Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: bangs?  (Læst 15305 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
Sv: bangs?
« Svar #15 Dato: 10 Juli , 2014, 16:21 »
Jeg har ikke købt direkte hos Bangs, men jeg tror, Torben Maxsø får sine hønniker derfra, så det er udfra den erfaring, jeg kan dele :)

Jeg har haft 3 Lohmann høner derfra gående i 2 år, og de har været fine, omgængelige, sunde og raske høns, som har lagt godt med æg og givet os mange gode oplevelser :)
Denne gang ville vi så prøve noget andet (vi slagtede de gamle i mandags) og har fået 3 forskellige "racer" derfra i stedet. De er lige kommet i dag og de ser sunde og fine ud - de er lidt sky nu, men de skal lige vænne sig til hønsegården (de kommer fra en stald)

Jeg ville skam mægtig gerne have racehøns (allerhelst danske landhøns), men da vi ikke har bil og bor i København, kan vi ikke køre land og rige rundt efter dem, og jeg kender ingen avlere i nærheden. Så derfor har vi valgt den næstbedste løsning, og det fungerer heldigvis fint. Vores søde og hyggelige høns har fået overbevist MANGE af vores venner om, at burhøns er noget skidt, og at man så vidt muligt skal købe økologiske æg - hvis de da ikke selv har fulgt vores eksempel og anskaffet sig et hønsehold. Det er da en fin historie, synes jeg :D
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #16 Dato: 10 Juli , 2014, 16:39 »
Ja det er en fin historie. Men med til historien er jo de elendige opvækstforhold for forældredyrene, hanekyllinger der blive gasset ved klækning og at de bevidst kalder deres høns for fine racenavne, selv om de har meget lidt med de rigtige racer at gøre. Jeg bryder mig oprigtigt ikke om den slags firmaer, for bagved den fine facade er der rigtig meget grimt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #17 Dato: 10 Juli , 2014, 16:44 »
Henriette, jeg er slet ikke uenig - og i en perfekt verden, ville jeg også vælge høns, hvor jeg var 100% sikker på at de var avlet under de bedst mulige forhold.
Men pt. ligger landet sådan for os, at det er hybrider eller ingen høns. Til gengæld kan jeg love, at de har det som blommen i et æg her hos mig :P

I øvrigt er det faktisk ganske svært at få fat i racehøns, hvis man ikke selv udruger dem eller køber dem daggamle (jeg har desværre ingen steder at holde kyllinger).
Med mindre det er haner - dem kan man få smidt i nakken ;)
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #18 Dato: 10 Juli , 2014, 17:51 »
Ja, haner kan man få smidt i nakken. Mærkværdigvis, for de smager ganske fint.

Hvis man her og nu uden planlægning vil have høns, så kan det godt være besværligt. Men gør man lidt forarbejde, så kan man altså sagtens skaffe høns. Tag kontakt til en avler i nærområdet og aftal at købe de frasorterede hønekyllinger, så kan man også få varmefrie og endda ældre kyllinger. Ikke fordi de frasorterede fejler noget, andet end at de måske ikke lever helt op til standarden eller bare ikke de bedste som avleren vil gemme. Hvordan kommer man så i kontakt med avleren. Jo, hvis man er i rigtig god tid, så tropper man op til lokaludstillingen og køber et katalog og snakker med udstillerne. Eller også ringer man til formanden for den lokale klub, så skal han/hun nok henvise til en som kan levere. De findes skam også i København, så det kan lade sig gøre
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #19 Dato: 10 Juli , 2014, 19:18 »
Præcis Finn. Forarbejde og planlægning er kodeordene. Det var også sådan jeg startede med de racer jeg har nu. Og det kan da være frygteligt at vente i månedsvis på kyllinger, men når man nu ved hvad man vil have.... så lærer man det, måske, engang.... ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 10 Juli , 2014, 20:18 »
Ja, det er nu ikke specielt svært at få racehøns, hvis man laver lidt benarbejde og planlægning. Men det er altid nemmere at ringe til et firma og få leveret en håndfuld hybrider ved hoveddøren, for de bliver lavet i millionvis næsten hele året rundt.

Hmmm hvis verden først skal være perfekt, før man kan købe racehøns, ja så er det helt sikkert en umulighed,  ingen tvivl om det, for det 100 % perfekte findes ikke hverken hos mennesket, dyrene eller verdenen.

Sjovt egentlig at man altid fremhæver at hybriderne er sunde og raske, burde dette ikke være en selvfølgelig lige meget hvilke høns det er, okay privates høns er for det meste ikke vaccineret i hoved og r.. eller har tilsyn af dyrlæge, men alligevel.

For øvrigt så mener jeg nu også at racehøns sagtens kan være kloge, rolige, søde, rare, fantastiske og endvidere tadaa både lægge æg og endvidere er mange endda både gode til æg OG slagt. Hvilket ingen af  hybriderne kan prale med at være. Og heldigvis er der også flere og flere som får øjnene op for den store mangfoldighed af smukke og spændende racer og varieteter som findes og endvidere ønsker at være med til at bevare dem for eftertiden.

« Senest Redigeret: 10 Juli , 2014, 20:20 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline sven schümann

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 10 Juli , 2014, 21:46 »
jeg har købt min 6 hønse (3 amberling , 2 sussex , 1 maran ) hos BANGS for 1½ år og jeg kan kun sige godt om ham , sunde dyr godt servis . vi er glade for hønsene og de er glade for hos , som de takker med 4-6 æg om dag . vi forkæler dem med 100 m2 hønsegård ,alt grønt fra køkken og 2000 m2 have , 10l grønt fra min arbejde . jeg vil mene at du kan rolig købe høns hos ham . jeg sige ikke kun hybrider eller racehøns er rigtigt , det vagler flok selv . jeg bare træt af at høre racehøns er rigtigt . det more være smage og behage .

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 10 Juli , 2014, 22:16 »
Tja Sven, men ligeledes så kan man også blive meget træt af altid, kun at høre om at hybrider er de eneste som dur til æg og slagt. ;)

Men du har da ret i at folk selv bestemmer. Og forhåbentligt også ret til at have en mening.
« Senest Redigeret: 10 Juli , 2014, 22:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #23 Dato: 11 Juli , 2014, 10:50 »
Det er helt sikkert korrekt at dyrene hos forhandlerne er fine og sunde og lægger æg osv osv. Og at forhandlerne i de fleste tilfælde vel er søde og rare mennesker der har fine forhold hos dyrene....

Det er bare slet ikke det, der er mit problem. Problemet som jeg ser det er bl.a. som Henriette skrev:

"Men med til historien er jo de elendige opvækstforhold for forældredyrene, hanekyllinger der blive gasset ved klækning og at de bevidst kalder deres høns for fine racenavne, selv om de har meget lidt med de rigtige racer at gøre. Jeg bryder mig oprigtigt ikke om den slags firmaer, for bagved den fine facade er der rigtig meget grimt."

Dertil kommer at det er nogle dyr som er avlet til yderligheder for at opfylde nogle bestemte krav, og derfor har de mange problemer, som fx at de bruger så meget kalk til æglægning at de opbruger deres egen knoglemasse og at de har tendens til æggelederprolaps mm. Det svarer til at avle racehunde, der ikke kan trække vejret og køer, der ikke kan føde deres egne kalve og må ha kejsersnit hver gang. Det er ikke avlsmæssigt og etisk forsvarligt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline pialouisa

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 14 Juli , 2014, 14:47 »
Har købt høns og hønsehus hos Bangs, og har altid været meget tilfreds med både dyr, hus og service. :)

haxth

• Gæst
« Svar #25 Dato: 17 Juli , 2014, 13:36 »
Jeg købte min lille flok dværg wyandotter privat. Gode og super sunde høns fik jeg. Med i købet fik jeg også god samvittighed, da de kommer fra et godt sted. Jeg ved mine høns aner ikke var og er fabriksdyr, der bare skal producere til et købsmarked. Ingen høns i familie med mine har nogen sinde været eller er næbtrimmet/kuperet eller bare været betragtet og håndteret som et handelsprodukt - det giver mig ekstra glæde over de dejlige havehøns jeg har fået. - Jeg kan ikke anbefale at købe høns, hvor det ikke vides, hvor de er opdrættet og importeret fra.  Hvilke forhold forældredyrene har det. Hvilke forhold de har haft som kyllinger. Jeg vil simpelthen ikke støtte noget, som åbenbart ikke rager køberen, men det er hele pakken man som køber tager medansvar for.