Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor længe kan rugeæg tåle at være uden varme?  (Læst 966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille Fox

• Bruger
Hvor længe kan rugeæg tåle at være uden varme?
« Dato: 05 August , 2014, 19:26 »
Hej med jer kloge folk! Jeg har en høne, der ruger. Ind imellem skubber hun nogle af æggene over i den anden redekasse - nogle gange sammen med et nylagt æg fra en anden høne, men jeg kan ikke se noget mønster eller fornuft i det. Jeg lægger æggene tilbage under hende, men aner ikke hvor længe de har været uden varme. Muligvis 1/2 dag eller mere. Er der sandsynlighed for, at de æg bliver til noget eller hvad tror i? Det har jo været en varm sommer. Der er 1 1/2 uges rugning tilbage. Mvh pernille

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: Hvor længe kan rugeæg tåle at være uden varme?
« Svar #1 Dato: 06 August , 2014, 17:50 »
Rugeæg kan tåle en del, jeg tror bestemt at du kan få kyllinger ud af æggene, spørgsmålet er blot hvor ofte og hvor længe æggene har været uden varme. Men som sagt de kan holde til mere end vi tror, jeg havde en høne som hoppede af reden i 2. ruge-uge og der gik minimum en halv dag inden jeg opdagede det. Det var i det tidlige forår og der var kun 8grader udenfor og æggene var kølet helt ned da jeg fandt dem. Jeg var ligeved at smide dem alle ud, for jeg havde opgivet, men jeg tog chancen og flyttede en anden skruk på reden og hun rugede æggene færdige og jeg fik 9 kyllinger ud af 10 æg /o

Har din høne måske for mange æg i reden, eller bliver hun forstyrret af andre høner som hopper op til hende i reden og lægger deres æg?? 
Du kan evt. lyse æggene, og se om der er liv i æggene?? hvis ikke du ved hvordan så prøv at søg her på siden på "lysning af æg", eller gå på youtube og søg på det, så får du forklaringen på hvordan du gør dette.

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Pernille Fox

• Bruger
Sv: Hvor længe kan rugeæg tåle at være uden varme?
« Svar #2 Dato: 07 August , 2014, 09:19 »
Tak for dit svar Trine - jo der er både en anden høne der lægger æg i reden og en stor kylling som tilsyneladende putter hos skrukken om natten. Men det lyder godt at du havde succes med dine - så jeg venter spændt her. Mvh pernille