Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pludselig ubefrugtede æg.  (Læst 615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

• Passiv bruger
Pludselig ubefrugtede æg.
« Dato: 12 Juli , 2014, 12:23 »
Jeg troede, at jeg vidste det meste om fjerkræ, men dette går over min forstand.
En af mine venner har 100 Maranæg og nogle Araucana fra flere forskellige steder i rugemaskinen. De ser ubefrugtede ud ved gennemlysning. Hun har lige måttet kassere alle de æg, der skulle klække samtidig med de 6 æg fra min 6½ gamle blandingshøne. Det var et eksperiment, men der kom da tre flotte kyllinger ud af det.
Jeg har haft Maran før, og der var æggene befrugtede til vinterpausen. Gav det æg, gav det også kyllinger, omend ikke så mange.
Det var det samme med de andre racer.
Det kan ikke ligge ved foderet, for jeg har hørt mange klage over det, og vi fodrer alle forskelligt.
Kan det være for meget indavl?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pludselig ubefrugtede æg.
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2014, 12:29 »
Det kan muligvis også være det varme vejr, så hanerne ikke gider at træde hønerne så godt.

Indavl kan godt nedsætte frugtbarheden, men det ville vel være usandsynligt at det skulle være den endelige årsag, når nu det er æg fra flere steder fra.

Så kan transporten måske havde været for hård eller æggene kan have været ældre end 10-14 dage.

Foderet kan også have en betydning, for mangler forældredyrene vitaminer og måske heller ikke er i rette kondition, så går det også ud over befrugtningen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub