Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny i klassen :-)  (Læst 1625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Camic

• Passiv bruger
Ny i klassen :-)
« Dato: 30 Juli , 2014, 21:08 »
Jeg har i mange år ønsket mig høns og nu sker det endelig ! Jeg har købt en pakkeløsning med hønsehus ( med plads til 5-6 høns) og 3 Isa Brown høner som bliver installeret på fredag og jeg glæder mig rigtig, rigtig meget.
Jeg er helt ny her på forummet, har læst lidt med i div. tråde og får sikkert en masse spørgsmål, når damerne flytter ind.
Kan man sætte en anden race sammen med Isa Brown fx 2-3 Orpington høner ? Og lukker man dem bare sammen eller skal de være lidt adskilt og så optrappe samværdet ? Jeg har pga naboer ikke mulighed for at have en hane. desværre

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ny i klassen :-)
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2014, 21:29 »
Måske.

Men vær obs. på at de færdig købte huse er enormt små. Og Orpington er en hel del større end en hybrid høne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2014, 21:32 »
Tillykke med de kommende høns /o

Du kan sagtens sætte to eller flere racer sammen - også hybrider og racehøns - det som er vigtigst ved en god sammenføring og et godt venskab er, at hønerne har god plads både til at gå på opdagelse i, men også til at trække sig lidt tilbage, når det er det, de ønsker.

Jeg er lidt bekymret omkring din oplysning om, at du har købt et færdigt hus, som skulle være til 5-6 høns. Pladsmæssigt lever disse huse med gård aldrig op til det lovede, og mange gange giver det problemer med fjerpilning og mobning, hvis man fylder huset op, til det det efter sigende er beregnet til
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Camic

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2014, 21:57 »
Tak for svar ! Jeg håber at huset og gården er stort nok og indtil videre nøjes jeg med 3 høner.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2014, 22:33 »
Velkommen og tillykke!
Enig med de tidligere kommentarer. Vær også forberedt på at "hønsesyge" plejer at føre til udvidelser, så efter al sandsynlighed er det lille hønsehus kun den spæde begyndelse  ;D

Hvis huset kan stå beskyttet fx under noget overdækning, kan det sikkert få lang levetid, ellers plejer de spinkle modeller at gå til inden for få år.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Camic

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 August , 2014, 20:15 »
Jeg fik aldrig mine høns eller hønsegård. Firmaet som skulle levere, brændte mig af 2 gange..
Så nu er jeg på udkig efter et nyt hus.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 05 August , 2014, 20:29 »
Prøv at kontakt en produktionsskole, de laver ofte hønsehuse efter mål, til en god pris, og i god kvalitet. Alternativt, så kan det bedre svare sig at købe et brugt legehus, frem for et færdigkøbt hønsehus. De færdigkøbte er desværre i sølle kvalitet.

Jeg kender ingen produktionsskoler i Nordsjælland, men der ligger en tæt ved Kalundborg der laver fine huse. http://nvpro.dk/?page_id=458
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 05 August , 2014, 20:39 »
Surt at blive behandlet på den måde - jeg 'kender' en forhandler, som er berygtet for at brænde sine kunder af >:( - ofte nye hønseejere, som køber en pakkeløsning og glæder sig til at få høns i haven for første gang.

Et hønsehus fra en produktionsskole, som Tanja foreslår, er en rigtig god ide, men du kan også ofte finde et fint legehus i dba

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 August , 2014, 21:16 »
Når du så får hønsehuset på plads kan jeg anbefale, at du køber de hybrider, du ønsker hos Danhøns, siden du bor i Nordsjælland. Jeg har selv mine derfra.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ny i klassen :-)
« Svar #9 Dato: 05 August , 2014, 23:03 »
Hvorfor ikke støtte en lille lokal opdrætter af racehøns eller blandinger deraf, besøge vedkommende og se forholdene og få en hyggelig hønsesnak, en som har hønsene som hobby og interesse og så fravælge de masse producerede hybrider, som kun er lavet for pengenes og produktionens skyld på store rugerier, hvor dyrevelfærd er et fremmedord?
« Senest Redigeret: 06 August , 2014, 00:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Øllegaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 August , 2014, 11:29 »
Jeg vil ikke være bange for hybrid høns, har selv haft dem i 2 år og de har leveret æg hver dag året rundt og de er ligeså omgængelig som racehøns, har egentlig ikke mærket forskel, ang. Dyrevelfærd har mine aldrig været behandlet anderledes end racehøns og heller ikke dem fra danhøns som går nyser om dem indtil de er solgt