Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: bangs?  (Læst 15290 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alexander Larsen

• Passiv bruger
bangs?
« Dato: 03 Juli , 2014, 18:44 »
Hvad er jers mening om bangs?
Overvejer at anskaffe mig 3 høns derfra.
Mvh Alexander

Forhåbenlig snart hønse ejer :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: bangs?
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2014, 19:22 »
Kender ikke bangs og har aldrig handlet hos de kommercielle sælgere. Men sådan helt generelt, så bryder jeg mig ikke om den type handlende, fordi det ikke er dyrenes velfærd og korrekte avl, der er i højsædet. Generelt synes jeg ikke at hybrider bør eksistere overhovedet, og selv når de sælger "racehøns", så er det faktisk forklædte hybrider i mange tilfælde, som ikke har noget med de racerene høns at gøre. De ting man har avlet efter hos racerne, både udseendet og kvaliteter som æglægning og kødsætning, det får man ikke opfyldt hvis man køber hos en kommerciel handlende.

Jeg vil råde dig til at finde en opdrætter i nærheden og få nogle rigtige racehøns. Så er du mere sikker på hvad du får. Hellere køre lidt længere og evt også betale mere for at få nogle racetypiske høns opdrættet af en dygtig avler.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Alexander Larsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2014, 19:33 »
Syntes bare det virker så "let" men køber en startpakke og så er man i gang.
Mvh Alexander

Forhåbenlig snart hønse ejer :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2014, 19:43 »
Sådan er det jo tit med alt der er let ;) Det er som regel ikke kvalitet man får :)

Men altså hvis det vigtigste for dig er at kommer hurtigt igang og få nogle høns, så tror jeg såmænd at du bliver fint tilfreds med høns fra bangs eller andre kommercielle. Jeg har ikke hørt andet end at folk får sunde dyr derfra. De opfylder bare ikke standarden for den race, de burde tilhøre, i hvert fald ikke med udseendet, og måske heller ikke mht hvor mange æg de lægger og andre ting der hører til racen.

Hvis du med startpakke mener at det er med hønsehus mm, så har jeg endnu ikke hørt om nogen hvis færdigkøbte hønsehuse har holdt ret længe. De er som regel ret dårlige og ikke vind- og vandtætte. Så under alle omstændigheder, så skal de ha den store tur, og så kan man lige så godt bygge kvalitet fra starten ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 04 Juli , 2014, 00:35 »
Fuldstændig enig med Raziel. Kender du ikke nogen hvor du kan krejle dig til et brugt legehus som ungerne er vokset fra? Det kan nemt omdannes til et meget bedre hønsehus end de der elendige færdigbyggede. Og anskaf dig nogle gode høns fra start af. Så bliver du ikke skuffet hen af vejen. Det er let at få fat i store kyllinger lige nu, og om et par måneder er der masser af unge hønniker nær æglægning til salg. Prøv at kigge herinde, og læs Den store hønsebog af Jørgen Liljesøe. Så er du godt forberedt på det meste og kan tjekke alle de dejlige billeder og finde en race du synes lyder til at være lige dig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mawi

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Juli , 2014, 21:21 »
Hejsa.

Vi købte sidste år 5 høns via Bangs. Der var rigtig god service og hønsene er sunde og raske  /o
men det kommer jo selfølgelig an på hvilken type hønsehold man skal ha'.......

Vi skulle bruge æg til husbehov(og gerne i forskellige farver :P)  og så nogle dyr som vores børn kunne få glæde af at passe  :D

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 Juli , 2014, 21:47 »
Alt det kan du da også få hvis du købte høns hos en avler. Og så slap du samtidig for at støtte en industri hvor økonomien kommer før dyrevelfærden.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #7 Dato: 05 Juli , 2014, 23:42 »
Hønsehusene hos Bangs har jeg set på, synes nu de ser fine ud. De skal nok have en gang træbeskyttelse, men det er altså ikke de der tynde paphuse han sælger.
høns har jeg købt, hybrider, og de var sunde, flinke og lige som de skulle være med fjer på kroppen.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Juli , 2014, 06:56 »
Hønsehusene hos Bangs har jeg set på, synes nu de ser fine ud. De skal nok have en gang træbeskyttelse, men det er altså ikke de der tynde paphuse han sælger.
høns har jeg købt, hybrider, og de var sunde, flinke og lige som de skulle være med fjer på kroppen.
Det er også mit indtryk!
Sidste år havde jeg lovet 10 blandede hønneker til en, og da tiden kom hvor jeg skulle pille dem fra, fik jeg forkølelse, halsonde og dødsfald i flokken og kunne naturligvis ikke overholde min aftale.
Jeg snakkede med Jørgen Bang, og han leverede en fin flok til dem, som jeg også tror lever op til forventningerne.
Det kan godt være de ikke er til at sætte på udstilling, det var så heller ikke det der var meningen.
Hilsen
Peter

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2014, 08:00 »
Jeg bor lige ved siden af Bangs, sådan cirka i hvert fald. Han har egen tømrer gående, som laver hønsehusene, og de ser ud til at være i ok kvalitet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 06 Juli , 2014, 09:34 »
Netop det at de har deres egen tømrer, gør at de laver nogle gode og solide huse og så er de endvidere meget flinke folk. /o

Hønsene tja de ligger langt fra standarden for de racer , som de sælges for at være....... men igen det er jo fra en masse producerende industri og der må man jo så vælge om man vil støtte det eller en privat opdrætter.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metdan

• Bruger
« Svar #11 Dato: 06 Juli , 2014, 18:26 »
Alt det kan du da også få hvis du købte høns hos en avler. Og så slap du samtidig for at støtte en industri hvor økonomien kommer før dyrevelfærden.
Nu tror jeg altid der vil være brug for industrihøns, eftersom det ikke er alle der har mulighed/eller lyst til at have høns i baghaven  ;)
Personligt vil jeg hellere kæmpe for at folk vælger økoæg fremfor buræg, så de høns der anvendes i industrien har det bedst muligt.
Jeg har hørt og læst at hybrider er gode havehøns, og at de opfylder de kriterier som de fleste 1. gangskøbere har : æg og hygge  :).
Så kan det jo sagtens være, at man kaster sig over en spændende race på sigt.
Jeg kender en som har købt en startpakke ( i Jylland). De er meget glade for både høns (hybrid) og hus.
Selv er vi ved at lægge sidste hånd på et hjemmebygget hønsehus/gård. Vi bygger selv fordi vi syntes det er sjovt, og har erfaring med det.
Alexander, god fornøjelse med hønsene  :)
Mange hilsner Mette
Venlig hilsen Mette

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 06 Juli , 2014, 20:02 »
Alle racer er jo egentlig også rigtig gode havehøns, for de er lavet i folks haver, samt de kan sørme også blive meget tamme og kælne, hvis man gider at beskæftige sig med dem. Og mange racer, især de svære racer er endda meget rolige af natur.  ;) ;)

Og racehøns kan også let opfylde kriterierne for æg, kød og hygge, husk på at racehønsene faktisk er de oprindelige stamfædre til hybriderne.
Og at mange faktisk racer blev brugt i industrien, mange endda som kombi racer (æg og kød).

Men det er da rigtigt trist at mange har så mange fordomme omkring racehøns.

Samtidigt vil jeg også lige pointere at selvom man opdrætter racehøns, så er det bestemt også for dyrenes og hyggens skyld, for ellers ville det dæleme være surt at have dem. Samt det at have æg og kød på bordet.
« Senest Redigeret: 06 Juli , 2014, 20:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #13 Dato: 06 Juli , 2014, 21:35 »
Ja det er det jeg mener Lene. Men jeg har på fornemmelsen, at mange tror at racehøns ikke lægger æg... eller er pløkumulige at holde. Mens fakta er at langt de fleste racehøns ikke kræve en dyt mere i "vedligehold" end en flok hybrider.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Juli , 2014, 16:29 »
Vi købte et færdigt hønsehus (ikke hos Bangs) og har fortrudt. Foreløbig holder det fint nok, problemet er størrelsen. Huset er ret ok, men gården er alt for lille, og man kan ikke stå oprejst derinde - faktisk næsten ikke mave sig ind overhovedet. Så vores 4 Isa'er skal lukkes ud så hurtigt som muligt om morgenen for ikke at jokke rundt i hinanden. Så kig grundigt på målene!
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!