Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd  (Læst 8250 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ayla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Dato: 12 Juli , 2014, 09:33 »
Hej,
Har fulgt med på siden et stykke tid da jeg planlægger at få høns i nær fremtid, er så reg. nu hvor jeg er gået i gang med at indkøbe div. materialer til hus og gård.
Jeg har mulighed for at købe noget hønsetråd billigt, men dur det? Maskerne er 5x5 højde 90 cm. Jeg syntes der er mange forskellige løsninger, men da dette er et godt tilbud, vil jeg lige høre jer der er mere erfarne:)
På forhånd tak

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2014, 09:40 »
Det kan du godt, men du skal nok regne med at levetiden er begrænset i forhold til fx volieretråd. Kyllinger vil kunne smutte ud imellem maskerne, så du skal have kyllingetråd for neden, hvis det bliver aktuelt.

Ræv og mink kan bide sig igennem hønsetråd har jeg hørt.

Jeg ville nok springe hønsetråden over, og gå efter noget mere solidt, men der er dog mange der bruger hønsetråden, og er glade for den. Det er nok en smagssag :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ayla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2014, 10:05 »
Tak Tanja :)
Jeg bor i et villa område, og har nok tænkt at starte med kun 4-5 høns, de skal jo ind om natten, så jeg håber ikke at jeg skal sikre det alt for meget ;)
Ang. levetiden på hegnet, ja så er jeg blank.... men det må jo så komme an på en prøve, tænkte bare, at når nu jeg har muligheden for at få det billigt, så ville jeg prøve hvis det ellers kunne bruges.
Hvad med højden på sådan et hegn? Er de 90 nok når de kommer ind om natten?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2014, 10:42 »
Det kommer an på race. Orpingtoner og silker hopper nok ikke over, men ellers er det for lavt til de fleste hønseracer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ayla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2014, 10:50 »
Okay, jeg havde tænkt på Wyandotter, syntes at have læst at de ikke flyver...?  :D
har du andre erfaringer med den race?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2014, 11:16 »
Alle høns flyver/kan flyve (undtagen silker), men nogle flyver mere end andre. Wyandotter er ikke meget flyvende, men de kan godt. og 90 cm og noget af hegnet skal graves ned... hvis de ser noget på den anden side af hegnet der er spændende, så er de over inden du når at sige pip. ;-)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ayla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #6 Dato: 12 Juli , 2014, 11:27 »
Okay :) godt at vide, tak
Hvor højt skal jeg regne med så?
Har godt nok hørt at man kan gøre noget ved deres vinger, meeen.... Den tanke er jeg ikke så vil med...

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #7 Dato: 12 Juli , 2014, 12:35 »
Bum bum. Jeg har ikke selv dotter. Jeg har 2 andre store tunge racer. Barnevelderne forcerer uden problemer 2 meter hegn, hvis jeg ikke er hurtig nok til at lukke dem ud om morgenen... f.eks her i sommerferien, men New Hampshirerene bliver indenfor. Så det kommer nok an på hønseracen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #8 Dato: 12 Juli , 2014, 17:19 »
Det er rigtig rart for dig selv, hvis du laver hønsegården i ståhøjde. Det letter arbejdet betydeligt, når du skal muge ud, og det er nemmere at fange en høne, hvis du skulle få brug for det. Min gård er 180 cm høj, med volierenet i to baner. Desuden har jeg købt et specialnet på mål fra en fiskegarnsfabrik, som ligger hen over gården, så der ikke kan komme rovdyr ind oppe fra (det er ikke så dyrt). Mine araucana forcerede snildt hegnet inden der kom net henover.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ayla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2014, 13:09 »
Hej Tanja,
Tak for dit råd;) Jeg tror nu også at jeg vil lave det i ståhøjde, men havde så godt nok tænkt at hvis jeg lavede en mindre indhegning omkring huset kunne det være lavere, men er jo kommet i tvivl nu hvor jeg hører, og læser at de måske godt kan flyve over alligevel...
Hvor mange kvm. skal jeg som min. have til 4 høns? Jeg har masser af plads, men mere af hensyn til hegns udgiften;) Håber at kunne lave noget der også er flytbart.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #10 Dato: 14 Juli , 2014, 13:22 »
Det kommer an på om dine høns må komme på "udgang" i haven. Det synes jeg, at de skal have lov til :). Hvis det er tilfældet, kan du lave din gård på ca. 10-20 m2, men stadig med ståhøjde og net henover. Jo mere plads, jo mindre stress for dine høns. Hvis dine høns kan komme på daglig udgang i haven, kan du lave gården lidt mindre og så måske overveje et fast tag af trapezplader. Det vil hønsene sætte kæmpe pris på i regnvejr og snevejr. Jeg har ikke selv overdække over min gård, men har etableret et halvtag i den ene ende, og det kan jeg se bliver stærkt benyttet ved dårligt vejr, men også i højt solskin, hvor de søger skygge der.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ayla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #11 Dato: 14 Juli , 2014, 13:30 »
Nu bor jeg lige ud til en trafikeret vej, (midt i byen...) så skal de på udgang, skal det stadig være i en indhegning, derfor jeg har tænkt på noget flytbart, vil da helt sikkert have dine råd i baghovedet når jeg går i gang med etableringen:)
Jeg har et ret stort hasselnøddetræ som jeg tænker skal være i selve indhegningen da jeg har læst mig til at hønsene er vilde med de orm der falder ned, det er jo en win win for mig da jeg så kan høste nødder "uden" orm i:)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #12 Dato: 14 Juli , 2014, 13:39 »
Som midltertidig indhegning bruger jeg et havehegn i ca. 1 meters højde med maskestr. 10 x 10. Det banker jeg i jorden så let som ingenting med en hammer, og flytter som jeg selv vil. Når dine høner ellers har adgang til haven, er jeg temmelig sikker på, at de vil respektere det midlertidige hegn. Det lyder godt med et træ i gåden, det vil også give dejlig skygge om sommeren, og læ for regn og sne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #13 Dato: 14 Juli , 2014, 13:43 »
jeg har store wyandotter og de bliver bag et hegn på 80-90 cm. kun få har fløjet over ved en fejl. mine har så også en stor indhegning de går i.(40-50kvm til 5-7 høns) vil sige jo større du kan lave den jo bedre. især hvis de ikke skal gå i hele haven. men vil du flytte rundt på hegnet vil jeg ikke anbefale det meget spinkle hønsehegn. det går rigtig hurtigt i stykker selv om det kun er flyttet få gange. har nemlig et mindre stykke ude ved mine ænder. som bare skal smides ud nu.

jeg bruger havehegn som er holdbart og kan flyttes uden det går i stykker. skal dog have lavet permanent indhegning snart med endnu stærkere hegn. men det fungerer fint med have hegnet til de voksne dyr. jeg bruger 10*10 cm masker og 90 cm i højden. kyllingerne kan så gå igennem det til de er 2-3 måneder.
det kan sagtens betale sig at give lidt mere for det og få noget der virker og holder mere end 1-2 år.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Ayla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Vil gerne bede om hjælp til valg af tråd
« Svar #14 Dato: 14 Juli , 2014, 13:48 »
Jeg har købt hegn med maske str. 5x5 og 90 cm højt, håber så bare at de vil blive derinde...!
Tænker at det er nemmere at flytte lidt rundt med når ikke det er højere.
Træet er ca 3-4 m høj og næsten ligeså bredt så der vil være gode muligheder for læ, men derfor kan man jo også godt lægge lidt udhæng over fra huset.
Så lige de sidste svar, hmm... Jeg har nu ikke set nogen ræve her, men selvf. kan de da komme her i byen, det med at det ikke er så holdbart har jeg helt ærligt ikke tænkt på:( 
Er nok nødt til at starte med det, har købt 120 m såå deet...;)