Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At afskrukke en høne  (Læst 6305 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
At afskrukke en høne
« Dato: 06 Juli , 2014, 17:00 »
Der kan være mange delte meninger om, hvordan man afskrukker en høne - og om man over hovedet skal afskrukke. Selvfølgelig er det bedste at give skrukken nogle æg at ruge på eller senere i forløbet en håndfuld daggamle kyllinger, men det er ikke altid en mulighed.

Jeg har i år haft en superruger - en maran, som elskede sine æg og passede dem efter alle kunstens regler. Problemet var blot, at da æggene blev levende, fik ben og hoved...bevægede sig og sagde pip, pip, så blev skrukken vildt bange og slog de 'larmende' tingester ihjel - eller den først, for resten blev jeg så plejemor for. Tre dage efter var skrukken i haven igen som 'almindelig' høne.

Få dage efter lagde søsteren sig skruk. Hun fik ingen æg, for jeg var/er ikke indstillet på at blive plejemor for flere kyllinger i år - jeg har også to araucanaer, som står på spring for at det bliver deres tur til at lægge sig skruk, som de gør hver sommer. De to har hidtil ikke fået kyllinger, men har ligget skruk i ca. 28 dage og er så vendt tilbage fra deres zenverden.

Min holdning er, at en skruk skal have lov til at gennemleve sin skrukperiode, hvis hun ellers er sund og rask og selv kommer på gode og lange ture i haven hver dag.

Mit problem blev søsteren - hun lagde sig skruk d. 06.05. Da hun havde ligget i ca. 25 dage, begyndte jeg at forstyrre hende, og sætte hende i en lukket hønsegård uden mulighed for at finde redeplads - det hjalp overhovedet ikke. De sidste 37 dage har jeg prøvet næsten alt, hvad jeg synes er forsvarligt af muligheder for at få hende til at opgive det nytteløse projekt - daggamle kyllinger har hun også prøvet, men de var bestemt ikke velkomne.

I dag måtte jeg så træde over mine grænser - over 60 dage på reden er mere end nok og alt for længe, så jeg måtte forsøge med en 'kold' afvaskning inspireret af denne lille fortælling:

https://www.youtube.com/watch?v=dsj2Apv9fSY&app=desktop

På filmen ser afskrukningen jo meget fredelig og blid ud, men sådan kom det bestemt ikke til at gå her. Hønen kom i baljen med kuldslået vand - to sekunders stilhed...og så tog fanden ved hønen, som var overbevist om, at hendes sidste time var kommet. Hun sprællede og skreg for sit liv og fik hidkaldt hele hønsefamilien, som kom stormende fra alle hjørner. Skrukken blev gennemblødt at sin plasken og resten af baljens indhold fik jeg over mig som et sandt brusebad, inden hun fik vredet sig ud af mine hænder og flygtede over stok og sten.

Jeg havde rigtig dårlig samvittighed over min mishandling af min stakkels høne og lovede mig selv, at dette heller ikke skulle prøves igen.

Her 9 timer senere...er jeg ikke helt så sikker. Min skrukhøne gennem 2 måneder er ikke længere skruk, og deltager nu i aktiviteterne i haven sammen med de andre, og får for første gang i meget lang tid undersøgt hele sit territorium.

Nu må vi lige se, om badet har haft en blivende virkning - ellers er jeg ikke utilbøjelig til at gentage 'vandfaldet' igen i morgen - baljen står stadig klar i haven.
« Senest Redigeret: 06 Juli , 2014, 17:34 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: At afskrukke en høne
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2014, 21:48 »
Tak for din vidensdeling. Jeg håber Luna kommer på bedre tanker efter sin ufrivillige tur i friluftsbadet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: At afskrukke en høne
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2014, 22:11 »
Jeg håber Luna kommer på bedre tanker efter sin ufrivillige tur i friluftsbadet.

Skal vi ikke bare sige det sådan: Luna skal i baljen igen i morgen ::) :-\ >:( >:(

...men hun fik dog mange gode timer i haven i dag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14