Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Findeling af grønt  (Læst 7210 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Findeling af grønt
« Dato: 18 Juli , 2014, 16:25 »
Hvor meget findeler i jeres grønt til hønsene, tænker især på plukket græs. Jeg oplever af og til at en af hønsene går rundt med et langt stykke græs, som de har slugt halvt og ikke kan få slugt resten. Så når jeg plukker græs, så plejer jeg at klippe det med en saks. Men er det nødvendigt til de voksne og store kyllinger på ca 3-4 mdr?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Findeling af grønt
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2014, 16:47 »
Ja...jeg synes det skal klippes i næbrette stykker. Hvis du klipper græs til hønsene, så kan de ikke selv nippe det over, og alle strå vil være lange - det er ikke godt i kroen. Når hønsene selv nipper, så er det for det meste i små stykker ....selvfølgelig kan et enkelt langt strå ryge med og hænge ud af næbbet, indtil en veninde forbarmer sig og trækker det ud.
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2014, 19:46 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2014, 19:05 »
Super :) Så vil jeg fortsætte med saksen.... Medmindre nogen har en smartere måde at gøre det på? Jeg har fibromyalgi og har derfor rigtig svært ved at bruge bl.a. mine hænder i perioder.

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2014, 20:22 »
Køb en sylender plæneklipper og brug det klippede græs, det har en perfekt størrelse og du kan klipe grønt til mange dyr på 5 min. En rotor klipper kan også bruges, men hvis græsset er vådt bliver det noget smat.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2014, 20:29 »
Vi har en rotor klipper, men jeg plejer nu ikke at bruge plænegræs. Kan man godt det? Fra min tid med heste blev det altid frarådet. Men om det var pga af evt olierester i græsset eller hvad, det kan jeg ikke huske. Min mand slår i øvrigt aldrig græs, hvis det er vådt :)

Der hvor jeg plukker græs til mine høns er på nogle meget ujævne jordbunker vi har til at ligge, hvor vi ikke kan slå græsset.

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2014, 20:42 »
Min græs plæne er tilsået med en blanding af alm plæne græs og en kløver blanding som landmændene bruger på deres græsmarker, og det klipper jeg af hver dag med min rotor klipper til hønsene. Grunden til at man fraråder det som dyrefoder er at det ment begynder at tage varme hvis ikke det bliver spist med det samme, men høns skraber jo konstant i deres foder og derfor kan det ikke nå at tage varme, derfor kan det bruges som hønse foder. Jeg har brugt det ivmange år uden problemer.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2014, 20:58 »
Super. Det vil jeg da give dem lidt af næste gang vi får slået græs. Vi har faktisk også mest kløver i plænen, som jeg tit plukker af til hønsene.

Offline Jeanne

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2014, 23:09 »
Hej Jeg bruger en gl. Rådvad brødskærer til at skære græs og ukrudt i korte bidder, man kan tage nogle ret store håndfulde af gangen så det tager ikke ret lang tid. Og så bliver det også spist helt op. Ps den er købt på et loppemarked til 50 kr. Hilsen Jeanne 
Mvh. Jeanne 
0.4,2 Sort dværg Orpington
0.2,8 Silkehøns

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2014, 10:33 »
Det er smart :) Vil prøve at finde sådan en.