Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan gør man høns tamme?  (Læst 2554 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alexander Larsen

• Passiv bruger
Hvordan gør man høns tamme?
« Dato: 04 Juli , 2014, 16:28 »
Jeg har besluttet at jeg skal have høns til foråret.
Mit valg blev orpington (stor eller dværg, hjælp) Jeg skal have 3 høner og en hane.
Men jeg kunne godt tænke mig at hønsene blev lidt tamme altså kunne tages op osv.
Men hvordan gør man dem tamme?
Mvh Alexander

Forhåbenlig snart hønse ejer :)

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Hvordan gør man høns tamme?
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2014, 17:37 »
hvis du køber dem som daggamle og bruger bare den mindste smule tid med dem så kan det næsten ikke undgås at de bliver tamme ;-)

Jeg gider faktisk ikke rigtigt tamme høns, men vores de fleste hopper gladelig rundt på tæerne af en og en del kan berøres/aes og forholdsvist nemt indfanges - dem af mine der er udruget af skruk og har gået med skruk har et helt andet reserveret forhold til nærkontakt.

Det er meget praktiskt når de skal ringes/tjekkes etc. at man kan få fat i dem, men også lidt enerverende når der står 4 høns på ens fod mens man fodrer og man skal undgå at træde på nogen/nogen stikker af ud af lågen etc. ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline VibekePie

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2014, 11:32 »
I min gamle ( 1912) hønsebog står der, at " hønsene skal være så fortrolige, at man skal vare sig for at træde på dem".
Så du har høns "efter bogen"  :laugh: /o

hilsen Vibeke

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2014, 12:24 »
Det må man sige jeg har :D

Gad vide om jeg så også har ænder efter bogen  ;), er lige blevet angrebet af en fjer-furie der så ikke mente at jeg skulle redde hendes ælling fra at blive kvalt (den havde fået noget net rundt om halsen som vi har oppe for at holde krager og skader fra at lave ælling ala snack). Clogs er i øvrigt geniale til at sparke ænder væk uden anden kommer til skade ... <host> :angel:
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Glatnak

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2014, 16:59 »
Der er også nogle der haft held med klik træning.
Altså ligesom hunde.

Man sætter man sig eg roligt sted med hønen, godbidder og en klikker - eller andet der giver en genkendelig lyd

Vores høns & kyllinger har i øvrigt lært at komme når jeg smækker med tungen - som når man kalder på en hest.
Og banker jeg på en yourghurt bøtte kommer de også - godbidderne kommer jeg altid med i en yourghurt bøtte

Begge dele noget jeg bruger når der er mad, mens de er kyllinger