ikke der er grund til bekymring. ;)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 10 August , 2014, 19:18 »
Helt ærligt kan du ikke forvente at racehøns lægge æg før de er 6 måneder gamle mindst. NH plejer faktisk at være tidligere ude end sussex, så tror du ikke du er fejlinformeret omkring alderen på dine sussexer? Og tag så bare og vent stille og roligt. De skal nok komme i gang. Du plejer at kunne se at deres kam bliver mere rød i tiden op til begyndende æglægning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)